در سال‌های گذشته تلویزیون بارها تلاش کرده با ساخت سریال‌هایی خارج از پایتخت ایران را به مخاطبان نشان دهد

ایرانگردی پای سریال

وقتی از همه ما این سؤال پرسیده شود که علاقه‌مند به زندگی شهری هستید یا روستایی؟ اکثرا رای به زندگی شهری می‌دهیم، چون اعتقاد داریم رفاه بیشتری در زندگی شهرهای بزرگ داریم. در حالی که کافی است کمی با خودمان خلوت کنیم، آن وقت متوجه می‌شویم معایب زندگی در شهرهای بزرگ بیشتر از محاسن آن است، اما از آنجایی که عادت داریم خودمان را گول بزنیم، ترجیح می‌دهیم زندگی شهری را انتخاب کنیم. این در حالی است که زندگی در شهرهای کوچک‌تر وکم‌جمعیت و حتی زندگی در روستا فواید بسیاری دارد و از همه مهم‌تر آرامش بیشتر است. کافی است نگاهی به دورهمی‌ها در شهرهای بزرگ داشته باشیم، متوجه می‌شویم که همه اکثر ساعت دورهمی را با تلفن‌های همراه مشغول هستند و کمترین زمان را برای حرف زدن با یکدیگر می‌گذاریم. بنابراین بد نیست نگاه‌مان را نسبت به اطراف مان عمیق تر کنیم و نگاهی به زندگی در اماکن خوش‌و‌آب هوای اقصی نقاط ایران داشته باشیم. رسانه ملی هم در سال‌های اخیر به این موضوع توجه بیشتری داشته و دوربین‌ها را به دیگر نقاط ایران به غیر از تهران برده است. البته این تنها شامل حال آثار مستند نمی‌شود، بلکه در سریال‌های تلویزیونی نیز این اتفاق خجسته افتاده است. این اتفاق هنوز کمرنگ است و جا دارد کارگردانان و تهیه‌کنندگان بیشتر به سمت ساخت آثاری غیرآپارتمانی و در مکان‌های فیلمبرداری دیگر به غیر از تهران بروند. مسلما دوربین فیلمسازان وقتی به جغرافیای بکر ایران توجه نشان بدهد، مردم هم علاقه‌مند می‌شوند و حتی تصمیم می‌گیرند در سفرهای دسته‌جمعی‌شان به شهرهای دیگر هم سری بزنند و با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آشنا شوند. این روزها سریال تلویزیونی خانواده دکتر ماهان به تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم از شبکه دو پخش می‌شود که اتفاقا دوربین سریال به جنگل‌های لفور استان مازندران رفته که تا امروز برای اکثر مردم ناشناخته بود. همچنین این مجموعه به موضوع مهاجرت معکوس و تغییر زندگی از زندگی شهری به روستایی هم پرداخته و مردم را به زندگی همراه با آرامش ترغیب کرده است. به بهانه پخش این مجموعه تلویزیونی نگاهی به سریال‌هایی داشته‌ایم که در شهرهای مختلف ایران تولید شده و توانسته نظر مخاطبان بسیاری را جلب کند. همچنین با دو کارگردان که آثاری خارج از تهران ساخته‌اند، گپ کوتاهی انجام داده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۱۴۵۷۰

گرگ دره بکر
نام سریال: روزی روزگاری
کارگردان: امرا... احمدجو
شبکه: یک
محصول سال:1370
بازیگران: زنده‌یاد خسرو شکیبایی، محمود پاک‌نیت، ژاله علو، جمشید لایق، محمد فیلی، حسین پناهی، شهره سلطانی و گوهر خیراندیش.
قصه: داستان این سریال درباره راهزنی معروف به نام مرادبیک است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ می‌دهد. رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل می‌شود. روزی روزگاری در واقع داستان کمال یافتن انسان است. امرا... احمدجو که خود این شیوه زیست را تجربه نموده، صحنه‌ها و اکشن‌ها را بسیار طبیعی طراحی کرده است.
محل فیلمبرداری: احمدجو این سریال را در بیابان‌های زیادآباد اصفهان تصویربرداری کرد. این سریال در مناطق مختلفی تصویربرداری شد که می‌توان در این باره به گرگ‌ دره، دوزخی و... اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از محل‌های فیلمبرداری این سریال میمه بود.

خانه عباسیان
نام سریال: خانه‌ای در تاریکی
کارگردان: سعید سلطانی
شبکه:3
محصول سال:1382
بازیگران: لادن مستوفی، مجید مظفری، محمدعلی کشاورز، محمود پاک‌نیت، ثریا قاسمی، فرهاد اصلانی و فخری خوروش.
قصه: حکایت دختری است به نام ماه‌تابان که در ایل بختیاری بزرگ شده است. او از سال‌ها پیش در پی مفقود شدن پدر و مرگ مادرش نزد پدربزرگش که رئیس ایل بختیاری است، زندگی می‌کند. عطاءالدوله، پدربزرگ مادری ماه تابان پیکی را به دنبال او می‌فرستد تا به تهران برود. ماه تابان که همیشه آرزومند آگاه شدن از سرنوشت پدر بود، این موقعیت را فرصت مناسبی می‌داند به تهران می‌رود. اتفاقات این سریال در سال‌های حدود ۱۳۰۷ به‌وقوع می‌پیوندد.
محل فیلمبرداری: ماجرای اصلی این سریال در خانه عباسیان واقع در کاشان رخ می‌داد و بخشی از سریال هم در الیگودرز می‌گذشت. خانه عباسیان، یکی از خانه‌های تاریخی کاشان که با عنوان شاهکار معماری ایران از آن یاد می‌شود و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. اتاق‌های تو در تو و ساختار خاصش حسابی هر بیننده‌ای را سرگرم می‌کند.

خانه طباطبایی‌ها
نام سریال: بانوی عمارت
کارگردان:عزیزا... حمیدنژاد
شبکه: 3
محصول سال: 1397
بازیگران: حسام منظور، مریم مومن، پانته‌آ پناهی‌ها، نیکی نصیریان، اندیشه فولادوند و غزل شاکری.
قصه: این سریال ملودرام عاشقانه‌ای را در مقطعی از تاریخ دوران قاجار روایت می‌کند که در این بستر به مهم‌ترین حادثه سیاسی آن زمان یعنی ترور ناصرالدین‌شاه توسط میرزارضا کرمانی هم پرداخته می‌شود.
محل فیلمبرداری: کارگردان برای ساخت این اثر به سراغ خانه طباطبایی‌های کاشان رفت. یکی از زیباترین بناهای تاریخی کاشان، خانه طباطبایی‌هاست که در محله سلطان امیراحمد در بافت قدیم کاشان واقع شده است. این خانه از شاهکارهای هنر معماری قدیم به شمار می‌رود.

دبیرستان شهید حلبیان
نام سریال: قصه‌های مجید
کارگردان: کیومرث پوراحمد
شبکه:یک
محصول سال: 1370
بازیگران: پروین‌دخت یزدانیان، مهدی باقربیگی، جهانبخش سلطانی، جمشید صدری و مرتضی حسینی.
قصه: قصه‌های مجید به لهجه اصفهانی نگارش شده‌است و روایتگر لحظه‌های کودکی به نام مجید است که با مادربزرگش (بی‌بی) زندگی می‌کند و هر بار با ماجراهای متعددی رو به رو می‌شود.
محل فیلمبرداری: پوراحمد در این سریال قاب بندی‌های زیبایی از کوچه پس کوچه اصفهان و بافت تاریخی این شهر به مخاطب ارائه کرد. دبیرستان متوسطه اول شهید حلبیان، مکان اصلی سریال خاطره‌انگیز قصه‌های مجید بود.

کوچه پس کوچه‌های اصفهان
نام سریال: در مسیر زاینده‌رود
کارگردان: حسن فتحی
شبکه:یک
محصول سال:1389
بازیگران: مهدی سلطانی، حسین محجوب، مهرانه مهین‌ترابی، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی و پردیس افکاری.
قصه: جوان فوتبالیستی به نام مهران سارنگ برای قرارداد با یک باشگاه اصفهانی به اصفهان می‌آید و ناخواسته جوانی اصفهانی به نام مسعود مصیب را به قتل می‌رساند.
محل فیلمبرداری: حسن فتحی برای این سریال به سراغ شهر زیبا و تاریخی اصفهان رفت و به زیبایی بافت این شهر کهن و تاریخی را به تصویر کشید. او قاب‌های زیبایی از کوچه پس‌کوچه‌ها این شهر زیبا در قالب داستان نشان داد.

مناطق زیبای کردستان
نام سریال: نون خ
کارگردان: سعید آقاخانی
شبکه: یک
محصول سال: 1398
بازیگران: سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، فریده سپاه‌منصور، هومن حاجی‌عبداللهی و نعیمه نظامدوست.
قصه: نورالدین خانزاده، صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتاب‌گردان است. کشاورزان هم‌محلی نورالدین، محصول تخمه آفتاب‌گردان خود را به نورالدین فروخته‌اند. نورالدین این محصول را به شخصی ساکن تهران به نام میرزایی فروخته‌است تا او این محصولات را در کشور ترکیه به فروش برساند و...
محل فیلمبرداری: شاید کمتر به ذهنمان برسد که مناطق کردنشین زیبا باشد، اما سعید آقاخانی که خودش از این دیار است، نوروز امسال با مجموعه نون. خ نه تنها مردم را با یک اثر طنز شیرین سرگرم کرد، بلکه تلاش کرد به بهترین شکل به فرهنگ و آداب و رسوم مردم کردستان بپردازد. دوربین او در کردستان تصویرگر صحنه‌های زیبایی شد که هر مخاطبی با تماشای این اثر ترغیب شد سفری به این منطقه از ایران داشته باشد.

جیرفت تاریخی
نام سریال: شهر دقیانوس
کارگردان: مهرداد خوشبخت
شبکه: یک
محصول سال:1390
بازیگران: سام درخشانی، عاطفه نوری، ساغر عزیزی، محمد ربانی‌پور، مژگان ترانه، کامران تفتی، نگار فروزنده، کرامت رودساز، محمود پاک‌نیت، انوشیروان ارجمند، سیاوش طهمورث، محمد مطیع، محمد صادقی و حسن جوهرچی
قصه: منوچهر جیرفتی در خانه پسر کوچک خود «سهیل» فوت می‌کند. او وصیت کرده جنازه‌اش را در قبرستان خانوادگی واقع در باغی در شهر جیرفت به خاک بسپارند. سهیل مأمور بردن جنازه پدر به جیرفت می‌شود. در پی حفر در باغ تعدادی اشیای تاریخی از زیر خاک بیرون می‌افتد.
محل فیلمبرداری: مهرداد خوشبخت سریال تلویزیونی شهر دقیانوس را در شهر کهن و تاریخی جیرفت روایت کرد. البته ساخت سریال آن هم در منطقه‌ای که امکانات و تجهیزاتش کم باشد، کار را دشوار می‌کند، اما خوشبخت و گروهش سختی را به جان خریدند و تصمیم گرفتند اثری درباره جیرفت بسازند و مردم با تماشای این اثر با منطقه جیرفت و بافت آشنا شدند.

ارگ تاریخی بم
نام سریال: خاک گرم
کارگردان: جواد ارشاد سرابی
شبکه: یک
محصول سال:1397
بازیگران: دانیال حکیمی، شهروز ابراهیمی، مریم خدارحمی و فرشته سرابندی.
قصه: طی انجام مراحل حفاری در ارگ قدیم بم، باستان‌شناسان با کشف جدیدی روبه‌رو می‌شوند که به دلیل حساسیت موضوع، از پروفسور برومند (با بازی دانیال حکیمی) برای سرپرستی سایت دعوت می‌شود که در خلال آن ماجراهای بسیاری اتفاق می‌افتد.
محل فیلمبرداری: کارگردان برای ساخت این مجموعه به سراغ استان کرمان رفت و مخاطبان به‌واسطه این سریال با ارگ بم، شهرستان‌های راین، فهرج و ... هم آشنا شدند. البته اسامی شهرستان‌ها به گوش مردم نا آشنا بود، اما با تماشای این مجموعه علاقه‌مند شدند سفری به این شهرها داشته باشند.

از جنوب تا شمال
نام سریال: گل پامچال
کارگردان: محمدعلی طالبی
شبکه:یک
محصول سال:1370
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، زنده‌یاد داوود رشیدی، ستاره جعفری، کیومرث ملک‌مطیعی، رضا بابک و مریم حمیدی.
قصه: داستان این سریال درباره زندگی دختری است به نام لیلا که پس از بمباران شدید محل زندگی‌اش در جنوب کشور و کشته شدن تمامی اهالی آن به پیرمردی پناه می‌برد و از او برای یافتن خواهرش که در شمال کشور زندگی می‌کند کمک می‌گیرد...
محل فیلمبرداری: کارگردان برای ساخت این مجموعه سراغ مکان‌های واقعی رفته بود و بخش‌هایی از سریال را در آبادان و خرمشهر که بقایای جنگ در آنها باقی مانده بود، ضبط کرد. همچنین برای ادامه کار راهی استان گیلان شد و ما در این سریال روستاهای زیبا و بکر این منطقه را مشاهده کردیم.

از آبادان تا خرمدره
نام سریال: خاک سرخ
کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
شبکه: یک
محصول سال: 1381
بازیگران: پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی، لاله اسکندری و بهناز جعفری.
قصه: دختری به نام لیلا در سال‌های قبل از انقلاب از خانواده‌اش جدا شده و اکنون در پی حوادثی در جست‌وجوی کشف هویت خویش است و ....
محل فیلمبرداری: کارگردان برای ساخت این مجموعه به سراغ جنوب ایران رفت. آبادان، ابهر، خرمدره و خرمشهر از جمله محل‌های فیلمبرداری این سریال بودند که حاتمی‌کیا سعی کرده بود روایتگری شفاف از جنوب ایران باشد.

روستاهای لواسانات
نام سریال: آهوی ماه نهم
کارگردان: مسعود نوابی
شبکه: یک
محصول سال: 1383
بازیگران: فقیهه سلطانی، اصغر همت،رامبد شکرآبی، آناهیتا همتی، زهره حمیدی، امید آهنگر و کاظم افرندنیا
قصه: آهو، دانشجوی جوان با یافتن نشانه‌ای از گذشته اش دچار آشفتگی می‌شود و در آستانه جدایی از خانواده اش قرار می‌گیرد. چاره جویی برای رفع بحران روحی از او، ناخواسته و به‌تدریج وی را به رمزگشایی روانی از شخصیت پدرش که سال‌هاست زخمی عمیق را در هراس از تصور اتفاقی بد در خود پنهان کرده‌است،
می‌کشاند.
محل فیلمبرداری: نوابی بخشی از این سریال را در روستاهای لواسانات تصویربرداری کرد، اما برای این‌که با مشکلات لهجه روبه‌رو نشود به مخاطب رد و نشانی از این روستا نمی‌دهد و ترجیح می‌داد گمنام بماند.

علی‌البدل و ورکانه
نام سریال: علی‌البدل
کارگردان: سیروس مقدم
شبکه: یک
محصول سال: 1396
بازیگران: مهدی فخیم‌زاده، محسن تنابنده، مهدی هاشمی، احمد مهرانفر، زنده‌یاد حسین محب‌اهری، هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی، بهرام افشاری، سیما خضرآبادی، عزت‌ا... رمضانی‌فر.
قصه: داستان مجموعه علی‌البدل در روستایی تاریخی به نام چشمه قل‌قل اتفاق می‌افتد که دو طایفه به نام آبیاری‌ها و آبناری‌ها در آن زندگی می‌کنند و از قدیم‌الایام در عین حال که کنار هم هستند، اختلافاتی با هم دارند که باعث شده آبادی رونق چندانی نداشته باشد و اهالی بیشتر درگیر اختلافات خود باشند. تا این که اهالی دو طایفه برای حل مشکلات روستا و اداره آن، شورایی تشکیل می‌دهند که عضوی به نام علی‌البدل دارد.
مکان فیلمبرداری: مقدم برای ساخت این سریال سراغ یکی از روستاهای قدیمی استان همدان رفته، روستای ورکانه که به الماس گردشگری معروف شده و یکی از شش روستای گردشگری این استان است. معنی نام این روستا در زبان کردی کنار چشمه است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

روستای لور زیبا
نام سریال: گذر از رنج‌ها
کارگردان: فریدون حسن‌پور
شبکه: یک
محصول سال: 1393
بازیگران: شیوا طاهری، بابک حمیدیان، پژمان بازغی، ماه‌چهره خلیلی، نگین معتضدی و پیام دهکردی.
قصه: داستان زندگی دنیا را از هنگام میلاد تا فوت حکایت می‌کند.
محل فیلمبرداری: بخش عمده‌ای از قصه این مجموعه در روستای لور می‌گذشت که البته برای این‌که فضای خانه‌های این روستا با زمان سریال تطابق داشته باشد، بسیاری از خانه‌ها و دکورهای این روستا بازسازی شد. همچنین کارگردان برای ضبط سریال سراغ منطقه بکر دیلمان هم رفته بود.

ترک محله جوکندان
نام سریال: پس از باران
کارگردان: سعید سلطانی
شبکه: 3
محصول سال: 1379
بازیگران: محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، ثریا قاسمی، مرجان محتشم، شهاب حسینی و صبا کمالی.
قصه: این سریال روایتگر روابط ارباب و رعیتی بود و زندگی دختری را به تصویر می‌کشید که به عنوان زن دوم وارد خانه ارباب می‌شد.
محل فیلمبرداری: مکان‌های تصویربرداری پس از باران درجوکندان و عمدتا در خانه‌ای متعلق به یکی از خان‌های سابق این منطقه در ترک محله بود. گاهی دوربین این مجموعه به محله ساغری‌سازان می‌رفت که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر رشت است. بخشی از سریال هم در زیباکنار تصویربرداری شد.

شیخ زاهد محله
نام سریال: دنیای شیرین دریا
کارگردان: بهروز بقایی
شبکه: یک
محصول سال:1377
بازیگران: زنده یاد پوپک گلدره، فرهاد بشارتی، مینا نوروزی، مهسا ملاپور، عطیه غبیشاوی و امیر محمدزاده.
قصه: در هر قسمت از این مجموعه تلویزیونی، دو خانواده (هفت شخصیت ثابت)، هربار با مشکل تازه‌ای درگیر می‌شوند.
محل فیلمبرداری: عوامل تولید این سریال سراغ روستای شیخ زاهد محله واقع در استان گیلان رفتند. بخشی از سریال هم در منطقه سرولات چابکسر ضبط شد.

پاشاکی، توتکی و شیوا
نام سریال: آواز مه
کارگردان: حسینعلی لیالستانی
شبکه: یک
محصول سال:1380
بازیگران: زنده یاد خسرو شکیبایی، لعیا باستانی، حسین پناهی، رضا فیض نوروزی، پوراندخت مهیمن، ثریا قاسمی، مهرداد نظری و سیروس گرجستانی.
قصه: شاعری به نام ایلیا پس از مدت‌ها به روستای محل زادگاهش می‌رود.
محل فیلمبرداری: مخاطبان با تماشای این سریال با روستاهای مختلف شمال ایران آشنا می‌شوند. تصویربرداری سریال آواز مه در روستاهای اطراف سیاهکل با نام پاشاکی، توتکی، شیوا و... انجام شد.

باز هم یزد زیبا
نام سریال: حانیه
کارگردان: سیدجلال دهقانی اشکذری
شبکه:2
محصول سال:1393
بازیگران: جعفر دهقان، محمد کاسبی، میرطاهر مظلومی و سیما خضرآبادی.
قصه: داستان این مجموعه حوالی سال 1357 در یزد اتفاق می‎افتد و ماجرای اصلی درباره زندگی ستوانی به نام سعید است که همراه خانواده‌اش به یزد منتقل می‎شود.
محل فیلمبرداری: این سریال که در ایام دهه فجر پخش شد هم اقبال مردمی را به دنبال داشت. گرچه داستان بر اساس خاطرات شفاهی و مکتوب شخصیت‌های فعال و انقلابی نوشته شده بود، اما کارگردان تلاش کرده بود در قالب داستان، بافت قدیمی و کهن و تاریخی یزد را هم نشان بدهد.

فهادان بکر
نام سریال: سر دلبران
کارگردان: محمدحسین لطیفی
شبکه: یک
محصول سال:1397
بازیگران: برزو ارجمند، متین ستوده، محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان و کامران تفتی.
قصه: داستان این سریال درباره روحانی مسجدی است که سعی در حل مشکلات مردم دارد.
محل فیلمبرداری: دوربین لطیفی روایتگر منطقه زیبای فهادان یزد بود که هر بیننده‌ای را ترغیب می‌کرد به این شهر تاریخی سری بزند. او در این مجموعه، بافت تاریخی و زیبای این بخش از ایران را به تصویر کشید.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها