گفت‌وگو با عوامل برنامه «قبل انقلاب» که بازتاب‌ زیادی در میان مخاطبان داشت

 «قبل انقلاب» بدون تعارف

جام‌جم از برنامه مناسبتی ایام ارتحال امام خمینی(ره) در شبکه 3 گزارش می‌دهد:

میراث امام در «میدان انقلاب»

امسال نیمه نخست خرداد در تقویم رسمی کشورمان با چند مناسبت مصادف شده است. از طرفی شب‌های پرفیض قدر را تازه گذرانده و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و از طرفی دیگر، با دو مناسبت تاریخی مواجه هستیم که در حافظه تاریخی کشورمان از ارج و قربی ویژه برخوردارند. روزهای 14 و 15 خرداد ماه که سال‌هاست در تقویم رسمی کشور تعطیل و بهانه‌ای برای بزرگداشت این دو روز هستند. دلیلی که 14 و 15 خرداد را در تقویم کشورمان برجسته کرد، به دو واقعه عمده برمی‌گردد؛ واقعه‌هایی که در حافظه جمعی بزرگ‌ترهایمان نقش داشته و برای ما که نسل‌های تازه‌تر انقلاب هستیم، در این سال‌ها بارها روایت شده‌اند. در 14 خرداد 30 سال قبل بود که خبر واقعه‌ای تلخ، قلب‌های بی‌شماری را رنجاند و خیلی‌ها را در خود فرو شکست. رحلت معمار انقلاب کم خبری نبود و بزرگ و کوچک مردمی که در آن سال‌ها زندگی می‌کردند را در بهت و شوک فروبرد. جوانه‌های انقلاب تازه داشتند شکوفه می‌زدند و حالا مردی که باغبان این باغ بود، از نزدمان رفته بود. چند سال قبل‌تر از این واقعه، در 15 خرداد 1342 هم واقعه خونبار دیگری، باز مرتبط با همین انقلاب رقم خورد؛ روزی که در آن به دنبال بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید، موجی از تظاهرات در شهرهای مختلف کشور به راه افتاده بود و به شهادت رسیدن شماری از مردم را به همراه داشت. حالا گرچه سال‌ها از هر دوی این وقایع می‌گذرد، اما هنوز از تلخی و داغ آن کاسته نشده است و 14 و 15 خرداد هر سال بهانه‌ای برای نگریستن دوباره به ارزش‌های انقلاب و زندگی کسانی است که در راه به دست آوردنش جان‌هایشان را از دست دادند. شبکه سه سیما امسال یک ویژه‌برنامه تازه با نام «میدان انقلاب» را برای پخش در این ایام تدارک دیده است؛ برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی مهدی سموعی و با اجرای وحید یامین‌پور که مصادف با این ایام، هر شب ساعت 19 از این شبکه روی آنتن می‌رود. جام‌جم از محتوا و رویکرد این برنامه گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۲۱

شروعی ادامه‌دار
وحید یامین‌پور، مجری این برنامه در خصوص قبول اجرای میدان انقلاب توضیح می‌دهد: از مدتی پیش گفت‌وگوهایی با شبکه سه سیما آغاز شده و قرار بود برنامه‌ای گفت‌وگومحور با موضوع تحلیل سیاسی و فرهنگی متمرکز بر مسائلی که به طور روزمره با آنها مواجه هستیم، بسازیم. البته برنامه‌ریزی‌هایمان برای مدتی بعد بود، اما پیشنهاد شد که با ساخت ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت ایام ارتحال امام (ره) خودمان را در این قالب بیازماییم.
گرچه پخش برنامه تلویزیونی میدان انقلاب همزمان با ایام ارتحال امام‌خمینی(ره) در شبکه سه سیما آغاز شده است، اما قرار نیست که پخش این برنامه فقط به این ایام محدود بماند. این مجری با اشاره به ادامه‌دار بودن پخش میدان انقلاب می‌افزاید: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ اما این‌که زمینه‌های ساخت ادامه برنامه چطور مشخص شود و بلافاصله بعد از تعطیلات 14 و 15 خرداد دوباره روی آنتن برویم یا نه، مشخص نیست.
نگاهی تحلیلی به گام دوم
قسمت‌های نخست برنامه میدان انقلاب با ایام رحلت معمار انقلاب و سالروز قیام خونین 15 خرداد همسو شده و بر این اساس قرار است به محورها و موضوعاتی همسو با این ایام هم بپردازد. یامین‌پور توضیح می‌دهد: یکی از محورهای اساسی بحث در این برنامه، بیانیه گام دوم انقلاب و دغدغه‌هایی بود که رهبر در این بیانیه اعلام کرده بودند. در واقع تصمیم گرفتیم نسبت بعضی از این موضوعات مورد اشاره در بیانیه گام دوم را با انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام (ره) بسنجیم و مورد بررسی قرار بدهیم. به عبارتی دیگر از زاویه آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل، به مسائل و موضوعات جهان امروز نگاه کرده‌ایم.
این مجری همچنین درخصوص روال انتخاب و دعوت مهمانان در هر قسمت از میدان انقلاب می‌گوید: در هر قسمت از برنامه، مهمانانی به برنامه دعوت می‌شوند و گفت‌وگوهایی با آنان شکل می‌گیرد؛ گفت‌وگوهایی در خصوص موضوعاتی چون دولت وحاکمیت مطلوب انقلاب اسلامی، هنر انقلابی و در واقع هنر مورد نظر امام (ره) و انقلاب اسلامی، رابطه امام و امت و رشد آن در طول این 40 سال پس از انقلاب اسلامی، موقعیت انقلاب اسلامی در منطقه و رشد و استحکام موقعیت آن در طول این 40 سال و ... . این‌ها موضوعاتی بود که برایمان اولویت داشت و در این چند قسمتی که تاکنون از برنامه پخش شده، با حضور چهره‌هایی چون سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به آنها پرداخته‌ایم. در این برنامه که سردار فدوی در آن حضور داشت، موضوعاتی همچون اقتدار امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را بررسی کردیم و همچنین در گفت‌وگو با محمدحسین صفار هرندی مشاور فرمانده کل سپاه، به تشریح مفهوم انقلابی‌گری در جامعه پرداختیم. بررسی موضوع سینما و هنر انقلاب اسلامی با حضور ابوالقاسم طالبی کارگردان سینمای ایران، از دیگر قسمت‌های این برنامه بوده است.
موضوعی که تکراری نمی‌شود
حالا درست 30 سال از رحلت رهبر این امت، امام خمینی (ره) می‌گذرد و در تمام طول این سال‌ها، زندگی و ابعاد شخصیتی و روحی این امام بارها مورد بررسی قرار گرفته است؛ هر چند این موضوعی است که تکراری نمی‌شود و به‌ویژه با جوان بودن جامعه ایران، لزوم تشریح این ابعاد شخصیتی برای نسل‌های جوان و نوجوان حائزاهمیت‌تر می‌شود.
مجری برنامه‌هایی چون «دیروز، امروز، فردا» و «جهان‌آرا» معتقد است: اولا ما نیاز به تذکر داریم. یعنی معتقد هستیم که خودمان و مخاطبان جدیدمان- جوان‌ترهایی که هر سال به جمع مخاطبان جدی تلویزیون اضافه می‌شوند- لازم داریم که درخصوص آرمان‌ها و اندیشه‌های امام (ره) صحبت کنیم. نکته دوم این است که ما باید بین موضوعات روز جامعه و اندیشه آن سال‌های امام نسبت برقرار کنیم. یعنی از اندیشه امام به عنوان چشمه‌ای جوشان که همچون یک منبع نور به موضوعات روز جامعه تابانده می‌شود، بهره بگیریم. نتیجه تمام این حرف‌ها این‌که قائل به تکراری بودن موضوعات برنامه‌مان نیستیم و تاکید داریم که باید به طور مداوم با مراجعه به منابع اصیل انقلاب، پاسخی برای سوالات روز جامعه بیابیم.
یک اجرای تحلیلی
وحید یامین‌پور در تمام این سال‌هایی که به عنوان نویسنده، پژوهشگر، فعال رسانه‌ای، منتقد و ... فعالیت کرده است، همواره چهره‌ای اصولگرا بوده و این گرایش‌های فکری و سیاسی را می‌توان در آثاری که می‌نویسد یا برنامه‌هایی که در آنها حضور دارد، دنبال کرد. این‌بار البته اجرای خودش را در این برنامه متفاوت از اجراهای قبلی‌اش عنوان کرده و تصریح می‌کند: من معتقدم که تفاوت‌های اجرای من را باید خود مخاطب ببیند و قضاوت کند. البته لازم به ذکر می‌دانم که میدان انقلاب یک برنامه تبیینی و تحلیلی است و با قالب‌های قبلی اجرایم که مناظره یا به اصطلاح «هاردتاک» بودند تفاوت دارد. امیدوارم که نگاه مخاطب هم به برنامه جذب شده و از آن استقبال کند.

صبا داریان

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها