پس از انجام سه دوره کاوش باستان‌شناسی، عملیات کاوش نهایی برای کشف معبد امروز با حضور مسوولان استان همدان و شهرستان نهاوند آغاز شد.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۶۵
آغاز کاوش کشف نهایی معبد لائودیسه

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، مهدی رهبر سرپرست تیم باستان‌شناسی گفت: بر اساس حفاری و گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در طول سه فصل کاری شواهد وجود معبد لائودیسه در منطقه «دوخواهران» محرز شد که با انجام مرحله پایانی کاوش این معبد از زیر خاک بیرون خواهد آمد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از زمان کشف کتیبه سنگی افزود: در سال ۱۳۸۴ اولین مرحله کاوش در منطقه دوخواهران که بر اساس این کتیبه احتمالمعبد لائودیسه در این منطقه را قوت داده بود انجام شد و در چندین گمانه‌زنی آثاری که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بود، به دست آمد.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوره سلوکی برای همسران پادشاه سلوکی عنوان خواهر به کار برده می‌شد لذا باید باور داشته باشیم امامزاده دوخواهران همان معبد لائودیسه است.

رئیس سه دوره کاوش معبد لائودیسه گفت: مردم شهرستان اشتیاق زیادی برای ادامه کار حفاری تا کشف معبد لائودیسه دارند که تاکنون سه فصل حفاری و کاوش در آنجا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خانه‌های مسکونی این منطقه کوچک بودند ما برای ادامه کار با مشکلاتی مواجه شدیم و نتوانستیم کار را ادامه دهیم، اما خوشبختانه به نتایج مثبتی دست پیدا کردیم.

رهبر ادامه داد: ما هنگام کاوش در اطراف امامزاده پایه ستون و سرستون کشف کرده و به هدف نزدیکتر شدیم که در نهایت نیاز به خرید یک ملک وجود داشت تا کار نهایی کشف معبد بدون هیچ مانعی فراهم شود.

وی آثار کشف شده در محل مورد نظر را حاکی از حضور اشکانیان در این منطقه دانست و افزود: در یکی از حفاری‌های صورت گرفته در منطقه به معماری دوره اشکانی برخورد کردیم و در یک قلک ۱۱ سکه پیدا کردیم که نشان می‌دهد حضور اشکانیان پس از سلوکیان در نهاوند چشمگیر بوده است.

این باستان‌شناس برجسته کشور کشف معبد را با توجه به آثار به دست آمده بسیار جدی عنوان کرد و اضافه کرد: انجام کار حفاری‌ها توجه بسیاری از اروپایی‌ها و یونانی‌ها را به خود جلب کرد به طوری که یکی از اساتید دانشگاه آتن هم برای کار در اینجا منطقه ابراز علاقه کرده بود، اما تا زمانی که ما توان این کار را داریم اجازه نخواهیم داد افراد دیگر این کار را برای ما انجام دهند.

وی افزود: برای انجام کار حفاری ما دو ماه در نهاوند حضور داریم که تمام تلاش ما بر این است معبد را که بخشی از شهر لائودیسه است کشف کرده و این احتمال به طور ۹۰ درصد قوت گرفته است.

این باستان شناس کشف معبد لائودیسه را یکی از فرصت‌های تاریخی برای توسعه نهاوند ذکر کرد و گفت: کشف نهایی معبد که تنها معبد یونانی در ایران است یکی از مطالبات دیرینه مردم نهاوند است.

وی افزود: با این کار شهرستان نهاوند هم از نظر اقتصادی و هم به لحاظ علمی وضعیت مناسبی را پیدا خواهد کرد و جهانی خواهد شد.

بر اساس مدارک موجود معبد لائودیسه برای همسر آنتیوخوس، ملکه لائودیسه ساخته شده و اکنون زیر خروار‌ها ساخت و ساز مدفون شده است.

در سال ۱۳۲۲ باستان‌شناسان با حضور در شهر نهاوند از تپه‌ای واقع در منطقه قدیمی دوخواهران کتیبه‌ای به خط یونانی یافتند که به آنتیوخوس سوم تعلق داشت. بر اساس این کشف و ترجمه آن به زبان فارسی مردم و مسوولان حساسیت زیادی برای کشف معبد پیدا کردند. پس از آن پروفسور گریشمن باستان‌شناس بزرگ فرانسوی در سال ۱۳۲۵ برای بررسی محل معبد راهی نهاوند شد، اما ساخت و ساز‌های انبوه در منطقه دوخواهران و همچنین زیر و رو شدن لایه‌های خاک در منطقه وی را برای کشف معبد نا امید ساخت.

با توجه به احتمال وجود معبد لائودیسه در این منطقه در سال ۱۳۲۷ محله دوخواهران و قلعه یزدگرد یکجا به ثبت آثار باستانی رسید که با حساسیت زیاد نسبت به این منطقه از این سال تا سال ۱۳۸۴ هیچگونه حفاری و کاوشی برای کشف و شناسایی معبد صورت نگرفت و برای نخستین بار در سال‌های ۱۳۸۴، ۹۰ و ۹۱ با همت میراث فرهنگی استان و نهاوند تیمی به سرپرستی دکتر رهبر بیش از ۵۰ گمانه در شرایط بسیار سخت در منطقه مورد نظر زده شد که اگرچه منجر به کشف معبد نشد، اما نتایج مثبتی را در برداشت و وجود معبد در محله دوخواهران را محرز ساخت.

نهاوند از قدیمی‌ترین شهر‌های کشور بوده که در دوران ساسانیان پایتخت تابستانی این سلسله بوده است. این شهرستان دارای ابنیه تاریخی، فرهنگی و تپه‌های باستانی زیادی است که تاکنون ۱۱۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

حمام حاج آقا تراب، مسجد جامع بازار، تپه گیان، تپه سام گبری روستای باباقاسم از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها