خبری خوشحال‌کننده در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی

صدور ۲۷میلیارد دلار کالا از ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ۲۷میلیارد دلار آمار صادرات کشور در هشت‌ ماهه نخست سال جاری بوده است.
کد خبر: ۱۲۴۳۲۳۱
صدور ۲۷میلیارد دلار کالا از ایران

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، حمید زادبوم ظهر امروز در همایش روز ملی صادرات که در سالن امام علی(ع) اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد، اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی 27 میلیارد دلار آمار صادرات و 28.3 میلیارد دلار آمار واردات کشور در هشت‌ماهه نخست سال جاری بوده که این رقم شگفت‌آور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: این میزان صادرات زمانی ارزشمند می‌شود که ارز به کشور بازگردد و باید گفت بیش از 70 درصد صادرکنندگان ارز خود را به کشور آورده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد صادرات کشور کالاهای واسطه‌ای است، ادامه داد: طراحی تحریم‌کنندگان به‌گونه‌ای است که ارز به کشور برنگردد، اما علی‌رغم همه مشکلات صادرکنندگان باید به نظام ارزی کشور کمک کنند تا چرخه اقتصاد بچرخد.

به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت کشور مدت تعهد ارزی برخی کالاها به‌صورت امانی بوده و ایفای تعهد ارزی باید برای برخی کالاها افزایش یابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با توجه به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در سال 98 و 99 گفت: بر اساس این قانون، برای کسانی که تا 70 درصد تعهد خود را انجام دهند ارزش افزوده را به آن‌ها برمی‌گردانیم و درصورتی‌که این رقم زیر 70 درصد باشد به همان میزان تعهد انجام‌شده ارزش افزوده به او برگردانده می‌شود.

زادبوم عدم ثبات مقررات صادرات را مورداشاره قرار داد و ابراز کرد: سال 97 شرایط ویژه و سختی بود اما این تلاطم را در سال 98 نمی‌بینیم، ما به‌دنبال بازگرداندن آرامش در زمینه مقررات صادراتی هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: برای سال 99 کارگروهی تشکیل دادیم که در این کارگروه در ارتباط با ده کالا تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه 15 کشور همسایه هدف صادرات است، گفت: 1160 میلیارد دلار واردات این کشورهاست که با توجه به واردات آن‌ها و صادرات ما حدود 100 میلیارد دلار پتانسیل وجود دارد به این معنی که نباید نگران تولید بود و باید تولید را متناسب با این کشورها انجام داد.

زادبوم با ابراز اینکه بالاترین پتانسیل صادرات کشور مربوط به دو کشور پاکستان و ترکیه است، ادامه داد: امیدواریم مدیران دولتی به صادرکنندگان توجه بیشتری داشته باشند و کارهای آن‌ها را سریع‌تر راه بیندازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها