رویکرد مدرنیزه عمومی به سمت پیتزا و لازانیا و انواع ساندویچ فاقد هرگونه پیشینه تاریخی و فرهنگی درازمدت و رویگردانی آنان از پاره ای غذاهای سنتی از قبیل دل و جگر و قلوه ، یکی دیگر از چالشهای اساسی
کد خبر: ۱۲۵۰۵۴
و مهم در عرصه اقتصاد و فرهنگ فعلی ماست که برای واکاوی و ریشه یابی علل و عوامل عمده آن باید دست کم هفشده سمینار و نشست علمی و کارشناسی برگزار کرد.
آن هم در این برهه حساس فعلی که به افراد صاحبدل و جگردار، بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم.
شاعر در باب اهمیت و جایگاه استراتژیک «دل» و نیاز مبرم مردم به این جسم صنوبری شکل عشق آفرین می فرماید؛
بیت دل انگیز:
بود هرجا دری از خشت و از گل
برآوردن توان ، الا در دل
جگر هم که از همان قدیم الایام در فرهنگ ما از چنان محبوبیت و حساسیت زائدالوصفی برخوردار بوده که آدم «جگردار» همواره مورد ستایش و تعریف و تمجید واقع می شده و حتی مرحوم بیهقی نیز در ضمن نقل حکایت حسنک وزیر در «تاریخ بیهقی» در جایی بدان اشارت دارد. در نگاه مردم ما حتی رفتن به سفر پرخطر عشق هم نیاز به داشتن جگر و آن هم از نوع شیری اش که به جگر شیر معروف بوده و به دلیل همین معروفیت هم کمیاب و گران بوده است و هست دارد.
بیت جگردار:
جگر شیر نداری ، سفر عشق مرو!
کاین اشارت ز جهان گذران ما را بس!
درباره قلوه (کلیه سابق) هم که هرچه بگوییم ، کم گفتیم. الان لابد خودتان مستحضرید که قیمت هر عدد کلیه در بازار آزاد از هفت دولت چقدر است؛ این که از حالاش . از همان زمانهای دور هم چنین مرسوم بوده که مردم عزیز ما به جهت محکم کردن پایه های محبت و مودت هرچه بیشتر و عمیق تر در میان خودشان ، وقتی که به همدیگر می رسیده اند، معمولا در یک تعامل انسانی پایاپای ، به همدیگر دل می داده اند و در عوض قلوه می گرفته اند.
این عمل هم عموما علت داشته و بی جهت انجام نمی شده است. به عنوان مثال ، کسانی که از دست دلشان بعضا به ستوه می آمده اند، اقدام به این کار و ابتکار می کرده اند.استاد محمدرضا شجریان در یکی از نوارهایش به تقلید از استاد بی بدیل آواز ایران «مهران مدیری » با یک حالت خاص نوستالژیک و ایضا با یک صدای فریادگونه در اوج می خواند.
آواز سنتی:
امان از این دل حبیب من ، آخ امان از این دل که غیر خون جگر ندارد که غیر خون جگر نداردفلذا حق دارد این رئیس اتحادیه فروشندگان دل ، جگر و قلوه که از رویگردانی مردم از همین سه تا چیزی که عرض شد (دل ، جگر، قلوه) بنالد و صدایش درآید. البته رسانه ها خیلی صدایش را در نیاوردند و ما فقط در پاره ای از مطبوعات متوجه سخنان گلایه آمیز ایشان شدیم. ایشان البته گرانی را علت اصلی رویگردانی مردم از دل و جگر و قلوه دانسته بودند؛ چرا که به اعتقاد نام نبرده ، تغییر ذائقه مردم ، تاثیر چندانی در استقبال از این مواد غذایی سنتی ندارد و اینها همیشه مشتری خاص خودشان را دارند که البته مدتی است دیگر ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه در گفتگویی مبسوط با خبرگزاری دانشجویان کشور (ایسنا) افزوده است که هم اکنون بیشتر اعضای این صنف ، واحدهای خود را تعطیل کرده و به کارهای دیگری روی آورده اند.
وی گرانی مواد اولیه (!) مورد نیاز این صنف و کاهش قدرت خورد و خرید مردم را از اصلی ترین عوامل بی رونقی این شغل شریف برشمرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها