پرونده جام ملت های آفریقا بسته شد؛

الجزایر با «بغداد» قاره سیاه را فتح کرد

سنگال و الجزایر؛ فینالیست‎های جام ملت‎های آفریقا

پرواز به فینال با سوپر گل رویایی

فینالیست های این دوره از رقابت های جام ملت های آفریقا مشخص شدند. بر این اساس تیم های ملی فوتبال سنگال و الجزایر در این فینال با هم بازی می کنند تا قهرمان رقابت ها از بین این دو تیم تعیین شود.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۷۸
پرواز به فینال با سوپر گل رویایی

به گزارش جام جم آنلاین ، نیمه نهایی جام ملت های آسیا دیشب برگزار شد. در نخستین دیدار و از ساعت 20:30 دو تیم سنگال و تونس به مصاف یکدیگر رفتند تا تکلیف نخستین فینالیست در این دیدار مشخص شود. دیدار حساس این دو تیم در 90 دقیقه وقت معمول گلی در بر نداشت. نکته بسیار جالب این است که هر دو تیم هر کدام یک بار پنالتی از دست دادند. نکته جالب تر این است عاملی که باعث صعود سنگال به فینال شد یک گل به خودی بود.

پس از سوت پایان مسابقه سنگالی ها جشن و پایکوبی برپا کردند و تونسی ها نیز سیلاب اشک ریختند.

با وجود اینکه دیدار دو تیم در 90 دقیقه گلی دربرنداشت اما سرشار از موقعیت های متعدد بود. دو تیم در نیمه نخست برای زدن گل به آب و آتش زدند اما در نهایت راه به جایی نبردند و بدون گل راهی رختکن شدند. این رویه در نیمه دوم هم ادامه داشت. در دقیقه 74 این دیدار تیم ملی فوتبال تونس صاحب یک ضربه پنالتی شد. زمالک پشت ضربه پنالتی قرار گرفت و در شرایطی که در یکی از حساس ترین موقعیت‎های تاریخ فوتبال کشورش قرار گرفته بود این ضربه پنالتی را از دست داد تا آه از نهاد یک ملت بلند شود. به این ترتیب جدی ترین بخت تونس برای صعود به فینال رویایی جام ملت های آفریقا از دست رفت. نکته بسیار جالب تر این است که شش دقیقه بعد اینبار نوبت به سنگال بود تا صاحب ضربه پنالتی شود. اردیس گایه پشت ضربه پنالتی قرار گرفت. او نیز چیزی را تجربه کرد که دقایقی پیش زمالک تجربه کرد؛ قرار گرفتن در یکی از حساس‎ترین موقعیت های تاریخ فوتبال کشورش. اما مانه هم این ضربه پنالتی را هدر دارد تا دو تیم سنگال و تونس نه تنها در از دست دادن موقعیت های متعدد گلزنی که در هدر دادن پنالتی هم مساوی باشند. در نهایت جدال دو تیم در 90 دقیقه با تساوی بدون گل تمام شود تا کار به وقت های اضافه برسد.

اما فوتبال در این مسابقه حساس روی خوش خود را به تیم ملی فوتبال سنگال نشان داد. در نیمه نخست وقت های اضافه تیم ملی فوتبال سنگال با کمک یک گل به خودی پیش افتاد. دیلان برون بازیکن بدشانس تیم تونس به اشتباه دروازه تیم خودی را باز کرد تا نتیجه یک بر صفر به سود سنگالی ها ثبت شود. تمامی تلاش های تیم ملی فوتبال تونس برای گلزنی و بازگشت به مسابقه فایده ای نداشت و در نهایت این سنگال بود که به فینال راه یافت.

محرز و یک گل تاریخی

در دومین مسابقه نیمه نهایی جام ملت های آفریقا دو تیم الجزایر و نیجریه از ساعت 23:30 مسابقه خود را آغاز کردند. این مسابقه با نتیجه دو بر یک به سود الجزایر به پایان رسید تا تکلیف دومین فینالیست جام ملت ها نیز مشخص شود.

این دیدار برای الجزایر یک حماسه و برای نیجریه چیزی اشک و غم و آه به همراه نداشت. دو تیم تا آخرین لحظات وقت های قانونی مسابقه یک بر یک مساوی بودند. در شرایطی که بسیاری گمان می کردند این مسابقه به وقت های اضافه می رسد ناگهان ریاض محرز ستاره شهیر الجزایری ها از راه رسید و با یک سوپر گل رویایی یک برد حماسی را برای تیم ملی کشورش رقم زد.

مسئله «گل به خودی» در این مسابقه هم همانند دیدار قبلی نیمه نهایی خودش را نشان داد. در نیمه نخست و در دقایق پایانی تروست اکونگ دروازه تیم خودش یعنی نیجریه را به اشتباه باز کرد تا الجزایر با برتری یک بر صفر به رختکن برود. این نتیجه تا دقیقه 72 پابرجا باقی ماند. در این دقیقه نیجریه صاحب یک ضربه پنالتی شد و آن را گل کرد. البته سیستم ویدئو چک (VAR ) ابتدا ضربه پنالتی نیجریه را تایید کرد تا اودیون ایگالو پشت ضربه بایستد و گل بسیار مهمی را به ثمر برساند. شب گذشته در واقع شبی برای پنالتی ها بود. در مجموع دو بازی نیمه نهایی سه ضربه پنالتی اعلام شد.

به هر حال در شرایطی که تصور می شد دیدار دو تیم الجزایر و نیجریه در وقت های اضافه یک بر یک تمام شود و کار به وقت اضافی برسد ناگهان ریاض محرز با یک سوپر گل دیدنی گل برتری الجزایر را به ثمر رساند. او روی یک ضربه آزاد از پشت محوطه جریمه تیم نیجریه و با شوتی دیدنی توپ را به تور دروازه نیجریه چسباند و تیمش را فینالیست کرد.

فینال جام ملت های آفریقا جمعه این هفته و از ساعت 23:30 آغاز می‌شود. دیدار رده بندی نیز یک روز قبل بین تونس و نیجریه برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها