عفو بین الملل نیروهای ترکیه و گروه‌های سوری مورد حمایت این کشور را به ارتکاب جنایت جنگی در عملیاتشان علیه کردها در شمال شرق سوریه متهم کرد.
کد خبر: ۱۲۳۳۳۸۹
عفو بین الملل ترکیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد که نیروهای ترکیه و ائتلاف گروه‌های مسلح مورد حمایت آن به جان غیرنظامیان هیچ توجهی نمی‌کنند و با عملیات قتل و حملاتی که به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان منجر می‌شود مرتکب جنایت جنگی می‌شوند.

هنوز آنکارا موضعی به این گزارش نداشته است. ترکیه پنجشنبه با طرح آتش‌بس پنج روزه آمریکا موافقت کرد.

ترکیه مدعی است که تمامی تدابیر لازم را برای ممانعت از آسیب رسیدن به غیرنظامیان اتخاذ می‌کند اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که ۷۲ غیرنظامی به ضرب گلوله نیروهای ترکیه و گروه‌های مورد حمایتش کشته شده‌اند.

عفو بین الملل با ۱۷ تن از جمله کارکنان بهداشت و امدادرسانان و آوارگان صحبت کرده و درباره ویدیوها و گزارشات پزشکی درباره این جنایت‌ها تحقیق کرده است.

این سازمان اعلام کرد: اطلاعاتی که جمع‌آوری شده اسناد موثقی درباره حملات به مناطق مسکونی از جمله منازل و مدارس ارائه می‌کنند. این علاوه بر قتل بیرحمانه هرفین خلف، سیاستمدار کرد به دست گروه احرار الشرقیه است.

عفو بین الملل به نقل از دوست خلف اعلام کرد که وی تلاش کرده با خلف تماس بگیرد اما یکی از شورشیان مسلح جواب وی را داده و گفته که "شما کردها خیانتکار هستید". این فرد به دوست خلف کشته شدنش را اطلاع داده است.

کومی نایدو، دبیرکل عفو بین الملل اعلام کرد که ترکیه مسئول اقدامات گروه‌های مسلح است. ترکیه به این گروه‌ها اجازه داده مرتکب هر نوع جنایتی در عفرین شوند.

نایدو از ترکیه خواسته این نقض‌ها را متوقف کرده و عاملان را مجازات کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها