سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: ایران و وزارت خارجه قطعا مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهد پذیرفت.
کد خبر: ۱۲۴۴۱۴۲
سخنگوی وزارت خارجه ایران: مذاکره زیر سایه تهدید را نمی پذیریم

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

سردار سلیمانی سردار جهانی مبارزه با تروریسم بود

وی در ابتدا شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و یاد و خاطره وی را گرامی داشت و او را سردار مبارزه با تروریسم و اسوه ملت‌ها در مبارزه با تکفیر، ترور، خشونت و افراط گرایی خواند و به همراه خبرنگاران حاضر در نشست فاتحه‌ای برای شهید سلیمانی قرائت کرد.

موسوی سردار سلیمانی را سردار جهانی مبارزه با تروریسم، خشونت و افراط ‌گرایی خواند و افزود: هر چند رسانه‌های بیگانه سعی دارند چهره‌ای دیگر از ایشان را جلوه دهند. البته این تلاش‌ها، هیچ وقت واقعیات را کمرنگ نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه از دولت و ملت عراق برای تشییع باشکوه پیکر سردار قدردانی و شهادت ابومهدی المهندس را و همراهان و همرزمانشان را به دولت و ملت و مقاومت عراق تسلیت گفت و افزود: امیدوارم این عزیزان با سید شهیدان محشور شوند.

وی انتصاب سردار قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه را تبریک گفت و برای ایشان آرزوی موفقیت و پیروزی بیش از پیش گفت و افزود:‌ماموریت‌های سردار سلیمانی را انشاءالله با کمال قوت و جدیت پیگیری خواهد کرد و وزارت خارجه همچون گذشته که ارتباط عمیق و وسیعی با سردار سلیمانی و نیروی قدس داشته، با ایشان هم این ارتباط را خواهد داشت و در کنار یکدیگر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی را پیش خواهیم برد.

موسوی به اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در پی ترور سردار شهید پرداخت و افزود: در سطح سازمان ملل و دبیرکل این سازمان، شورای امنیت سازمان ملل و در سطوح دیگر اقداماتی صورت گرفته و در سطوح دیگر این اقدامات ادامه خواهد داشت. ظریف دیروز و امروز تماس‌های تلفنی متعددی با مقامات و شخصیت‌های خارجی در این رابطه و تحولات بعدی پس از ترور سردار دل‌ها رخ داد داشت و آخرین وضعیت منطقه را تشریح و موضع جمهوری اسلامی را به همه آنها اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ظریف اعلام کرد که این اقدام، نابخردانه و حماقت آمیز و خبط بزرگی بود که آمریکا صورت داد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام بر عهده دولت تروریسم آمریکا است.

سه‌شنبه تهران میزبان مجمع گفتگوی تهران

وی همچنین گفت: مجمع گفتگوی تهران با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی با تکیه بر پویش صلح هرمز روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه در تهران برگزار می‌شود و انشاءالله شاهد کنفرانس گفتگویی بسیار پربار خواهیم بود و امیدواریم شاهد آثار و ثمرات آن برای ثبات و امنیت منطقه باشیم.

ایران و وزارت خارجه قطعا مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهد پذیرفت

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: ایران و وزارت خارجه قطعا مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهد پذیرفت.

موسوی افزود: وزارت خارجه تابع و مجری دستورات نظام است و هرگاه دستوری بگیرد با کمال دقت احرا می کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزییات پیام آمریکا که روز جمعه سوئیسی‌ها تحویل دادند، تصریح کرد: نامه از سوی وزیر خارجه آمریکا و بی ادبانه بود و با همان لحنی که شایسته آمریکایی‌ها بود پاسخ آنها را همان روز دادیم.

موسوی درباره توئیت اخیر ترامپ به آمریکایی‌ها توصیه کرد دست از تهدیدهای توخالی بردارند.

موسوی در پاسخ به سؤالی گفت: اینکه عمل متقابل ما در پی ترور سردار سلیمانی چه خواهد بود همان است که در بیانیه شورای امنیت ملی آمده و وزارت خارجه در چارچوب مصوبات شورا حرکت می کند و آن تصمیم را یا مقامات ذیربط در زمان مقرر اعلام می کنند یا متوجه خواهید شد.

وی درباره سفر وزیر خارجه قطر گفت: این سفر چند روز قبل برنامه ریزی شده بود. محور گفتگو با ایشان و سایر مقامات تشریح شرایط منطقه ای پس از این اتفاق ناگوار بود و ظریف به صراحت اعلام کرد یک مقام رسمی نظامی ایران و یک مقام رسمی نظامی عراق در خاک این کشور هدف قرار گرفتند و این اقدامی حماقت آمیز بوده است و به صراحت اعلام کرد مسئولیت آن بر عهده آمریکاست و طرف های مقابل به خویشتنداری توصیه کردند که ما گفتیم این توصیه را به آمریکایی ها داشته باشید نه ما.

هیأتی از عمان به ایران نیامده

این دیپلمات ارشد کشورمان خبر سفر هیات عمانی به تهران را رد کرد و گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و هیاتی از عمان به ایران نیامده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: ایران دنبال جنگ نیست ولی اعلام کرده برای هر شرایطی آمادگی دارد.

موسوی درباره گام پنجم نیز گفت: تصمیماتی اتخاذ شده بود و اقداماتی را آماده کرده بودند. امشب جلسه مهمی درباره گام پنجم برگزار می شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: اروپایی‌ها درباره حضور و نفوذ منطقه‌ای ما موضع همسویی با ما نداشتند و موضع آنها همسو با آمریکا بوده و مواضع اخیری که فرانسه، انگلیس و آلمان اخیرا بیان کردند، سازنده نبوده است.

وی افزود: نابودی داعش توسط نیروهای مقاومت و با رهبری سردار سلیمانی، اروپا را برایشان امن کرده است.

موسوی حمایت اروپایی‌ها از یک گروه تروریستی شناسنامه دار که دستش به خون ملت ایران آغشته است را دوباره به آنها یادآوری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد چین و روسیه در پی ترور شهید سلیمانی بیان کرد: قبل از این اتفاق ناگوار ظریف سفری به این دو‌ کشور داشت و هماهنگی و هم افزایی سه کشور آشکار است. مواضعی که این دو‌ کشور اتخاذ کردند خوب بوده و ما قدردان آن هستیم.

وی درباره خبرهای منتشر شده درباره مبدا پهپادها از قطر نیز گفت: من متخصص نظامی امنیتی نیستم و این مباحث را حاشیه ای می دانم می شود حدس زد این بحثها از کجا نشات می گیرد. برای مقامات نظامی ما مسجل است که این حملات از کجا صورت گرفته و ما عامل این اقدام را آمریکا می دانیم. آنچه برای ایران مهم است اقدامی است که آمریکا مرتکب شده و باید عواقب آن را بپذیرد.

وی عنوان کرد: من روایت رسمی نظامی و امنیتی در این خصوص ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت یکی از کادرهای پرواز و مهماندار هواپیمای حامل سردار سلیمانی از سوریه به عراق خاطرنشان کرد: دوستانی که مسئول این کار هستند در حال بررسی این موضوع هستند.

تا این لحظه روادیدی برای ظریف صادر نشده

وی درباره سفر ظریف به نیویورک هم گفت: ایشان از سوی رئیس دوره ای شورای امنیت دعوت شده و تا این لحظه روادید صادر نشده چون همانگونه که در جریان هستید وزیر خارجه در فهرست تحریم های آمریکاست. اگر ویزا داده شود و ایشان بروند فرصت خوبی برای تشریح یکجانبه گرایی آمریکا و بیان مواضع ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مقامات خارجی شرکت کننده در نشست مجمع گفتگوی تهران گفت: مقامات چند کشور منطقه در سطح وزیر و معاون وزیر و و چندین خبرنگار برجسته بین المللی در این نشست حضور خواهند یافت.

وی درباره تاثیر شهادت سردار بر همکاری های نظامی ایران و روسیه در سوریه خاطرنشان کرد: نقش برجسته سردار در منطقه و اقدامات ایشان در هماهنگی بین سه کشور بارز و بی بدیل بود، اما با تعیین سردار قاآنی احساس نمی کنیم خلأیی در این زمینه پیش بیاید.

موسوی همچنین درباره زمان سفر وزیر خارجه روسیه گفت که لاوروف به ایران دعوت شده، ولی هنوز تاریخی برای این سفر قطعی نشده است.

تحرکات حقوقی و بین‌المللی ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی که از سوی وزیر خارجه بیان شده نیز گفت: ما موظفیم مراتب اعتراض و شکایت خود را به گوش سازمان‌های بین‌المللی برسانیم و رساندیم. تماس تلفنی ظریف با دبیرکل سازمان ملل در همین راستا بوده و نامه‌ نمایندگی ما به دبیرکل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل و سایر تحرکات بین‌المللی و حقوقی ما در همین راستاست.

وی افزود: ما این اقدام را تروریسم دولتی می‌دانیم و این را اعلام کردیم و مسئولیت عواقب این کار به عهده مرتکبان آن به ویژه دولت تروریستی آمریکاست و بقیه پیگیر‌ی‌ها صورت می‌گیرد و این موضوع در دستورکار است.

دنبال جنگ نیستیم ولی آماده پاسخگویی به هر شرایطی هستیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ممکن است انتقام سخت ایران باعث شروع جنگی بین ایران و آمریکا شود و یا تنش نظامی را افزایش دهد؟ گفت: این نکته‌ای است که الان قابل پیش بینی نیست. جمهوری اسلامی ایران دنبال جنگ نیست و اعلام کرده که برای هرگونه شرایطی آمادگی دارد. در قرون متمادی ملت ما نشان داده‌ که دست بسته نیست و هرگونه آمادگی برای پاسخ به شرارت را دارد.

موسوی تصریح کرد: تصمیم نهایی را نظام خواهد گرفت و سعی خواهد کرد پاسخ‌هایش را به گونه‌ای تنظیم کند که هم دشمن را پشیمان کند و تا جایی که امکانش هست ایران گرفتار جنگ نشود.

هنوز تصمیمی درباره سفر ظریف به بروکسل گرفته نشده

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر دعوت از ظریف برای حضور در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل نیز گفت: بحث اولیه‌ای بود که ایشان به بروکسل سفری داشته باشد ولی هنوز هیچ چیزی قطعی نشده و تصمیم گیری در این زمینه انجام نشده است.

اول حسابمان را با آمریکا صاف می‌کنیم

عباس موسوی در نشست خبری امروز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در پیامی که آمریکایی‌ها از طریق سوئیس فرستادند این شرط مطرح شد که اگر ایران پاسخی ندهد، لغو بخشی از تحریم‌ها صورت خواهد گرفت یا خیر؟ عنوان کرد: تایید نمی‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش از این رئیس جمهور و وزیر امور خارجه عنوان کرده‌ بودند که اگر همه تحریم‌های هسته‌ای آمریکا برداشته شود امکان گفتگو در قالب ۱+۵ وجود دارد. آیا در پی ترور سپهبد شهید سلیمانی این پیش شرط از روی میز برداشته شده است؟ اظهار داشت: خیر، این مسئله، خواسته منطقی در خصوص مناسبات ایران با آمریکا و بحث برجام است که در واقع پیش شرط نیست، بلکه یک شرط منطقی است.طرفی که از برجام خارج شده و تحریم‌های ظالمانه که تروریسم اقتصادی است را مجددا برقرار کرده باید برای هرگونه مراوده جدید به تعهدات قبلی خودش برگردد.

موسوی با ذکر این نکته که بنده ارتباط این موضوعات را رد نمی‌کنم، یادآور شد: اتفاقی که رخ داده را باید جداگانه پاسخ دهند. در خصوص آمدن آنها (آمریکایی‌ها) به برجام یا مذاکره‌ای در قالب ۱+۵ باید بعدا تصمیم‌گیری کرد. اما آنچه طلب داریم باید نقد کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکایی‌ها تحریم‌های هسته‌ای را بردارند، حتی در همین شرایط هم امکان گفتگو بین ایران و ۱+۵ وجود خواهد داشت؟ اظهار داشت: البته، احتمالا پس از آنکه ما حسابمان را با آمریکایی‌ها صاف کردیم.

خیلی توقعی از برخی کشورها نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه کشورهای جهان در مقابل تروریسم دولتی آمریکا نیز بیان کرد: اقدام ضد قانونی و حقوق بین‌المللی آمریکا اظهر من الشمس بوده است. با رژیمی طرف هستیم که نُرم‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و نقض می‌‌کند و دنیا باید بعد از این وقایع به خودش بیاید و حداقل آنهایی که ادعا می‌کنند در لفظ و بیان، آمریکایی‌ها و اقداماتشان را محکوم کنند.

وی با بیان اینکه ما خیلی توقعی از برخی کشورها نداریم، افزود: به هر حال ترس و منافع زودگذر در آنها برجسته است، ولی از کشورهای دیگری که مدعی هستند انتظار داریم مواضعشان را قدری گسترده‌تر بیان کنند.

آمریکا باید پاسخگوی این وضعیت باشند

خبرنگاری با اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه آمریکا تمامی نیروهای دریایی خود را تا هزار کیلومتر از خاک ایران دور کرده از موسوی پرسید آیا این ربطی از شناسایی اهداف آمریکا توسط ایران دارد؟ که وی پاسخ داد: به همه چیز می‌تواند ربط داشته باشد، به هر حال وضعیتی را به وجود آوردند که خودشان باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

وی افزود: احتیاط‌‌های لازم را احتمالا انجام می‌‌دهند. من متخصص مسائل نظامی و استراتژیک نیستیم، انشاءالله هر چه هست خیر باشد.

واسطه‌گری ۱۶ کشور؟/هیچکس نمی‌تواند از ایران بخواهد چه کند

خبرنگاری با بیان اینکه گفته می‌شود ۱۶ کشور به نمایندگی از آمریکا واسطه شدند که ایران هیچ عکس العملی نشان ندهد و آنها در مقابل وعده‌هایی به ایران دادند و از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا گفتگوهای چند روز اخیر ظریف در همین راستا بوده؟ که موسوی با بیان اینکه مطلبی که عنوان شد را تأیید نمی‌کنم، افزود: هیچ کسی نمی‌تواند از ایران بخواهد چه کار کند. تصمیم و تشخیص درباره هر واکنش و پاسخ در اختیار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی افزود: تماس‌هایی که صورت گرفته حول تبیین ماهیت موضوع برای مقام‌های خارجی است و اینکه آنها را متوجه کنیم که چه اتفاق بزرگی رخ داده و ممکن است چه تبعات بزرگ‌تری داشته باشد.

نیروهای ناخوانده آمریکایی در منطقه و عراق

اینکه احتمالا امروز در پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی تصمیم گیری می‌کنند، موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و موسوی در این باره گفت: ما خیلی نگران تبعات این کار نباشیم. ولی دولت و ملت عراق اگر اراده کنند قطعا توانمند هستند و می‌توانند این کار را صورت دهند. نیروهای آمریکایی، ناخوانده در منطقه و عراق و اشغالگر هستند و با اقدام اخیر نشان دادند که به حاکمیت ملی و استقلال کشورها به ویژه کشوری که در با دعوت یا بی دعوت در آن هستند احترام نمی‌گذارند و حاکمیت آن کشور را نقض کرده و مقام نظامی آن کشور را ترور می‌کنند.

دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهند کرد

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای آمریکایی و بیگانه را از هزاران کیلومتر دورتر از منطقه ما عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه می‌داند. ما ملت‌هایی هستیم که قرون متمادی و سالیان سال در این منطقه زندگی کردیم و روابط مسالمت آمیز با کشورهای منطقه داشتیم و موجودیتی به نام آمریکا هنوز وجود نداشته است، ولی متاسفانه براساس تحولاتی که رخ داده و اقداماتی که دولت‌های استعماری در منطقه صورت دادند، باعث برخی گسستگی‌ها در منطقه شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم با تحولاتی که در منطقه رخ داده است،‌ دوستان ما در منطقه قدری به خودشان بیایند و بدانند هیچ کشوری در خارج از منطقه دوست، یاور و غمخوار آنها نیست و اگر بخواهند مشکلات و ناامنی در منطقه حل شود راه‌حل آن چیزی جز هم افزایی کشورهای منطقه نخواهد بود. اگر در این مسیر گام بردارند قطعا دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها