گزارش جام‌جم از پشت صحنه مجموعه «بچه مهندس3»

بچه مهندس، آقا مهندس می‌شود

ماه رمضان سال گذشته سریالی با عنوان «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی روی آنتن شبکه دو رفت که به‌دلیل بازتاب گسترده‌ای که بین مخاطبان تلویزیون داشت، کارگردان و تهیه‌کننده را بر آن داشت تا قصه زندگی جواد جوادی، شخصیت اصلی این سریال را در مقاطع سنی و زمانی مختلف روایت کند.
کد خبر: ۱۲۲۹۶۶۰
بچه مهندس، آقا مهندس می‌شود

یونا تدین، ایفاگر دوران کودکی این شخصیت بود که با بازی خوبش توانست مورد توجه قرار بگیرد و مخاطبان بسیاری را با داستان خود همراه کند اما در کنار جذابیتی که در مضمون فیلمنامه و دوران نوزادی و کودکی و نوجوانی جواد در فصل اول و دوم برای مخاطبان وجود داشت، به‌دلیل رابطه عاطفی‌ای که بین جواد و دختری به نام مژگان بود، درگیر حواشی هم شد که با توضیحات کارگردان همه چیز ختم به خیر شد.

فصل دوم این مجموعه نیز روایتی از دوران نوجوانی جواد با بازی مانی رحمانی بود که تا پیش از کنکور و ورود او به دانشگاه را برای مخاطبان این سریال رقم زد.

اما در فصل سوم، مخاطب با داستان زندگی جواد در 30 سالگی با بازی روزبه حصاری روبه روست که مدتی است گروه تولید این سریال سخت مشغول ساخت فصل جدید آن هستند.

از این رو جام‌جم گزارشی از پشت صحنه این سریال در یکی از مکان‌های فیلمبرداری اصلی آن تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید:

خانه باغ بی‌بی گوهر

یکی از مکان‌های اصلی فیلمبرداری فصل سوم بچه مهندس مربوط به خانه باغی در محله دربند تهران است که مخاطب در آن با بی‌بی‌گوهر با بازی ثریا قاسمی آشنا می‌شود. گرچه صاحبان اصلی این باغ خانواده وصال، خواهر و برادری با بازی فرناز رهنما و کاوه سماک باشی هستند.

باغ بزرگ و زیبایی که گوشه‌ای از آن حوض پر از ماهی قرار دارد و در گوشه‌ای دیگر قفس کبوترها و خودروی جیپ که مقابل در ورودی باغ پارک شده که طی ماجراهایی به جواد می‌رسد.

در همان ابتدای ورود با طراح لباس این مجموعه هم صحبت می‌شوم و درباره سختی‌ها و حساسیت‌ هایی که در این بخش از سریال‌سازی وجود دارد، گپ می‌زنیم.

بازیگران نیز در یکی از اتاق‌ها زیر دستان گریمورها قرار دارند و برای ضبط سکانس‌هایی از سریال آماده می‌شوند. روزبه حصاری، فیلمنامه به دست در حال مرور دیالوگ‌هایش است که ثریا قاسمی هم از راه می‌رسد. گرچه به او اطلاع می‌دهند سکانس‌ها جابه‌جا شده و او باید ساعت‌ها منتظر بماند، اما ایشان در کمال آرامش و احترام، بسیار حرفه‌ای رفتار می‌کند و می‌پذیرد تا در باغ منتظر بماند.

رفتاری که صرفا می‌توان در بازیگران توانمند و حرفه‌ای این عرصه سراغ داشت. فرصتی مهیا می‌شود تا درباره بازیگری و فضای این عرصه با ثریا قاسمی گپ بزنیم، اما به‌دلیل این‌که تمایلی برای گفت‌وگو ندارد، صحبت‌هایمان در حد گپ باقی می‌ماند.

با توجه به صحبت‌های سعید کریمی برنامه‌ریز و یکی از بازیگران سریال، قرار است گروه تا ساعت 3 بامداد، ضبط سکانس‌هایی از سریال را ادامه دهند. کارگردان در حال توضیح صحنه و دکوپاژ در یکی از اتاق‌هاست و به نوعی هر کسی طبق وظایف خود عمل می‌کند تا تصویربرداری هر چه زودتر آغاز شود.

یکی دیگر از اتاق‌های این باغ مربوط به کارگاه جواد و دوستانش است که روی میز و دیوارها پر از ماکت و طراحی است. گویا جواد و دوستانش در حال اختراع وسیله‌ای هستند. صحنه و بازیگران که آماده می‌شوند، تصویربرداری نیز آغاز می‌شود. مسعود با بازی سعید کریمی در اتاق در حال آماده شدن و رفتن به کارخانه است که قاسم با بازی محمود خردمنش با او دیالوگ‌هایی ردوبدل می‌کند. به دلیل دقت و حساسیتی که کارگردان و گروهش دارد، این سکانس چند بار تکرار می‌شود تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد. پس از آن فرصتی مهیا می‌شود تا با علی غفاری کارگردان این مجموعه گفت‌وگو کنیم.

فصل سوم هیجان و تفاوت خاصی دارد

روزبه حصاری بازیگری است که سال‌ها روی صحنه تئاتر تجربه کسب کرده و سپس با بازی خوبش در سریال «یادآوری» توانست مورد توجه قرار بگیرد. وی در این سریال دوران جوانی جواد جوادی را بازی می‌کند.

او درباره این‌که پیش از بازی در این سریال تا چه حد با شخصیت جواد در فصل‌های قبلی آشنایی داشته بیان کرد: من هم مانند بسیاری از مخاطبان این سریال با داستان آشنا قصه را دنبال کرده بودم و به نظرم سریال قابل توجهی بود. از طرفی یکی از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون هم محسوب می‌شود. در کنار این مسائل بسیاری از دوستان من هم در این سریال بازی کردند و به همین دلیل بیننده سریال بودم. وی در پاسخ به این سوال که مسیر زندگی جواد در فصل سوم به چه سمت و سویی کشیده می‌شود و چه اتفاقاتی را در زندگی رقم خواهد زد، توضیح داد: اتفاقا بسیاری از دوستان و حتی مردم که متوجه شدند قرار است من این نقش را بازی کنم، مدام از من می‌پرسیدند سرنوشت جواد چه خواهد شد. فکر می‌کنم ما در فصل سوم با یک جنس روایت متفاوت از دو فصل قبلی روبه‌رو خواهیم بود، اما به معنای خوب یا بد نیست. صرفا منظورم تفاوت است که این تفاوت در 30سالگی برای مخاطب محرز می‌شود. ضمن این‌که جنبه‌هایی که به قصه اضافه شده، آن هم به واسطه موقعیت‌هایی که جواد درگیر آنها خواهد شد، هیجان و تفاوتی را نسبت به دو فصل قبلی در بر خواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: البته ما به گذشته جواد اشاره خواهیم کرد و فراموش نخواهد شد که جواد جوادی، کودکی است که در پرورشگاه بزرگ شده و حالا در آستانه 30سالگی به یک بالندگی می‌رسد. البته همه در تلاشند نتیجه خوبی حاصل شود و مانند فصل‌های قبل مورد توجه قرار بگیرد. اما درباره شخصیت جواد هم باید بگویم خیلی برای من از همان ابتدا شخصیت ملموس و دوست داشتنی‌ای بود. درباره این شخصیت هم خیلی با کارگردان و نویسنده گپ زدیم و صحبت کردیم و همواره با هم در حال تعامل هستیم تا شخصیت جواد را جدا از نقش وی در فصل‌های قبل نبینیم، چون قصه بعد از چند سال اتفاق می‌افتد که ما نمی‌بینیم.

بازیگر سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» همچنین درباره نخستین تجربه همکاری‌اش با علی غفاری عنوان کرد: بازی در این سریال نخستین تجربه همکاری من با آقای غفاری است که امیدوارم این کار مطلعی باشد برای همکاری‌های آینده با ایشان و آقای سعدی.

وی در پایان نیز درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: از بعد زمانی و به دلیل ایفای نقش جواد در این سریال فرصت همکاری با طرح‌های دیگر مهیا نیست. کما این‌که ابتدا قرار بر این بود که من در دو نمایش و یک سینمایی حضور داشته باشم که البته در حد صحبت بود و میسر نشد. به هر حال هر رسانه ارزشمند و مخاطبانش قابل احترام است. به‌خصوص تلویزیون که رسانه‌ای مردمی است. امیدوارم تلاش من و همه دوستان و همکارانم در این سریال نتیجه خوبی را در زمان پخش حاصل کند. چون چه در تلویزیون و چه روی صحنه تئاتر همواره به‌دنبال جلب رضایت مردم بوده و هستم.

انتظار مخاطب از ما، کار را سخت تر می‌کند

علی غفاری در خصوص ویژگی‌های فصل سوم این سریال گفت: به نظر من فصل کودکی به دلیل سن بچه‌ها خیلی ویژه بود. چون سریالی که شخصیت‌های اصلی اش را بچه‌های 6 - 5 ساله تشکیل دهند، نداشتیم و از این نظر خیلی ویژه بود. فصل دوم هم به همین نسبت به دلیل دوران نوجوانی و مسائل مربوط به آن درگیر حاشیه شد. به هر حال یک جریان درست کرد که در نوع خودش قابل توجه بود. در مجموع می‌توانم بگویم هر دو فصل بیننده خودش را داشت که همین کار ما را برای فصل سوم سخت‌تر کرد البته بیشترین سختی کار ما به بخش فیلمنامه مربوط است. به این معنی که باید در فصل جدید چه کنیم تا انتظاری که ایجاد شده روند رو به رشد داشته باشد. بنابراین خلق داستان‌هایی برای جواد که جذابیت داشته باشد کار سختی است. بیننده از دوران نوزادی با جواد همراه شده و حال که وارد دانشگاه شده است، جنس رفتارها، روابط و اتفاقاتی که در کنار این شخصیت می‌افتد، متفاوت است. در آن دو فصل قصه ما بیشتر در خانه خورشید رخ می‌داد و الان با توجه به اقتضای سنی او از خانه خورشید بیرون آمده و بیشتر در جامعه درگیر و مستقل شده و مسائل مربوط به خودش را دارد. البته قصه همچنان در حال نگارش است و چند سالی است کار کردن به این شکل در تلویزیون مد شده است که با چند قسمت از فیلمنامه وارد تولید می‌شوند.

وی افزود: کار کردن با فیلمنامه‌ای که هنوز کامل نیست، کار سختی است. ما هم با ده قسمت فیلمنامه نگارش شده تصویربرداری را آغاز کردیم و تا به امروز حدود 15 قسمت را ضبط کرده ایم. البته به دلیل این‌که هنوز فیلمنامه کامل نیست و به لحاظ لوکیشن با مشکلاتی هم روبه‌رو هستیم، چون ما کار را با لوکیشن می‌بندیم و نمی‌دانیم در ادامه در همان لوکیشن و با همان بازیگران باز هم کار خواهیم داشت یا نه. غفاری درباره ادامه داشتن داستان در فصل چهارم هم توضیح داد: همه چیز بستگی به نظر مدیران و استقبال بینندگان دارد. البته صحبت‌هایی شده که جواد جوادی را در زمان حال هم نشان بدهیم که در چه شرایطی قرار دارد. اما فصل چهارم هنوز قطعی نیست. در حال حاضر تمام تلاشمان را می‌کنیم تا قصه فصل سوم را به نقطه‌ای برسانیم که آغازی برای فصل چهارم بخواهد.

وی همچنین درباره شخصیت‌هایی که در دو فصل قبلی حضور داشتند و بازیگران فصل جدید هم بیان کرد: به هر حال برخی از بازیگران به تناسب قصه در فصل جدید حضور ندارند و عده‌ای مانند کریم، لاهوتی و همت و از همه مهم‌تر مژگان در این فصل حضور دارند که البته هنوز بازیگر نقش مژگان یا همان مومو انتخاب نشده است. تلاشمان را می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم در فصل سوم هم داستان جذابی را برای مخاطبان روایت کنیم. البته که کار کردن با بچه‌ها در فصل اول سخت اما خیلی جذاب و شیرین بود؛ چون بچه‌ها خودشان هستند. گریه‌ها و خنده‌هایشان حقیقی است و از این نظر می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. اما داستان در فصل سوم دارای جذابیت‌ها و ویژگی‌هایی هم هست که امیدوارم بتوانیم خروجی خوب و قابل‌قبولی را برای همراهان این سریال داشته باشیم. غفاری در پایان هم درباره انتخاب روزبه حصاری برای ایفای شخصیت جواد گفت: انتخاب نقش جواد خیلی سخت بود. عمدتا هم از ما سوال می‌شد که چه کسی قرار است جواد را در فصل سوم بازی کند. به هر حال شباهت خیلی نکته مهمی برای انتخاب بود. اما توانایی بازی مهم‌تر از شباهت بود. وقتی مانی را در فصل دوم برای این نقش انتخاب کردیم، شاید خیلی‌ها معتقد بودند که شباهت چندانی بین یونا و مانی در دو مقطع سنی نیست. اما بازی خوبی که ارائه داد باعث شد تا مخاطب را با خودش همراه کند. در فصل سوم و دوران جوانی جواد هم باید بازیگری را انتخاب می‌کردیم که هم به لحاظ چهره شباهت و هم به لحاظ سنی تناسب داشته باشد. فکر می‌کنم روزبه حصاری انتخاب خوبی بود، چون بازی و صدای خوبی دارد و شباهت هم به یونا دارد. خیلی هم برای این نقش تلاش می‌کند و دو فصل قبلی را هم بارها دیده است و می‌داند آینده چه شخصیتی را بازی می‌کند و من هم از انتخابم راضی هستم.

کامل نبودن فیلمنامه معضل این روزهای سریال‌هاست

سعید کریمی در کنار این‌که سرپرستی گروه کارگردانی و مدیربرنامه‌ریزی این سریال را به‌عهده دارد، نقش جوانی به نام مسعود را بازی می‌کند که با جواد و قاسم به نوعی هم‌خانه و هم‌دانشگاهی هستند.

وی در ابتدا درباره این نقش توضیح داد: مسعود پسری اهل تهران و دارای خانواده متمول اما پرمشکل است که روز اول دانشگاه با جواد آشنا می‌شود و به نوعی به لحاظ رفاقت و دوستی یادآور رسول برای جواد در فصل‌های قبلی است. به نوعی می‌توانم بگویم که این سه جوان یعنی مسعود، قاسم و جواد با وجود شخصیت‌های متفاوتی که نسبت به یکدیگر دارند، اما یک تیم را تشکیل می‌دهند. ضمن این‌که هر سه دانشجوهای نخبه هستند و مشترکا یک اختراع دارند. البته که فیلمنامه کامل نیست و همین کلیت کار و تداوم بازی و حس را مشکل‌تر می‌کند.

وی همچنین درباره روند تولید سریال ادامه داد: تصویربرداری سیال از نیمه تیرماه آغاز شده و قرار است نیمه دی به پایان برسد. ضمن این‌که سریال از ابتدای دی روی آنتن می‌رود. «بچه‌مهندس» در 35 قسمت طراحی شده که تا به امروز حدود 30درصد از کار انجام شده است.

وی درباره مکان اصلی فیلمبرداری‌ سریال هم توضیح داد: خانه باغ متعلق به خواهر و برادر کارخانه داری با بازی کاوه سماک‌باشی و فرناز رهنما است که بی‌بی گوهر با آنها زندگی می‌کرده و حال طی ماجرا و داستان‌هایی این سه جوان در این خانه مستقر شده و مستاجر بی‌بی گوهر هستند و یکی از اتاق‌ها را هم به کارگاه‌شان اختصاص داده‌اند.

زینب علیپور طهرانی - رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها