در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین از میزان، تصویر داربستهای ساختمانی این روزها یکی از عادیترین مواجهات ما با دنیای بیرون از خانه است. تا همین چند وقت قبل، حتی پیاده روهای شهری مملو از تیرهای فلزی بود که مسیر عبور و مرور را سخت کرده بود و اگر نبود سخت گیریهای ناظران مدیریت شهری، شاید حالا خیابانهای ماشین رو هم اسیر همین هجوم بی سابقه داربستها میشد. در کنار این زشتی ظاهری، داربستها فوایدی هم دارند و مهمترینش بالا بردن سطح ایمنی برای ساخت یک سازه است.
ساختمانی که قرار است با کمک این داربستها ساخته شود میتواند ایمنترین محل برای زندگی خود ما لقب بگیرد به شرطی که داربست در جای مناسب، شکل نصب مناسب و کاربری مناسب طراحی و ساخته شود. این قسمت از «زندگی ایمن» شما را با مقوله ساده، اما مهمی به نام داربست و نصب و ایمنی آن آشنا میکند.
اگر اهل قدم زدن در خیابانهای شهر هستید، به عنوان شهروند ناظر از شما یک درخواست داریم. به جز لذت بردن از آب و هوا و کیف کردن از تماشای مغازهها و چراغانی شهر، نیم نگاهی هم به داربستهایی داشته باشید که در گوشه و کنار خیابان سر به فلک کشدیه اند. اگر به هر دلیلی (که آنها را در این گزارش با شما در میان میگذاریم) احساس کردید این داربستها نمیتوانند سازهای ایمن و مفید باشند، کارشناسان آتش نشانی را در جریان بگذارید تا فرشته نجات همشهریان تان باشید.
داربست، مفید و لازم است اگر...
برای کار کردن در ارتفاعهای بیشتر از دو متر نسبت به سطح کار، باید از داربست استفاده شود. داربستها ساختارهای موقتی هستند که شامل اتصالها و تکیه گاهها و چند جایگاه اجرایی میباشند. برخی عملیاتهایی که بر روی ساختمان انجام میشوند مانند نما ساختن، تعمیرات، رنگ آمیزی و… به دلیل زیاد بودن ارتفاع محل کار، نیاز به داربست دارد.
نصب داربست نکات فنی و ایمنی زیادی دارد. به همین دلیل لازم است که برای اجاره و برپایی داربست از افراد متخصص کمک بگیرید.
نکات فنی و ایمنی برای نصب داربست
پهنای جایگاهی که برای کار تعبیه شده، نباید کمتر از ۰.۵ متر باشد.
تیرهای افقی داربست باید حداقل به ۳ پایه عمودی متصل بوده و محکم شده باشند.
میزان فاصله عمودی موجود بین تیرهای افقی نباید بیشتر از ۲ متر باشد.
بین پایههای عمودی برای کارهای سنگین نباید بیشتر از ۱.۸ متر فاصله وجود داشته باشد. این میزان برای کارهای سبک به ۲.۳ متر میرسد.
الوارهایی که برای جایگاه استفاده میشوند، باید دارای عرض ۲۵ سانتی متر و بیشتر باشند.
الوارهای مورد استفاده باید سالم بوده و فاقد هرگونه ترک و پوسیدگی باشند.
بین الوارهایی که رای تشکیل سطح کار، روی داربستها قرار میگیرند، نباید بیشتر از ۵ سانتی متر فاصله باشد. در صورتی باید فاصله ایجاد کرد که به آن نیاز باشد.
تعداد الوارهای مورد نیاز برای هر سکو، حداقل ۲ تخته میباشد.
الوارها باید ۳۰ سانتی متر فاصله با سطح تکیه گاه داشته باشند؛ و با سیمهای ضخیم، محکم شده باشند.
گارد ریل یا نردههای حفاظتی نیز باید برای سکوها نصب شوند. گارد ریلهای میانی با ارتفاع ۵۵ سانتی متر و گارد
ریلهای بالایی با ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر بالاتر نسبت به سطح سکوی کار، باید در طول مسیر پرتگاهها نصب شوند.
داربستها باید علاوه بر وزن خود، بتوانند تا ۴ برابر وزن مورد نظر را تحمل کنند.
نحوه نصب پایههای شیبدار لازم برای بالا بردن استحکام و مقاومت داربست، به این صورت است که باید برای هر ۴ متر ارتفاع، اندازه ۱ متر عقب کشیده شده باشد.
همانطور که نکات فنی لازمه کار هستند. برای جلوگیری از وقوع خطرات در هنگام داربست بندی باید نکات ایمنی نیز رعایت شوند تا بتوان کار را به طور کامل و بدون مشکل انجام داد. برای هر قسمت از کار نکات ایمنی مخصوص وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم:
برای بالا رفتن از نردبان از قانون سه نقط اتکا استفاده کنید. (دو دست و یک پا یا یک دست و دوپا)
فاصله بین پایههای نردبان باید حداکثر ۳۰ سانتی متر باشد.
نردبان را نباید در جایگاه داربست یا روی سکو استفاده نمود.
برای بالا رفتن از داربستها نباید از نردبانهای دست ساز استفاده کرد.
زاویهای که بین سطح افق و نردبان به وجود میآید، باید ۷۵ درجه باشد.
فاصله بین داربست و خطوط برق کمتر از ۳۰۰ ولت، باید حداقل یک متر باشد. این فاصله برای خطوط برق ۳۰۰ ولت تا ۵۰ کیلو ولت باید ۳ متر باشد.
بستهای مورد استفاده برای داربست نباید از جنس چدن باشند.
هیچ یک از قطعات داربست نباید رنگ شود، اما میتوان از ضد زنگها استفاده نمود.
بستها و تیرهای داربست باید در مکانی مسقف نگهداری شوند و زمان استفاده از آنها برای نصب داربست، کنترل کیفیت شوند.
سطحی که داربست قرار است روی آن برپا شود باید حتما سفت باشد. در صورتی که سطح زیر کار نرم باشد باید از ورق فلزی استفاده شود.
استفاده از مهار مناسب برای جلوگیری کردن از تکان خوردن و حرکت داربستها پس از نصب، لازم است.
بار باید بطور یکنواخت روی سکو تقسیم شده باشد.
برپایی داربست نیاز به اخذ مجوز دارد که باید قبل از نصب داربست نسبت به اخذ آن اقدام نمود.
نمیشود که به جای گارد ریل از نوار خطر استفاده کرد.
تختههای الوار که برای سکو استفاده میشوند باید ضخامت یکسان داشته باشند.
تکیه دادن به حفاظها و نردهها ممنوع میباشد.
در زمانهایی که شرایط جوی نامناسب است به دلیل احتمال وقوع خطر، باید کار بر روی داربست را متوقف نمود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد