کنکور کاردانی حذف شد؛ حذف کنکور کاردانی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این معناست که دانشگاه ها از سال 86در برگزاری آزمون کاردانی مختار هستند.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۲

این مساله نیز مانند طرح ساماندهی کنکور از سوی مجلس و وزارت علوم که مجلسیان بر حذف کنکور تا سال 90تاکید دارند و وزارت علوم بر افزایش سوابق تحصیلی در کنکور، مورد اختلاف است.
براساس طرح ساماندهی کنکور در مجلس قرار بود از سال آینده پذیرش دانشجوی کاردانی پیوسته و ناپیوسته بدون کنکور انجام شود؛ اما به اعتقاد وزارت علوم اجرای این طرح از سال آینده بسیار زود است.
نمرات استانداردی برای سوابق تحصیلی دوره دبیرستان وجود ندارد و باید فرصتی برای ایجاد این نمرات استاندارد ارائه شود و پس از آن پذیرش دانشجو بدون کنکور انجام شود.
حسن خالقی معاون آموزش وزارت علوم ادامه می دهد، برای پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی نیازی به برگزاری کنکور نیست ، با این حال پذیرش دانشجو براساس معدل نیز به دلیل استاندارد نبودن امتحانات در حال حاضر صحیح نیست.
به گفته خالقی برای اصلاح این بخش از طرح ، فرجه ای یک ساله ارائه شده است و بر این اساس دانشگاه ها مختارند از طریق کنکور سراسری یا بدون برگزاری کنکور نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند. در واقع ممکن است پژوهشکده های فنی و حرفه ای از طریق کنکور و دانشگاه آزاد به طور مثال بدون برگزاری کنکور در این مقطع دانشجو بپذیرند.
خالقی در گفتگو با ایسنا، حذف کنکور کاردانی را بی عدالتی و عجولانه اعلام می کند: از جمله انتقادات وزارت علوم به طرح در حال بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، عجولانه دنبال کردن مبحث حذف کنکور است.
وی ادامه می دهد: کمیسیون قرار است از سال آینده آزمون کاردانی پیوسته و ناپیوسته را به طور کلی حذف و پذیرش دانشجو را براساس سوابق تحصیلی انجام دهد که وزارت علوم نیز این رویکرد را دارد؛ اما نه به این شیوه که همه کنکور برداشته شود.
خالقی با اشاره به حذف کنکور سراسری در طرح مجلس می گوید: تا پایان برنامه چهارم توسعه بیش از نیمی از داوطلبان نمرات استاندارد ندارند و این کار نیازمند حداقل زمانی 5ساله است.

کنکور، بودن یا نبودن؛


رئیس کمیته تحقیقات و فناوری مجلس با اعلام این که تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه یعنی آغاز سال 1390کنکور سراسری حذف می شود، می گوید: آیا هم اکنون برگزاری کنکور سراسری براساس عدالت است و آیا همه دانش آموزان کشور در کنکور سراسری از امکانات یکسانی برخوردارند؛
وی درباره تشریحی بودن پرسشهای کنکور می گوید: طرح پرسشهای تستی به شیوه ای که اکنون اجرا می شود باعث می شود دانش آموز به صورت کلیشه ای مطالب علمی را بیاموزد و به روح علمی مطالب نتواند دسترسی پیدا کند؛ ولی با تشریحی شدن آزمون سراسری باعث می شود دانش آموز مطالب را به صورت تشریحی و تجزیه و تحلیل فرا بگیرد و قدرت ابتکار و نوآوری در فکر و اندیشه دانش آموزان پویایی پیدا می کند.
به گفته رئیس کمیته تحقیقات و فناوری مجلس ، این شیوه برگزاری می تواند در ارتقای سطح علمی دانش آموزان بر پایه تجزیه و تحلیل کمک کند و موجب توسعه بیشتر کشور در آینده شود؛ هر چند که مسوولان وزارت علوم و اعضای کمیسیون آموزش مجلس تاکید دارند که در کلیات بررسی آزمون های ورودی دانشگاه ها موافق و در جزییات اختلاف نظر دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها