آیا بیش فعالی کودک و مهار مداوم فرزند شما باعث ایجاد مشکل در خانه و مدرسه می شود؟ راهکارهای زیر می تواند به کنترل فعالیت حرکتی بیش فعالی و کاهش اضطراب کودک ، معلمان و والدینش کمک کند.
کد خبر: ۱۲۶۳۷۳۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از verywellfamily ،  دانش آموزانی که ناتوانی یادگیری دارند گاهی اوقات مشکلات بی قراری را هم تجربه می کنند.

این امر به ویژه در مورد دانش آموزانی که دارای اختلال بیش فعالی هستند نیز صادق است. این نکات می تواند به شما در مدیریت شرایط چنین کودکانی کمک کند.

روش جایگزین

کودک بیش فعال است اما شما به هیچ عنوان نباید رفتار او را با جریمه مواجه کنید. این اصلا ایده خوبی نیست. اگر بیش از اندازه شیطنت می کند قطعا منطقی ترین راه حل این نیست که او را دقیقا از همان کاری که در حال انجام دادن آن است منع کنید. باید یک فعالیت دیگر را جایگزین کنید، مثلا تشویقش کنید بعد از پایان کلاس به جمع آوری زباله و یا کتب درسی کمک کند. «روش جایگزین» را دست کم نگیرد.

پیدا کردن یار

کودک می تواند در کنار یک کودک دیگر به فعالیت سرکلاس بپردازد. مثلا کودک بیش فعال را در کنار یک کودک دیگر قرار بدهید و از آنها بخواهید به یکدیگر کمک کنند تا کارهای کلاس را انجام بدهند. مثلا برگه ها و دفتر تکالیف را جمع کنند و یا با یکدیگر تخته را پاک کنند. پیدا کردن یک یار برای کودک نقش زیادی در کنترل رفتارهای بیش فعال او دارد.

یک قسمت مجزا

در گوشه ای از کلاس، عقب و یا جلوی آن یک صندلی تعبیه کنید. کودک بیش فعال مدام میخواهد فعالیت داشته باشد و به همین دلیل این صندلی خیلی به درد میخورد. وقتی کودک سرجای خود بی قراری می کند می توانید از او بخواهید از جای خود بلند شود و دقایقی را روی آن یکی صندلی بنشیند. این حرکت هم می تواند بخشی از بی قراری های وجود او را کنترل کند.

توپ استرس

برای اینکه کودک بتواند سر جای خود و روی میز خود دوام بیاورد یک اسباب بازی و یا یک توپ کوچک می تواند کمک زیادی به او بکند. این نوع اسباب بازی ها می توانند توجه را به ویژه در دانش آموزانی که دارای مسائل ادغام حسی هستند ، جلب کنند.

تشویق به توجه به جزئیات

اگر دانش آموز در هر کاری عجله دارد از او بخواهید جزئیات را بررسی کند، مثلا در حل یک تمرین. تذکر به بررسی جزئیات بخشی از ناآرامی او را کنترل می کند و باعث می شود تا توجه بیشتری به امورش داشته باشد.

شانس دوم بدهید

هنگام درجه بندی کار دانش آموز ، خطاها را علامت گذاری کنید و به او اجازه دهید اشتباهات جزئی را ، جبران کند. این نیز به او می آموزد که به جزئیات توجه کند.

زمان مجاز برای معافیت

فاصله ای بین تکالیف ایجاد کنید. در نظر بگیرید که به دانش آموز باید اجازه دهید در محوطه قدم بزند، کمی بازی کند و حتی تمرینات کششی را انجام بدهد. این نیز در کنترل بی قراری های او موثر است.

دانش آموزان عادی را از یاد نبرید!

در پایان هرگز فراموش نکنید که بچه های آرام نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. برخی از کودکان با رفتارهای کودکان همسن و البته بیش فعال خود اذیت می شوند. باید به این کودکان آرام اجازه بدهید در فضایی متفاوت از بیش فعال ها کار کند.

هیلدا حسینی خواه / منبع: verywellfamily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها