معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)

قدرت جمهوری اسلامی فقط موشک نیست

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) گفت: در سایه هر جنگی نابودی کشورهای مشوق دشمن قطعی است.
کد خبر: ۱۲۲۶۳۱۳
قدرت جمهوری اسلامی فقط موشک نیست

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، سردار سرتیپ پاسدار علی شادمانی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) همشهری سردار شهید مدافع حرم حسین همدانی است.

او برای نخستین بار در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی با حسین همدانی در همدان آشنا شد و دوستی‌ آن‌ها در غرب و جنوب کشور و تا خارج از مرزهای کشور امتداد یافت.

علی شادمانی پیش از انقلاب اسلامی دانشجوی رشته خون‌شناسی دانشگاه مشهد بود که به دلایلی مجبور به ترک تحصیل شد و به خدمت سربازی رفت. با اوج‌گیری مبارزات انقلاب اسلامی، از محل خدمتش فرار کرد و به جمع مبارزان انقلابی در همدان پیوست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی شادمانی به عضویت سپاه درآمد و با آغاز غائله کردستان به همراه 64 همدانی به پاوه رفت و پس از آن به مدت 6 ماه در سنندج و سقز به مقابله با ضدانقلاب پرداخت که از آن جمع 64 نفره، 61 نفر به شهادت رسیدند.

شادمانی پس از اولین مرحله حضور در کردستان به عنوان مسئول آموزش سپاه همدان انتخاب شد و در جریان کودتای نقاب به عنوان اولین نیروها برای مقابله با کودتاگران وارد عمل شدند.

پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و با شروع درگیری‌های مرزی، او به همراه سردار همدانی و دیگر پاسداران همدانی به مرزهای غربی کشور رفت. با آغاز جنگ، او به همراه دیگر همدانی‌ها در جبهه سرپل‌ذهاب در برابر دشمن بعثی ایستادند.

شادمانی یک سال و نیم پس از آغاز جنگ تحمیلی و آن وقتی که تیپ 27 محمدرسول الله با حضور نیروهای تهرانی و همدانی در حال تشکیل بود، به فرماندهی سپاه ایلام منصوب شد. فرماندهی جبهه سرپل ذهاب نیز به شهید حاجی‌بابایی واگذار شد.

در چهارمین سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تیپ انصارالحسین (ع) تشکیل شد و حسین همدانی فرمانده آن تیپ شد. علی شادمانی نیز از ایلام به آن لشکر رفت و جانشین فرمانده لشکر شد.

اواخر سال 62 شادمانی برای گذراندن دوره آموزشی فرماندهی برای مدیریت یگان‌های جدید به تهران رفت و پس از آن فرمانده لشکر صاحب الزمان (عج) شد. پس از آن نیز برای مدتی به قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام رمضان رفت و مسئول عملیات این قرارگاه شد.

شادمانی در سال‌های 65 تا 67 دوره متفاوتی را تجربه کرد و با حضور در پاوه ضمن فرماندهی سپاه پاوه، فرماندار پاوه و جوانرود (اورامانات) هم شد. سردار شادمانی در خلال این سال‌ها در دوره‌هایی فرماندهی یگان انصارالحسین (ع) که خود از پایه‌گذاران آن بود را نیز برعهده داشت. پس از پایان جنگ تحمیلی، سردار شادامانی در سمت هایی همچون فرماندهی لشکر بعثت کرمانشاه، قرارگاه نجف اشرف، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح خدمت کرد.

در سال 95 و با تغییراتی که در قرارگاه مرکزی ختم الانبیا(ص) و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت، سردار شادمانی به سمت معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) منصوب شد و تا کنون هم در این سمت حضور دارد.

دشمن جرات تهاجم به جمهوری اسلامی را ندارد

40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و اکنون وارد پنجمین دهه از عمر انقلاب شده‌ایم. کشور در این 4 دهه تحت شدید‌ترین تحریم های خارجی بویژه در حوزه نظامی بوده است. با این حال و علی رغم پشت سر گذاشتن 8 سال جنگ تحمیلی، امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوزه های نظامی خودکفا شده و پیچیده ترین تجهیزات نظامی را می‌سازد. این توانمندی از چه طریقی به دست آمده و شما به عنوان یکی از فرماندهان عالیرتبه در قرارگاه مرکزی خاتم که اشراف کاملی بر نیروهای مسلح دارد، این توانمندی ها را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟

انقلاب اسلامی دو هدف عمده مد نظر داشت که این اهداف را هم به مردم و هم به همه مخاطبان خودش اعلام کرد. این اهداف عبارت بودند از آنکه هم برای اسلامی شدن و هم برای استقلال و قطع وابستگی کشور به بیگانگان باید تلاش شود.

این آرمانها خوشایند خیلی‌ها از جمله کشورهایی که روحیه سلطه گری داشتند که در که در راس آنها آمریکا است، نبود. خوب طبیعی است که آنها مخالف رسیدن یک کشور به چنین آرمانهایی هستند و مخالفت آنها با انقلاب اسلامی در این 40 سال به همین جهت همواره استمرار داشته است. ضمن اینکه این مخالفت آمریکایی‌ها متنوع و در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی، فرهنگی و عملیات روانی بوده است.

جمهوری اسلامی که از یک خرد نخبگانی و اجماعی برخوردار بوده است، باید برای دستیابی به آرمانهای خود تدابیری را در حوزه‌های مختلف بکار‌می‌برد بخصوص در حوزه دفاعی و نظامی.

وقتی که جمهوری اسلامی متوجه می‌شود که در برابر این آرمانها با انواع تهدیدات، اعم از کودتا، جنگ شهری، جنگ نطامی خارجی مواجه است طبیعی است باید برای مقابله با تهدیدات فوق باید قدرت خود را افزایش دهد.

خب گروهک‌های ضدانقلاب با چه پشتوانه‌ای موفق به اشغال شهرهای ما شدند؟ آیا جز با پشتیبانی دشمنانی مثل آمریکا و کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلیس و فراسنه و کشورهای مرتجع عربی منطقه، بوده است؟

پس اولین موفقیت جمهوری اسلامی این است که تنوع، شدت و اهدافی که تهدید برای آنها طراحی شده‌اند را به خوبی شناخته است. از طرف دیگر انقلاب اسلامی تصمیم گرفته بود تا مقاومت کند و ملت خود را از خفت و ذلت نجات دهد اما برای مقاومت باید ساز و کار مقاومت مشخص شود و به همین منظور برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را مشخص کرد.

در حوزه برنامه‌های کوتاه مدت، اولین اقدام انقلاب اسلامی بازسازی ارتش بود. ارتشی که در اثر از هم پاشیدگی رژیم طاغوت دچار آسیب شده بود. برخی از سران ارتش یا فرار کرده بودند، یا دستگیر شده بودند، یا زودتر از موعد بازنشسته شده بودند.

بخشی از امکانات ارتش هم در کردستان توسط ضد انقلاب غارت شده و بخش باقیمانده آن هم با ضدانقلاب درگیر شده بود. همان موقع هم خیلی ها شعار می‌دادند که ارتش باید منحل شود اما با هوشیاری که امام داشتند فرمودند ارتش مال ملت است و همین ارتش از انقلاب حمایت کرده است.

با این تصمیم بنا بر این شد تا در مرحله اول ارتش را بازسازی کنند. بلافاصله بعد از آن هم سپاه پاسداران تاسیس و به مرور تقویت شد.

آن موقع سپاه بالگرد و هواپیما و تانک نداشت بلکه یک نیروی پیاده با حداقل امکانات بود. اما این سپاه و آن ارتش بازسازی شده باید تقویت می‌شدند. زیرا وجود تهدیدات اینگونه به ما دیکته می‌کردند و لذا با وجود چنین دشمنانی، انقلاب باید برای مقابله با آنان خود را قوی می‌کرد. هرقدر که ما پیش آمدیم دشمن هم به دلیل بهره مندی از تکنولوژی‌های پیشرفته نطامی رشد کرد.

در این وضعیت ما باید دائم دشمن را رصد می کردیم تا ببینیم او چه تجهیزاتی را بدست می‌آورد و ما باید برای مقابله با آنها چه تجهیزاتی را بدست آوریم. البته روش ما با دشمن کاملا متفاوت است. شاید آنها به دنبال سلاح کشتار جمعی با استفاده از حداقل نیروی انسانی باشند اما ما هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و اگر لازم باشد باید حداکثر نیروی انسانی مومن را در اختیار بگیریم.

بنا بر این در جنگ هشت سال دفاع مقدس ارتش و سپاه برای مقابله با آن دشمن رشد کردند، تجربه پیدا کردند و ساختار و سازمان خود را ارتقا داده و منسجم کردند. تجربه هشت سال دفاع مقدس به آسانی به دست نیامده و هیچ کشوری تجربه ای مانند ما را ندارد و مانند ما نجنگیده است. حتی آمریکایی که اینقدر جنگ به راه انداخته‌اند مانند ما نجنگیده و تجربه ندارد. بنابر این تجریه هشت سال دفاع مقدس در این روند بر داشته های ما اضافه شد.

خود ما در آن زمان باورمان نمی شد ارتش و سپاه با دو فرهنگ متفاوت دوشادوش هم حماسه فتح المبین و بستان و آزادی خرمشهر را بیافرینند. این یک معجزه است. دو واحد اگر همگن نباشند نمی‌توانند باهمدیگر کار کنند ولی ارتش و سپاه با یک آهنگ هماهنگ حماسه‌های بزرگی آفریدند.

در هشت سال دفاع مقدس ما با جهان کفر روربرو بودیم زیرا تمامی کشورها به دشمن کمک های گسترده مالی و تسلیحاتی می کردند و در حقیقت در یک عملیات ما با دهها کشور مقابله می‌کردیم. در این شرایط یک تشکیلات نظامی سازماندهی منسجم و استخوان بندی مناسبی پیدا می‌کند.

در ادامه روند انقلاب، وقتی با صدور قطعنامه، جنگ به پایان رسید و بساط صدام برچیده شد ما باید به رفتار دشمن نگاه می‌کردیم. ما دشمن را در ذره بین نگاه خودمان نگهداشتیم و دیدیم که او همواره در پی توطئه و دشمنی است.

در نهایت آن حوادثی تروریستی که در آمریکا خودشان درست کردند و بعد هم لشکرکشی آنها به منطقه شروع شد از نوع تحرکات او بدرستی متوجه می‌شویم که برای تهدید انقلاب اسلامی وطرفدارن انقلاب به منطقه آمده است.

لازم نبود آنها برای عراق آنقدر لشکرکشی کنند. از کسانی که در این کار خبره هستند بپرسید چند درصد لشکر کشی آمریکا برای عراق بود. عراق که مقاومتی نکرد. یا در موضوع افغانستان مگر چقدر قدرت نظامی برای باز پسگیری افغانستان نیاز بود.

بعضی ها تحلیل می‌کردند این لشکر کشی علیه چین و روسیه است اما در عمل مشخص شد که این جنگ‌ها در محیط پیرامونی ما و برای هدف قرار دادن دوستان ما و در نهایت خود ما طراحی شده است.

خوب در این شرایط روند قدرت یابی از طریق قدرت نظامی باید توسعه پیدا می‌کرد. در این شرایط بود که ما به قدرت موشکی رسیدیم که ما را در رساندن به قدرت بازدارندگی بسیار کمک کرد. ما برای دفاع، انواع یگان‌های زرهی، پیاده، تکاور و... را در اختیار داشتیم اما این یگان‌ها صرفا قادر به جنگ سطحی هستند. ما نقص‌هایی داشتیم که می‌بایست آنها را با یک قدرت جدید جایگزین کنیم. لذا رو به توسعه قدرت موشکی آوردیم و ما امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که علیرغم آنکه دشمن بارها نیّت حمله به ما را داشته است، اما به دلیل اینکه خودش را کاملا در محاصره و تیررس ما می‌بیند جرأت تهاجم به جمهوری اسلامی را از دست داد.

امروز کشور ما به دلیل توانمندی در حوزه های نظامی به سطح بالایی از بازدارندگی رسیده است که این توان بازدارنده، جلوی بسیاری از تهدیدات را می‌گیرد. چقدر این توانمندی موثر بوده و جلوی چه تهدیداتی را گرفته است؟ مثلا در خلیج فارس.

دشمن در خلیج فارس یک منابع حیاتی دارد. حالا فکر کنید در این جغرافیا می‌خواهد با ما بجنگد. خود او بیشتر آسیب می‌بیند. کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های خود و دوستانش زیر دید و کنترل جمهوری اسلامی قرار دارند.

علاوه بر این، پایگاه‌هایی که دشمن در منطقه دارد نیز زیر نظر ماست و ما از هرجا که به ما حمله شود قادر به هدفگیری همان نقطه هستیم. به کشورهای همسایه هم گفته‌ایم دشمن از هر نقطه‌ای به ما حمله کند ما همان نقطه را می‌زنیم. برای دفاع از این ملت و منافع کشور هر کار نظامی معقول و منطقی لازم باشد انجام می‌دهیم. بنابراین این روند قدرت یابی در پرتو انقلاب اسلامی و هوشمندی مسئولان ادامه داشته و در هرمقطع ما دارای یک قدرت جدید شده‌ایم.

برای مثال قدرت نظامی امروز ما با سه سال پیش قابل مقایسه نیست. ما امروز منهای ارتش و سپاه در منطقه، در محور مقاومت، 5 ارتش دیگر را به لحاظ اعتقادی و معنوی همراه خود داریم.

نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود انقلاب اسلامی قبل از آنکه یک حکومت مستبد درداخل خودش(پهلوی) را از بین ببرد، غرب و غربزدگی را مورد هدف قرار داد. این حرف او درست است. حضرت امام آنقدر که آمریکا را در عمل مورد حمله قرار داد، به شاه حمله نکرد چون می دانست این آمریکا است که شاه را در ایران مستقر کرده و شاه‌ها را حمایت می‌کند.

انقلاب اسلامی یک رسالت بزرگ دارد آنهم تربیت انسانهایی در تراز انسانهای صدر اسلام است. آقای سید حسن نصرالله، قاسم سلیمانی و شهیدان باکری و همت و صیاد شیرازی تربیت یافته انقلاب اسلامی هستند.

امروز انقلاب اسلامی انصارالله یمن را به لحاظ اعتقادی در کنار خود دارد که یک میلیون انسان با هوش و انقلابی و مقاوم را در صحنه نگه داشته و کشورش را حفظ کرده اند. سوریه هم در معرض اضمحلال و فروپاشی بود. مردمش پای کار آمدند و جمهوری اسلامی و نیروی قدس به اینها مشورت داد.

پس قدرت جمهوری اسلامی فقط موشک نیست بلکه قدرت جمهوری اسلامی قدرت معنوی هم هست است. در منطقه محال است اتفاقی بیافتد و بدون حضور جمهوری اسلامی حل شود و خود دشمن هم این را می‌داند. دشمن از قدرت ما وحشت دارد و این بخاطر رهبری مقتدرانه امام خامنه‌ای و عدم تسلیم شدن در مقابل زورگویان خارجی و ساده‌اندیشان داخلی است.

موقعیت نظامی جمهوری اسلامی از نظر ما در بهترین وضع قرار دارد اما کفایت نمی‌کند. این توان هم در کیفیت هم در کمیت باید افزایش داده شود تا ما به امید خدا به آرمانهایی که در چشم‌اندازهای اصلی نظام تعیین شده است برسیم و به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شویم.

امروز مراکز تحقیقاتی غرب این نکته را تایید می‌کنند که ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است. هیچ کشوری مانند ما از یک پیشتوانه مردمی برخوردار نیست.

کسانی‌ نشستند و گفتند ما همه پول کشور را در سوریه خرج کردیم! ببینید در آمد ارزی کشور در ده سال گذشته چقدر بوده و چه سهمی از آن در جبهه مقاومت که در مرحله اول اهداف مقدس و منافع ملت را تامین کرده، هزینه شده است؟ برابر بررسی‌ها حقیقتا سهم این هزینه نسبت به دستاوردهای دفاعی و امنیتی و سیاسی که به دست آوردیم بسیار بسیار نازل است.

زمان پهلوی 35 درصد بودجه عمومی کشور خرج نیروهای مسلح می شد. درست مثل الان عربستان منتها باشدت بیشتر، ولی در جمهوری اسلامی به مراتب کمتر از آن خرج نیروهای مسلح می‌شود. شاهد موفقیت‌های ما هم همین وضعیت دشمن است. اینکه دشمن تهدید می‌کند ولی حمله نمی‌کند بخاطر قدرت ما است.

یکی از مؤلفه‌های قدرت ما صنعت بومی دفاعی است که قادر هستیم بسیاری از تسلیحات را خودمان تولید کنیم.

ما طی سال های گذشته در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم مثل موشک بالستیک، اخیرا هم دستاوردهای جدیدی در حوزه دفاعی رونمایی‌شده است، در بخش‌های دیگر ما چقدر توانستیم به سطح مورد نیاز برسیم؟

ما در دستیابی به برخی فناوری‌ها تاخیر داشتیم. ما خیلی زود به فناوری موشک‌های بالستیک دست یافتیم. البته هرجا تأخیر داشتیم حتما مشکلی وجود داشته است. ما می‌توانستیم برخی فناوری‌ها را بخریم اما امر بر این بود که باید این فناوری ها بومی باشد.

ما به جهت گستردگی کار و سهم بودجه نیروهای مسلح قادر نبودیم همه حوزه‌ها را باهم پیش ببریم. پس می‌بایست اولویت بندی می‌کردیم. در این مسیر می‌بایست بودجه نظامی و زیرساخت‌های صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

برای ما مطلوب این بود که هم زمان همه حوزه‌ها را جلو ببریم اما به دلایلی این امکان وجود نداشت. با وجود محدودیت‌های اعتباری و عقب ماندگی‌ قبل از انقلاب، امروز در اکثر سلاح‌های مورد نیاز مانند هواپیما، بالگرد، پهپاد و سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به دستاوردهای خیلی خوبی رسیدیم و بدون نیاز به سایر کشورها قادر به دفاع از خودمان هستیم.

برای نمونه وضعیت ما در حوزه‌هایی مثل جنگ الکترونیک و رزم زمینی چطور است؟

از سال 86 تا امروز ما به مرور در جنگ الکترونیک پیشرفت داشته‌ایم و امروز در این حوزه وضعیت ما مانند حوزه موشک‌های کروز است. به دستاوردهایی رسیده‌ایم که فعلا قابل بیان نیست.

ساخت تسلیحات راهبردی اولویت اول نیروهای مسلح

امروز اولویت نیروهای مسلح در چه حوزه‌ای تعریف شده است؟

اولویت ما در ساخت سلاح‌های راهبردی مانند موشک، ناو، ناوچه، زیردریایی و هواپیما است که با کمک دانشمندان داخلی به دستاوردهای عظیم و مهمی در این حوزه‌ها دست یافته‌ایم.

بر همین اساس ما در حوزه نبرد زمینی به آموزش نیروی انسانی و سازماندهی آنها پرداخته‌ایم.

قبلا در حوزه دریایی، تجهیزات ما بگونه‌ای نبود که بتوانیم دربرابر دشمن مقاومت کنیم اما امروز یک نیروی دریایی مقتدر در خلیج فارس داریم و یک نیروی دریایی مقتدر دیگر هم در دریای عمان. ضمن اینکه در دریای خزر هم حضور فعال داریم.

ما نیروی دریای سپاه را در اثنا جنگ راه اندازی کردیم اما امروز این نیرو به یک نیروی دریایی قوی تبدیل شده است به صورتیکه در سال86 کل خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه واگذار شد و با دستگیری نیروهای متجاوز آمریکایی اقتدار و توان خود را در خلیج فارس به رخ دشمن کشید.

قبلا نیروهای دریایی ارتش و سپاه با هم در خلیج فارس بودند. اما زمانیکه دیدیم این توان افزایش یافته است ما هم آن را گسترش دادیم. نیروی دریایی ارتش در دریای عمان مستقر شد تا از سواحل مکران و دریای عمان دفاع کند. اما ما به این هم قانع نشدیم و پس از آنکه ماجرای دزدی دریایی پیش آمد، برای حفاظت از کاروان‌های تجاری جمهوری اسلامی به دریاهای دوردست ورود کردیم.

درخواست کشورهای منطقه از ایران برای تامین امنیت خلیج فارس

آیا ما در حوزه دریایی با تهدید جدی مواجه هستیم؟

خلیج فارس به دلیل موقعیت راهبردی همیشه از طرف دشمن تهدید می شود. علت این تهدید هم این است که اکثر کشورها منافعی در خلیج فارس دارند مخصوصا آمریکایی‌ها. زیرا آنها باید از طریق خلیج فارس از این حکام دست نشانده حمایت و نفت اینها را غارت کنند بنابراین به خلیج فارس نیاز دارند.

آنها از منظر خودشان ما را مخل امنیت می‌دانند و می‌خواهند از این طریق و تهدید ما خلیج فارس را امن نگه دارند. ما هم می‌گوییم شما در خیلج فارس غاصب و غارتگر هستید. ساحل طولانی ما، تسلط ما بر دریا، ارتباطمان و مسئولیتمان در قبال مردم مسلمان منطقه ما را بر آن می‌دارد که برای برقراری امنیت در منطقه تلاش کنیم. اکثر کشورها از جمهوری اسلامی برقراری امنیت را در خلیج فارس مطالبه می‌کنند و ایران هم دارای چنین صلاحیت و قدرتی است.

در سال‌های اخیر ما شاهد اتخاذ یک رویکرد فعال‌تر از سوی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با تهدیدات هستیم. چند سال قبل هم رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) استراتژی تهدید در برابر تهدید را مطرح کردند. رزمایش‌های مختلفی هم در فاز هجومی در مقاطع اخیر برگزار شد مثل رزمایش آبخاکی در خلیج فارس که بازتاب های زیادی هم خصوصا در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت. این استراتژی با چه رویکردی اتخاذ شده و چه مختصاتی دارد؟

دلیل این تصمیم، اجرای فرامین فرمانده کل قوا و مقابله با گروهک‌های نوظهوری است که جنگ‌های نیابتی را در منطقه شروع کردند. البته ما وقتی در مسیر قدرت یابی به ابزار مناسب قدرت می رسیم، طبیعی است از رویکرد دفاعی - تهاجمی برخوردار باشیم. اما داشتن قدرت تهاجمی به این معنا نیست که ما قصد حمله به کشورها را داریم، به هیچ وجه در آرمانهای انقلاب اسلامی حمله و تجاوز به کشورها معنی ندارد. ما به هیچ کشوری حمله نمی‌کنیم اما اگر دشمن حماقتی کرد و اقدامی علیه ما انجام داد، این توان را داریم که در همان ساعت اول ضربات مهلکی را به او وارد کنیم.

ممکن است برخی از روی حماقت از دشمن ما درخواست کنند که علیه ما وارد جنگ شود و از آن کشور پشتیبانی کنند و فضای کشورشان را در اختیار او قرار دهند. خوب آن کشور هم شریک جرم است و باید با او برخورد شود.

تا کنون ما با چنین تهدیدی به صورت عملی مواجه شده‌ایم؟

خیر یک خبر واقعا مضحکی را برخی‌ها دادند که برخی از این کشورهای کوچک عربی از دشمن ما خواسته‌اند تا علیه ما وارد عمل شود. همین کاری که اسرائیل می‌کند و از آمریکا می‌خواهد که به ما حمله کند. گفته شد چنین درخواستی را برخی کشورهای عربی هم از آمریکا داشتند. آنها می‌دانند اگر در این منطقه جنگی شروع شود هیچ چیز از آنها باقی نمی‌ماند. برخی فکر می‌کنند اگر فلان کشور چند هواپیما در اختیار داشت صاحب قدرت است، آنها قبل از اینکه پرواز کنند روی باند منهدم می‌شوند. بنابر این اینها بیشتر شبیه یک جوک است که یک کشور کوچک در منطقه ما چنین درخواستی را علیه ما از دشمنان ما داشته باشند.

جزایر خط قرمز ماست

در مورد جزیره ابوموسی چطور؟

جزیره ابوموسی به هیچ وجه تهدید نمی‌شود زیرا تهدید کننده عواقب آن را می‌داند. جزایر خط قرمز ماست و ما هرکاری برای دفاع از آنها لازم باشد را انجام می‌دهیم.

دشمن هم از حساسیت و توان ما برای دفاع از جزایر آگاه است و جرأت چنین اقدامی را ندارد. همانطور که در جنگ 8 ساله و دفاع مقدس اجازه جدا شدن یک سانت از مرزهای آبی و خاکی را ندادیم با تمام توان با دشمن مقابله می‌کنیم. چون متر به متر این سرزمین برای ما مقدس است. عملیات خرمشهر را شما ببینید. تمام توان دشمن بسیج شده بود برای حفظ خرمشهر اما اراده ما بر آن بود که خرمشهر را آزاد کنیم.

آمادگی و پاسخ به دشمن نیاز به اشراف اطلاعاتی بالا دارد وضعیت ما در این حوزه چگونه است؟

یکی از نیازهای اساسی هر کشوری غافلگیر نشدن است. ما همان اندازه که به توان خودمان می‌پردازیم به رصد دشمن هم اهتمام داریم. ما اگر رفتار دشمن را رصد نکنیم ممکن است ضربه بخوریم. این عرصه، عرصه رقابت است. مجموعه‌هایی از تشکیلات ما برای همین کار درست شده‌اند. ممکن است در یک نقطه‌ای یک تروری شده باشد یا اینکه فردی آمده در فلان استان به رژه نیروهای مسلح حمله کرده، در آنجا غفلت صورت گرفته است اما اصل دشمنی دشمن و نیات او در اشراف اطلاعاتی ما قرار دارد.

این اشراف فقط به برنامه‌ریزی‌های دشمن منحصر می‌شود یا به سایر حوزه‌ها هم ربط دارد؟

اشراف اطلاعاتی ما به نیات دشمن، دکترین‌های دشمن و مجموعه‌ای از اقدامات او مربوط می‌شود. در سه سطح تاکتیک، عملیات و راهبرد هر نیرویی مامور بدست آوردن اشراف اطلاعاتی است.

با این اشراف که دارید، تهدید آینده کشور در حوزه نظامی را در چه حوزه‌ای ارزیابی می‌کنید و چه تدبیری باری مقابله فعال با این تهدیدات اندیشیده شده است؟

دفاع ما در برابر تهدیدات، یک دفاع ترکیبی با هماهنگی همه سیستمهاست. ارتش و سپاه ما هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌توانند پشتوانه یکدیگر باشند. مثلا ممکن است قدرت موشکی سپاه را به پشتوانه ارتش بیاوریم و یا قدرت هوایی ارتش، پشتیبان سپاه باشد. وقتی مجموعه‌ای از این سیستم ها ترکیب شوند جنگ همه جانبه خواهد بود. دفاع هم می‌شود ترکیبی از این سیستم‌ها. ولی اینکه کدام سیستم در کجا بکارگیری شود را باید طراحان صحنه جنگ و عملیات بگویند.

ما در حوزه دفاعی تنوع قدرت داریم. از نیروی قدس و جبهه مقاومت گرفته تا حوزه‌های الکترونیک و پهپاد و دریایی. بنا به فرمایش فرمانده معظم کل قوا ما با کسی جنگ نداریم اما نیروهای مسلح ما باید همیشه در آمادگی کامل باشند و امروز ما در اوج اقتدار هستیم. موفقیت نیروهای مسلح در مقابله با جنگ‌های نیابتی شکل گرفته در منطقه علیه محور مقاومت حاکی از این توانمندی است.

امنیت در مرزها چطور؟ چقدر در این مناطق مثل شمال غرب و جنوب شرق که گاها اخباری درخصوص اقدامات تروریستی گروهک ها می‌شنویم اشراف وجود دارد و این گروهک‌ها چقدر در این مناطق دستشان باز است؟

با ابتکاری که در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا شکل گرفت دو منطقه مرزی که نا امن بود یعنی شمال‌غرب و جنوب‌شرق به سپاه داده شد. با همتی که سپاه و مخصوصا فرمانده نیروی زمینی به خرج داد ضربات مهلکی به ضد انقلاب زده شده است. البته دلارهای سعودی دائم در آن منطقه خرج می‌شود اما بی اثر است.

در جنوب شرق چقدر پاکستان را در ایجاد ناامنی‌ها مقصر می‌دانید؟

ما پاکستان را یک کشور دوست می دانیم شاید از خاک پاکستان تروریست ها استفاده کنند اما ما این موضوع را به پاکستان ارتباط نمی دهیم. ما سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را تهدید نمی‌بینیم. پاکستان بیشتر نیروهای خودش را در مرز افغانستان مستقر کرده و در حوزه مرزی با ما، به ما اعتماد کرده است. شاید دشمن از این اعتماد سوء استفاده کرده باشد. اما حتما از پاکستان مطالبه می‌کنیم که به امنیت مرزها اهمیت دهد و ضد انقلاب را سرکوب کند. اگر پاکستان نتواند این کار را بکند و مرزهای ما همچنان با نا امنی مواجه شوند، جمهوری اسلامی با هماهنگی با پاکستان اقدام دیگری را به عمل می‌آورد.

پاسخ خرد کننده‌ای به اسرائیل دادیم

حدود 8 سال از آغاز بحران سوریه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران نقش زیادی در نابودی داعش در این کشور و آزادسازی سرزمین‌ها از دست تروریستهای تکفیری داشت. طی ماه‌های اخیر نیز برخی حملات اسرائیل به خاک سوریه را شاهد بودیم که خودشان مدعی هستند این حملات علیه مواضع ایران صورت می‌گیرد. چقدر این ادعا درست است و واکنش ایران به این حملات چیست؟

اسرائیل، امریکا و عربستان در صحنه سوریه باخته‌اند. آنها به دنبال اضمحلال حکومت بشار اسد بودند و امروز شکست خوردند و برای اقناع افکار عمومی خودشان ممکن است دست به اقداماتی هم بزنند که ما هم جواب آنها را دادیم و در یکی از موارد پاسخ ما خرد کننده بود که خودشان هم اعتراف کردند. این پاسخ ما با سلاح های تاکتیکی که همان جا ( در سوریه) موجود بود انجام شد و نتایج میدانی نیز آن را نشان می‌دهد.

اخیرا انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند که در پی ایجاد یک ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا و با شرکت برخی کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس هستند. به نظر شما چنین ائلافی شکل می‌گیرد یا خیر و موضع جمهوری اسلامی در قبال چنین ائتلافی چه خواهد بود؟

واقعیت این است که در حال حاضر ائتلاف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آمریکا به شدت متزلزل است. جمهوری اسلامی که تامین امنیت خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز را به عهده دارد ضمن مخالفت با طرح مذکور حضور رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس را موجب تشدید اوضاع و ناامن شدن قطعی منطقه تلقی کرده و حتما با حضور رژیم صهیونیستی در منطقه مقابله خواهد کرد.

نکته مهم دیگر اینکه آمریکایی‌ها از ابتدا اعلام کرده‌اند هیچ گونه هزینه‌ای در قبال اسکورت کشتی‌ها را نخواهد پذیرفت. بنابراین تلقی جمهوری اسلامی این است که طرح ائتلاف برای اسکورت کشتی‌ها از هم اکنون با شکست مواجه شده است. حضور آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای او (رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان) در منطقه به طور قطع موجب تشدید بحران و ناامنی خواهد شد و موضع قاطع جمهوری اسلامی هم این است که امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز برای تامین منافع همه کشورهای دارای منافع باید امن بماند.

موضع جمهوری اسلامی این است که امنیت خلیج فارس در قالب ائتلاف منطقه‌ای و از طرق کشورهای دارای ساحل باید برقرار شود. در غیر این صورت هر کشوری که خارج از این ائتلاف باشد اقدام او به مفهوم اختلال در امنیت منطقه تلقی و باید با عامل ناامنی برخورد شود.

در سایه هر جنگی ضربات ویرانگر به کشورهای مشوق دشمن قطعی خواهد بود

برخی کارشناسان معتقد هستند کشور امارات پس از یک سری اتفاقات در منطقه و نیز نتایج جنگ علیه یمن، برخی سیاست های خارجی خود خصوصا در رابطه با ایران را تغییر داده است. چندی پیش هم فرمانده مرزبانی امارات با فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشورمان دیدار کرد. آیا این اقدام امارات با عقب نشینی آنها از یمن در ارتباط است؟ علت تغییر مواضع نظامی امارات را در چه می‌دانید؟‌

جمهوری اسلامی همیشه خواهان برقراری ارتباط و تعامل فعال با کشورهای منطقه بوده است و معتقد است کشورهای منطقه اگر تامین امنیت و منافع خود را با تعامل و همکاری منطقه‌ای پیش ببرند امنیت منطقه تضمین قطعی خواهد بود. در غیر اینصورت همانگونه که طی قرون متمادی و خصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بعضی از کشورهای منطقه با تحلیل نادرست از شرایط به نوعی پای کشورهای بیگانه را به منطقه باز کرده و حتی موجب فراهم شدن لشگرکشی بیگانگان به این منطقه شده‌اند‌ بحران و جنگ منطقه را فرا گرفته و میلیون‌ها انسان کشته و یا آواره شده‌اند‌.

جمهوری اسلامی از موضع نصیحت و برادارانه به کشورهای همسایه جنوبی خود می‌گوید اگر دشمنان مسلمین را تشویق به جنگ با ایران اسلامی کنند باید بدانند ضمن اینکه در این جنگ جمهوری اسلامی به طور قطع پیروز خواهد بود اما در سایه هر جنگی ضربات ویرانگر به کشورهای مشوق دشمن قطعی خواهد بود و این حق ملت ایران است.

به نظر می‌رسد امارات متحده عربی به گونه‌ای متوجه این واقعیت شده است و در مواردی اقدام به برقراری ارتباط و مذاکره با مسئولین جمهوری اسلامی کرده است که مذاکره با مرزبانی ناجا نیز در این راستا ارزیابی می‌شود و باید به فال نیک گرفته شود.

برخی دیگر از کارشناسان این تغییرات را نتایج روندی می‌دانند که نقطه عطف آن زدن پهپاد آمریکایی توسط ایران بود. در واقع می‌گویند در عصر پسا پهپاد، شاهد این تغییر رویکرد ها هستیم. از نظر شما این ماجرا (زدن پهپاد آمریکایی) چه تاثیراتی در مواضع کشورهای منطقه داشت؟

مقابله قهرمانانه نیروهای مدافع کشور با پهپاد متجاوز آمریکا پیامدهای بسیار خوبی در منطقه و جهان اسلام داشته است .همه کسانی که مورد ظلم آمریکایی‌ها قرار گرفته‌اند اقتدار جمهوری اسلامی را تحسین می‌کنند و این اقدام را به عنوان پیروزی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت علیه دشمنان خصوصا آمریکای جنایتکار تحلیل می‌کنند.

پیام دیگر این اقدام برای دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی است ‌به این معنا که جمهوری اسلامی برای حفظ امنیت کشورو منافع ملی با هر متجاوزی حتی اگر شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار باشد قدرتمندانه مقابله خواهد کرد. فلذا دشمنان جمهوری اسلامی در تماس و مذاکره با یکدیگر هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرده و از هرگونه اقدام برحذر نموده‌اند. بنابراین شرایط منطقه نشان از تثبیت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت و شکست مفتضحانه دشمنان دارد و این اقدام را باید به عنوان یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی و ملت ایران تلقی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها