گفت‌وگو با دکتر محمد نظری، مجری تلویزیون

حواسمان به سالمندان باشد

چای نبات و عرق نعنای مادربزرگ‌ها دوای هر درد بی‌درمانی است.
چای نبات و عرق نعنای مادربزرگ‌ها دوای هر درد بی‌درمانی است.
کد خبر: ۱۲۶۰۸۱۸

هر وقت خیلی گرسنه‌ای باید بروی خانه مادر بزرگ و پدربزرگ و فقط یک جمله سه کلمه‌ای بگویی : وای چقدر گرسنه‌ام...! آن‌قدر به تو غذا می‌دهند که می‌توانی مانند انسان‌های نخستین که معروف به خوراک‌خور هستند، به اندازه چند ماه کالری و انرژی در بدنت ذخیره کنی... اما راستش را بخواهید همه این ‌دلربایی‌ها و دوست‌داشتنی‌ها برای قبل شایع شدن ویروس کرونا بود.الان با شرایطی که به وجود آمده باید فقط مراقبت از سالمندان و پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌ها را در اولویت گذاشت.آنها این روزها هم نیاز به مراقبت جسمی دارند و هم مراقبت روانی. مادر بزرگ‌ و پدربزرگ‌های عزیزتر از جان، این روزها از هر زمان دیگر از نظر عاطفی و روانی شکننده‌‌تر شده‌اند.اخبار و اطلاعاتی که به دستمان می‌رسد مدام هشدار می‌دهد سالمندان در معرض خطر بیشتری هستند.این روزها فعلا باید گزاره چای و نبات بر هر درد بی‌درمانی دواست را نادیده بگیریم و به مادربزرگ‌ها با مهربانی و خلوص قلب بیشتری روش‌های خودمراقبتی از ویروس کرونا را یادآوری کنیم.

اولویت با سالمندان است

دکتر محمد نظری، مجری و کارشناس تلویزیون درباره مراقبت از سالمندان در شرایط فعلی می‌گوید: این روزها بچه‌ها بیشتر از سالمندان در سایه امنیت از ویروس کرونا هستند.اول به این دلیل که والدین همه جوره مراقب بچه‌ها هستند و دوم این که بچه‌ها دایره آموزش‌پذیری بیشتری دارند و هر آنچه به آنها بگویی را می‌پذیرند و به خاطر می‌سپارند و اگر به آنها مسؤولیتی بدهی حتی می‌توانند از بزرگ‌ترها هم مراقبت کرده و به آنها هشدارهای لازم را بدهند.بچه‌ها در چالش همیار پلیس که چند سال قبل برگزار می‌شد این توانمندی خود را نشان دادند.اما سالمندان و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها چون باور دارند سن و سال‌ و تجربه‌شان از فرزندان و نوه‌ها بیشتر است این جوان‌ترها هستند که باید به راهکارها و نصایح آنها گوش و آنها را اجرا کنند.در چنین شرایطی کار جوان‌ترها کمی دشوار و حساس‌تر می‌شود، چون هم باید راه‌های خودمراقبتی را به آنها آموزش دهند و مدام یادآوری کنند و هم باید مراقب روان و عاطفه آنها باشند که آزرده نشوند.

این مجری تلویزیون می‌گوید: من چند سالی است از پدرم که به سرطان مبتلاست مراقبت می‌کنم و به عنوان کسی که مستقیم با سالمندی که بیمارم است، مواجه هستم این را به خوانندگان می‌گویم که به‌شدت مراقب سلامت سالمندان باشند، محیط زندگی آنها را ضدعفونی کرده و از رفت و آمدشان به بیرون از خانه جلوگیری کنند. از طرفی به‌شدت مراقب روحیه آنها باشند که دچار انزوا، استرس و نگرانی نشوند، چون همه اینها سطح ایمنی افراد به‌خصوص سالمندان را پایین می‌آورد و ویروس از هر نوعی که باشد، بدنی که ایمنی کمتری دارد را بیشتر مورد حمله قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند.

مراقبت از سالمندان تنها

دکتر نظری درباره سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند هم هشدار می‌دهد و می‌گوید: خدا نکند در چنین شرایطی سالمندی تنها بماند. از یک طرف اخبار و اطلاعاتی که از طریق رسانه‌ها دریافت می‌کند، او را دچار استرس می‌کند. از طرف دیگر باید خودش مراقب خودش باشد و همه کارهایش را هم خودش انجام دهد، از خرید گرفته تا کارهای دیگر.اگر در همسایگی شما، سالمند تنهایی زندگی می‌کند، لطفا این روزها مراقب او باشید. با رعایت موازین بهداشت فردی به او سر بزنیم، اگر خریدی دارد برایش انجام بدهیم و از او بخواهیم اگر مشکلی برایش پیش آمد، حتما ما را خبر کند و مهم‌تر این که به او اطمینان بدهیم این شرایط گذراست و قرار نیست برای همیشه در خانه بمانند. روحیه دادن به این افراد یکی از انسانی‌ترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم.

این کارشناس تلویزیون این نکته را هم یادآوری می‌کند اگر مادربزرگ یا پدربزرگ‌ها مراقبت از فرزندان ما را به عهده دارند در نهایت ادب و احترام نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را به آنها یادآوری و تاکید کنیم برای سلامت خود و نوه‌هایشان باید آنها را رعایت کنند و در آخر باز هم تاکید می‌کنم استرس سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد، مراقب میزان استرس سالمندان باشیم.

طاهره آشیانی - روزنامه‌نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها