گفت‌وگو با علیرضا شجاع نوری، تهیه کننده و بازیگری که از دزدی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، خشمگین است

تلویزیون درباره دزدی ماهواره‌ها روشنگری کند

فرهاد اصلانی بناست در فصل بیزانس سریال سلمان فارسی نقش‌آفرینی کند

فرهاد در مسیر «روم»

یکی از پروژه‌هایی که هر از گاهی صحبتی از ساخت آن به میان می‌آمد «سلمان فارسی» بود؛ سریالی که از سال‌های دور ذهن داوود میرباقری را به خود مشغول کرده بود و تا پیوستن حسین طاهری به پروژه، کلید خوردن جدی و رسمی امور به واقعیت نزدیک نشده بود. پروژه سریال سلمان فارسی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های کارگردان آن بوده که حدود بیش از 20 سال قبل توسط این کارگردان مطرح شد. میرباقری با نگارش طرح کلی داستان، عزم جدی خود را برای قدم گذاشتن در وادی سخت و پرزحمت سریال سلمان فارسی نشان داد. اما آنچه ذهنیت و رغبت کارگردان را برای روایت قصه سلمان به مرحله عمل رساند همراهی با تهیه‌کننده سریال حسین طاهری بود (پیش از پیوستن حسین طاهری به پروژه «سلمان...» دو تهیه‌کننده دیگر بخشی از امور را در دست گرفته بودند، اما به دلیل پیش نرفتن کارها در دوره آنان، حسین طاهری کار را در سال 1395 تحویل گرفت.) با شکل‌گیری گروه تهیه‌کنندگی و تولید سریال سلمان فارسی، پروژه به صورت رسمی به حرکت افتاد. اهمیت و گستردگی پروژه‌ای چون سلمان فارسی اما چنان است که برای رساندن آن به مقصد صرفا پیش گرفتن یک خط راه به جایی نمی‌برد؛ به همین دلیل گروه تهیه سریال ابتدا با شناسایی ابعاد آن و تعامل با دو سوی تولید یعنی مجموعه صداوسیما از یک سو و از سوی دیگر نویسنده و کارگردان اثر، چارچوب هر بخش از کار را روشن کردند. از تعیین نقاط کلیدی و پراهمیتی چون مکان فیلمبرداری و جست‌وجوی بازیگران تا تخمین ساخت و سازها و شروع طراحی‌ها و در ادامه تولید آنچه طراحی شده بود، همگی از جمله برنامه‌هایی است که به صورت جدی در دو سال و نیم اخیر پیگیری شده تا هرچه زودتر سریال جدید میرباقری مقابل دوربین برود. چندی پیش اعلام شد علیرضا شجاع‌نوری به عنوان بازیگر سلمان انتخاب شده است. روز گذشته هم فرهاد اصلانی برای ایفای یکی از نقش‌های محوری این سریال انتخاب شد. در این گزارش به آخرین جزئیات این سریال پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۵۳

اصلانی در لباس جدید

فرهاد اصلانی از آن دست بازیگران است که همیشه نقش را مال خودش می‌کند. لباس هر شخصیت را که می‌پوشد، همان فرد می‌شود. برایش فرقی نمی‌کند شخصیت قصه‌ای که بازی می‌کند در چه شغلی است؟ منفی و منفور هست یا مثبت؟ آنچه برایش اهمیت دارد، این است که نقشش را درست اجرا کند. او تا کنون در کنار نقش‌های متنوعی که در سینما و تئاتر داشته است، در 22 سریال تلویزیونی بازی و نقش‌های متفاوتی را تجربه کرده هست. او هم در سریال‌های روز بازی داشته و هم در سریال‌های تاریخی. اصلانی دو نقش ماندگار در دو سریال مختارنامه و امام علی (ع) ایفا کرده که برای همیشه در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. او در این دو سریال نقش‌های یزید و عبیدا... بن زیاد (ابن مرجانه) را بازی کرد و با این‌که جزو شخصیت‌های منفی و منفور قصه بود، اما بسیار خوش درخشید. او در هر دوی این سریال‌های تاریخی سکانس‌های ماندگار کم نداشته است. از سکانس‌های ویژه او می توان به صحنه ای از سریال مختارنامه اشاره کرد که پای او در اثر زخمی عفونت گرفته بود و باید به گونه ای این صحنه را نشان می داد که انگار از خودش به خاطر بوی بد زخم منزجر شده است. او خیلی زیبا این صحنه را برای مخاطبان به تصویر کشید.
حال این بازیگر به عنوان یکی از نقش‌های محوری جدیدترین سریال داوود میرباقری با نام سلمان فارسی انتخاب شده است که تهیه‌کنندگی آن را حسین طاهری به عهده دارد. اصلانی با بازی در این سریال، بیست و سومین تجربه بازی‌اش را کسب می‌کند. البته گروه سازنده هنوز اطلاعاتی درباره نقش این بازیگر در این سریال نداده و فقط اعلام کرده این بازیگر در فصل دوم سریال یعنی در دوره بیزانس بازی می‌کند.
همچنین قبل از انتخاب اصلانی، چندی پیش گروه سازنده سریال سلمان فارسی اعلام کرد علیرضا شجاع نوری قرار است نقش سلمان فارسی را بازی کند. او با بازی در این سریال، سومین تجربه بازی در سریال‌های تلویزیونی را بعد از مجموعه‌های سربداران و بانوی عمارت کسب می‌کند. این بازیگر در کارنامه خود بازی در فیلم‌های ماندگاری همچون شیر سنگی، روز واقعه و محمد رسول‌ا... را دارد و علاوه بر بازیگری به عنوان تهیه‌کننده نیز در سینمای ایران فعالیت داشته است.

شروع قصه از دوران ساسانیان
میرباقری اوایل دهه 80 فیلمنامه‌ای چهار جلدی برای سریال سلمان فارسی آماده کرده بود. اما برای این‌که آن نوشته‌ها تبدیل به اثری عظیم در حد پروژه سریال سلمان فارسی شوند نیاز به تحقیقاتی گسترده در چند وجه از بعد تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... بود که همه اینها فقط نه از یک منبع بلکه از منابع مختلف و در پی بررسی یک گروه به دست آمد. حالا براساس آنچه این تحقیقات در دست نویسندگان باقی گذاشته و طبق خط سیری که فیلمنامه نخستین سلمان فارسی طراحی کرده بود، بازنویسی متن آغاز شد. به طور کلی میرباقری قصه سلمان فارسی را در سه مقطع دیده است: تولد و جوانی او در ایران باستان و دوران ساسانیان، مهاجرت او به بیزانس و بخش عمده زندگی او که در آن دوره می‌گذرد و بخش سوم گرویدن او به دین اسلام و قصه‌ای که در حجاز می‌گذرد. باید دید نگاه میرباقری با توجه به تحقیقات مفصلی که در زمینه تاریخی برای نگارش فیلمنامه این اثر صورت گرفته به آن مقطع از تاریخ ایران چه خواهد بود و همچنین در ادامه چه روایتی از ماجرا در بیزانس و عربستان خواهد داشت؟

طراحی از صفر تا 100
طراحی صحنه، لباس و آکسسوارها بخش بسیار پراهمیتی از طرح «سلمان ...» را تشکیل می‌دهد که برای رسیدن به این هدف ابتدا محسن شاه‌ابراهیمی به عنوان طراح هنری با گروه همراه شد و در ادامه با تقسیم‌بندی کارها در شاخه‌های مختلف، زمینه تصویر کردن آنچه نویسنده در فیلمنامه مطرح کرده بود، فراهم کرد. طراحی پارچه‌ها، لباس‌ها، زیورآلات، ابزار صحنه و آرایش صحنه، ابزار حمل و نقل و وسایل رزمی و بزمی، همگی بخشی از مجموعه گسترده‌ای از آن چیزی بود که در بخش طراحی مورد توجه قرار گرفت.

از آفریقا تا شهرک سینمایی نور تابان
براساس تقسیم‌بندی سه دوره زندگی سلمان فارسی فضای مورد نیاز برای روایت این قصه باید فراهم می‌شد. بنابراین جست‌وجویی گسترده برای شناسایی و گزینش مناسب‌ترین مکان فیلمبرداری‌ در سراسر ایران و کشورهای همسایه و حتی کشورهای آفریقایی صورت گرفت. تلاش شد این بخش از کار به‌واسطه بررسی و جویا شدن نقطه نظرات افراد آشنا با جغرافیای ایران و کشورهای خارجی، به مفیدترین شکل ممکن طی شود و ابتدا بعد از تایید نسبی مکان فیلمبرداری، از محیط بازدید و بعد فضای مورد نیاز نقطه‌گذاری شود.
در پی همین سفرها در ایران مناطقی چون خراسان، کرمان، قشم و بخشی از مناطق مرکزی و شمال‌غربی کشور مناسب شناخته شدند.
علاوه براین‌که طبیعی است برای تصویر کردن آن دوره از تاریخ نیاز به ساخت و ساز و فراهم کردن فضاهای مربوط به جی و تیسفون محل تولد و گذران دوران جوانی سلمان فارسی ضروری است.
در خارج از کشور نیز برای به نمایش کشیدن بخش‌های مربوط به بیزانس بررسی‌هایی صورت گرفت و ارمنستان، گرجستان، تونس، مراکش و ترکیه از کشورهایی بودند که مورد بازدید قرار گرفتند. همچنین برای سومین بخش زندگی سلمان فارسی که در مکه و مدینه می‌گذرد، از امکان شهرک سینمایی نورتابان بهره گرفته خواهد شد، هرچند در این جغرافیا نیز باید بازسازی‌ها و همچنین ساخت و سازهایی صورت بگیرد.

20 هزار علاقه‌مند تست بازیگری
همزمان با نگارش جزئیات فیلمنامه و انتخاب مکان فیلمبرداری یکی از جدی‌ترین اموری که مورد پیگیری قرار گرفت، تعیین نقش‌های اصلی و فرعی سریال و در ادامه جست‌وجو برای یافتن بازیگران مناسب بود. برای رسیدن به این هدف حدود 20 هزار بازیگر و علاقه‌مند بازیگری از سراسر ایران براساس فراخوان منتشر شده از سوی گروه، تست بازیگری دادند و در نهایت فهرستی طولانی از بازیگرانی که می‌توانند برای حضور در این سریال مناسب باشند تهیه شد. برای رسیدن به این فهرست گروهی بیش از یک سال و نیم به سراسر ایران سفر کرد.
به دلیل جغرافیای سه‌گانه قصه، نیاز به بهره‌گیری از بازیگران خارجی در این پروژه نیز ضروری است و گروه کار انتخاب را در این بخش نیز پیگیری کرده است. تاکنون از میان شخصیت‌های اصلی این سریال نام علیرضا شجاع‌نوری به عنوان بازیگر شخصیت سلمان فارسی و همچنین فرهاد اصلانی اعلام شده است که اصلانی در دوره بیزانس بازی می‌کند.

یک قدم تا شروع فیلمبرداری
از تابستان سال 1397 و به صورت رسمی از پاییز این سال، طرح سلمان فارسی وارد فاز پیش تولید شده تا در این مرحله همه برنامه‌ریزی‌هایی که در مرحله نخست صورت گرفته بود به اجرا نزدیک‌تر شود. همه دست‌اندرکاران این پروژه در پس آرامشی که از آنان دیده می‌شود، سرگرم کار‌ هستند تا همه چیز برای یک شروع مناسب فراهم بود. سلمان فارسی به عنوان شخصیتی حقیقت‌جو که از جوانی تا کهنسالی در راه جست‌وجوی حقیقت، زمین را زیر پا می‌‌گذارد می‌تواند حلقه اتصال ایران و اسلام را به روشن‌ترین و خوشایندترین شکل ممکن به نمایش بگذارد و برای نمایش چنین تصویری یک تلاش همه‌جانبه مورد نیاز است. به نظر می‌رسد گروه تولید این اثر گرد هم آمده‌اند تا میل به حقیقت‌یابی را قرن‌ها بعد در قاب دوربین برای مخاطبان به نمایش بگذارند تا رویایی قدیمی تحقق یابد. همچنین برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها بر این مبناست که علی دهکردی در این سریال بازی می‌کند اما خبر رسمی از گروه سازنده در این باره منتشر نشده است.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها