ایرنا: "علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مذاکراتی با طرفهای غربی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۵۴۱۲

لاریجانی این مطلب را روز چهارشنبه پس از دیدار با وزیر خارجه هند در جمع خبرنگاران بیان کرد.
لاریجانی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه "برنامه شما برای کنفرانس امنیتی مونیخ چیست؛"، اظهار داشت: کنفرانس مونیخ در مورد مسایل امنیت بینالملل است لذا ذات آن حل مسایل امنیت بینالمللی است.
خبرنگار پرسید: آیا این کنفرانس موجب خواهد شد که غربیها در مورد پرونده هستهای ایران به میز مذاکره بازگردند؛
لاریجانی در پاسخ گفت: در این زمینه نیز مباحثی را مطرح خواهیم کرد.
خبرنگاری دیگری سووال کرد: پس در مورد پرونده هستهای با طرفهای اروپایی از جمله خانم مرکل مذاکره خواهید کرد ؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ گفت: در کنار کنفرانس، مذاکراتی وچود دارد.
خبرنگار مجددا سوال کرد: پس با اروپاییها مذاکره خواهید کرد، اما با آمریکاییها مذاکرهای نخواهید داشت ؛ لاریجانی در پاسخ گفت: هیچ وقت نگفتهایم با کسی مذاکره نمیکنیم.
مذاکره کردن کار مثبتی است زیرا کار دیپلماسی این است که مسایل را از طریق مذاکره حل کند.
خبرنگاری از دبیر شورای عالی امنیت ملی سووال کرد: دبیرخانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار است امروز گزارشی در مورد فعالیتهای فنی ایران با آژانس ارایه کند و آمریکا نیز خواستار قطع کمکهای فنی به ایران شده است. ارزیابی شما چیست؛
لاریجانی در پاسخ گفت: طبق مقررات، از آنجا که عضو آژانس هستیم باید از همکاری فنی آژانس در زمینه فعالیتهای صلحآمیز خود برخوردار شویم.
وی افزود: درخواستهایی که آمریکاییها دارند ، زیادهخواهانه است و وجه حقوقی ندارد.
لاریجانی گفت: آژانس باید برای اعتبار خودش به نظامات بینالمللی توجه بیشتری داشته باشد.
"علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: برداشت ما این است که آمریکاییها در مساله ربوده شدن دیپلمات ایرانی نقش دارند.
لاریجانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سووال که آیا مدارکی وجود دارد که ربوده شدن دبیر دوم سفارت ایران در بغداد کار آمریکاییها است یا گروههای تروریستی ؛ اظهار داشت: رد پایی از اینکه گروههای تروریستی این کار را کرده باشند، در دست نداریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در عین حال گفت: وزارت خارجه تلاشهایی در این زمینه داشته و تا حدی نیز تلاشها نتیجه داده است.
لاریجانی تاکید کرد: آمریکاییها به دنبال ماجراجویی در عراق هستند که برای خودشان مفید نیست.
وی افزود: اگر مساله حمایت از دولت مالکی و ایجاد امنیت در عراق ، موضوعی کلیدی برای آمریکاست ، این کارها (ربودن دیپلماتهای ایرانی) تضعیف دولت آقای مالکی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: بطور طبیعی، این کارها هم موجب تضعیف دولت مالکی خواهد شد و هم به نفع آمریکاییها نیست . لاریجانی با بیان اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران به دولتهای سوییس (حافظ منافع آمریکا در ایران) و نیز عراق گفت: در حال پیگیری این مساله از طرق مختلف هستیم.
خبرنگاری از لاریجانی در خصوص برخی اخبار مبنی بر راهاندازی دو آبشار جدید سانتریفیوژ پرسید.
لاریجانی در پاسخ گفت: مسیر فنی کار تحقیق و توسعه ایران در زمینه هستهای روشن است و زیر نظر آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام میشود.
وی افزود: هیچ مساله پنهانی در این زمینه وجود ندارد و از قبل نیز برنامههای خود را به آژانس اعلام کردهایم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در آینده با همکاری آژانس، مسیر نحوه نظارت شکل دقیقتری خواهد یافت.
لاریجانی همچنین ابراز امیدواری کرد، "از طریق مذاکرات منطقی و دقیقتر بر سر موضوع هستهای به راه حلهای صحیح تری برسیم."
خبرنگاری نظر لاریجانی را در خصوص سخنان اخیر تونی بلر نخست وزیر عراق در مجلس عوام انگلیس جویا شد.
لاریجانی پاسخ داد: کسانی که این حرفها و واژهها را مطرح میکنند، خودشان مستحق آن هستند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در عین حال گفت: در شرایط فعلی، مطرح کردن حرفهای نسنجیده کمکی به حل مساله نمیکند.
وی خطاب به غربیها از جمله "بلر" گفت: اگر مبنایی برای حرف خودشان دارند، باید در چارچوب نظامات بینالملل مطرح کنند.
لاریجانی در پاسخ به سووال دیگری در خصوص جشن هستهای گفت: روز بهمن، روزی است که اراده ملی در مساله هستهای نمایان خواهد شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مراد از جشن هستهای این است که نشان دهیم، ملت ایران پشتوانه مساله هستهای است.
لاریجانی در خصوص محورهای مذاکرات خود با وزیر خارجه هند نیز گفت: در این دیدار، در خصوص همکاری دوجانبه تبادل نظر شد ضمن اینکه هماکنون با هند روابط اقتصادی در سطح بالایی داریم.
وی با اشاره به همکاری تهران و دهلی نو در زمینه گاز افزود: حجم روابط تجاری ما با هند، حدود شش میلیارد دلار است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع پرونده هستهای و مسایل منطقهای را یکی دیگر از محورهای مذاکرات خود با وزیر خارجه هند برشمرد و گفت: دولت هند تاکید دارد که نباید با زبان زور با ایران بحث شود، نباید از طریق قطعنامه با ایران مواجه شد و پرونده ایران باید در آژانس بینالمللی انرژی اتمی مطرح شود که ما این نگاه دولت هند را مثبت میدانیم.
خبرنگاری از لاریجانی سووال کرد: آیا وزیر خارجه هند، پیشنهاد خاصی در مورد پرونده هستهای ایران مطرح کرد؛ وی در پاسخ گفت: پیشنهاد خاصی مطرح نشد بلکه وزیر خارجه هند، نگاه و موضع دولت هند در مورد برنامه هستهای ایران و اصول حرکت خود در این زمینه را همچنین آینده فعالیتهای هستهای دهلی نو را تبیین کرد.
خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید: چطور به حمایت هند از برنامه هستهای ایران میتوان اعتماد کرد، در حالیکه هند به قطعنامههای شورای حکام آژانس علیه ایران رای مثبت داده است؛
لاریجانی در پاسخ گفت: باید از ظرفیتهای دیپلماتیک در دنیا استفاده کرد. ممکن است با کشوری در برخی زمینهها همفکر باشیم و در برخی زمینهها همفکر نباشیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "یکسری واقعیتها در عرصه بینالمللی وجود دارد" ، اظهار داشت: گاهی باید نیمه پر لیوان را هم دید.
لاریجانی در عین حال افزود: اینکه هند از موضع ایران در فعالیت هستهای صلحآمیزش حمایت میکند و در مورد رفتارهایی که در شورای امنیت با ایران صورت میگیرد، دلمشغولی دارد، گام مثبتی است.
لاریجانی در پاسخ به سووالی در خصوص نشست همسایگان عراق نیز گفت: این کار از گذشته طراحی شده بود و از ایران نیز دعوت شده است.
وی نقش کشورهای همسایه عراق در ایجاد ثبات و امنیت در عراق را بسار مهم دانست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها