تولید بیش از ۵ میلیون اصله نهال نشان دار در البرز
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی البرز

تولید بیش از ۵ میلیون اصله نهال نشان دار در البرز

رئیس جمهور در مراسم روز درختکاری و هفته منابع طبیعی:

ضرورت استفاده از درختان مثمر در درختکاری و جنگلکاری

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه پس از پایان جلسه دولت و در آستانه روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی یک اصله نهال سیب در محوطه مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد تهران غرس کرد.
کد خبر: ۱۲۶۱۲۳۲

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، همزمان با کاشت درخت توسط رییس جمهور، پروژه ۱۲۹۰ هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمر بند سبز پیرامون شهر تهران نیز افتتاح و به بهره برداری رسید.

رئیس جمهور پس از کاشت نهال در سخنانی با بیان اینکه امسال روز درختکاری و هفته منابع طبیعی با میلاد باسعادت امام جوادالائمه (ع) تقارن یافته است که برای مردم ایران مبارک و فرخنده است، گفت: روز درختکاری فرصت بسیار مناسبی است که هر کسی یک نشانه‌ای را به نام درخت از خود باقی بگذارد و یکی از حسنات می‌تواند درخت و غرس درخت باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در قرآن و روایات و زمانی که خداوند از جایگاه ابدی یاد می‌کند از درخت و جاری شدن نهر در پای درختان سخن می‌گوید، اظهار داشت: یکی از زیبایی‌هایی که خداوند آن را پسندیده و طبع بشر هم با آن سازگار است حضور در سایه درخت و نهرهای جاری در پای درختان است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت کاشت درخت و حفظ منابع و مراتع طبیعی اظهار داشت: اینکه امروز در اطراف تهران 1290 هکتار جنگلکاری به بهره برداری می‌رسد، اقدام بسیار ارزشمندی است و همچنین بر اساس گزارشی که شهرداری تهران ارائه کرد تعداد درختان و جنگلکاری در اطراف شهر تهران نسبت به اول انقلاب 16.5 برابر شده است که آمار بسیار ارزشمندی است البته جمعیت و آلودگی هوا نیز افزایش یافته است که توجه به درختکاری به عنوان مجرای تنفس و ریه‌های جامعه می‌تواند در رفع آلودگی‌ هوا بسیار موثر باشد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس گزارش شهرداری تهران درختان چنار خیابان ولیعصر که از خیابان‌های زیبای کشور و حتی خاورمیانه محسوب می‌شود، دچار آفت و آسیب شده اند در حال جبران و جایگزینی است و با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته، شرایط درختان این خیابان به سالهای اولیه انقلاب برمی‌گردد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در این خیابان 18 هزار اصل درخت چنار وجود داشت که 2 هزار درخت دچار آسیب شده که در حال جایگزینی است و با این اقدام تعداد درختان سالم این خیابان به همان رقم سابق برمی‌گردد.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه امسال بیش از سالهای دیگر موضوع سلامت بروز و جلوه‌گری بیشتری در بین مردم پیدا کرده است، گفت: در داستان ویروس کرونا مردم احساس می‌کنند که باید برای حفظ سلامت خود، فرزندان و افراد جامعه اهمیت زیادی قائل شوند و بی‌تردید یکی از اموری که می‌تواند سلامت جامعه را تامین کند، توجه به حفظ مراتع و درختکاری است و این کار ضمن تامین سلامت، نشاط را هم به دنبال خواهد داشت و روحیه مردم تازه می‌شود.

رئیس جمهور افزود: زمانی که خداوند از بهشت تعریف می‌کند می‌فرماید در بهشت ابتدا چشم لذت می‌برد همچنان که در مشاهده مناظر زیبا نیز قبل از هر چیز لذت چشم حاصل می‌شود.

دکتر روحانی استفاده از درختان مثمر در درختکاری و جنگلکاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی از کشورهای اروپایی در اطراف شهرهای خود درختان مثمر می‌کارند که با این کار مردم ضمن استفاده از زیبایی‌های درختان از میوه‌های آن نیز بهره می‌برند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال بایستی با توجه و اهمیت بیشتری موضوع درختکاری پیگیری شود، اظهار داشت: از مردم خواهش می‌کنم که یکی از مسوولیت‌های خود را کاشت یک یا چند درخت قلمداد کرده و این کار را به عنوان یادگاری از خود در طبیعت باقی بگذارند.

دکتر روحانی با قدردانی از تلاش کشاورزان و فعالان عرصه طبیعت گفت: بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی در دوره دولت تدبیر و امید زراعت چوب در ایران دو برابر افزایش داشته است و این کار ضمن اینکه تنفس طبیعت را آسان می‌کند، سود اقتصادی نیز برای کشاورزان دارد.

رئیس جمهور گفت: توجه به سلامت و زیبایی شهر و نشاط مردم را از وظایف و مسوولیت بزرگ خود می‌دانیم و امیدوارم خداوند کشورمان را از بلیه کرونا هر چه زودتر نجات دهد و ضمن اینکه از تلاش و فداکاری پزشکان، پرستاران و از تمام کسانی که در حوزه سلامت مردم فعالیت می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم و از مردم نیز که تا امروز با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری کردند، سپاسگزاری کرده و امیدوارم همچنان به این همکاری خود ادامه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها