یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

اقدام برجام ایران مهلتی جدید برای اروپا

یک کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: اقدام برجامی که الان ایران کرده همان چیزی است که آمریکا او را مجبور کرده است و کمترین کاری بود که می‌توانست انجام شود.
کد خبر: ۱۲۰۵۲۲۲
اقدام برجامی امروز، کمترین واکنش ممکن بود/ آمریکای‌ها حرف مقامات دولتی ایران را جدی نمی‌گرفتند

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص اقدامات برجامی جدید ایران با اشاره به اینکه امروز سالگرد خروج آمریکا از برجام است اظهار کرد: تصور غلطی در دولت وجود داشت به نام برجام اروپای که احساس می‌کردند اگر آمریکا از برجام خارج شود می‌توانند با اروپا ادامه بدهند این را بعضا مقامات ارشد دولت هم عنوان کردند.

ایزدی ادامه داد: در حالی حتی قبل از خروج آمریکا از برجام هم عنوان شده بود اگر آمریکا خارج شود ما با اروپا ادامه می‌دهیم که از همان ابتدا معلوم بود اروپای‌ها یا نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند چیزی به نام برجام اروپای متولد کنند.

وی با بیان اینکه دولت یکسال برای برجام اروپای دولت صبر کرد اظهار کرد: البته صبر کلمه مقدسی است و کلمات دیگری را هم می‌توان استفاده کرد و شاید عده‌ای بگویند یکسال کشور معطل شد تا در نهایت دولت و خوشبین‌ترین اعضای دولت آن هم به این نتیجه رسیدند که چیزی به نام برجام اروپای وجود خارجی ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا اقدام امروز دولت در خصوص برجام را کوچکترین اقدامی دانست که توسط ایران می‌توانست انجام شود و ادامه داد: چند روز پیش بیانیه وزارت خارجه آمریکا را داشتیم که در آن آمده بود ایران غنی‌سازی در ایران ممنوع است و نباید بیشتر از آن 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در ایران اورانیوم غنی شود از طرف دیگر صادرات اورانیوم هم نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: زمانی که آمریکا می‌گویند ایران صادرات اورانیوم نداشته باشد یعنی شما باید تولید اورانیوم غنی شده را متوقف کنید چون اگر تولید کنید و صادر نکنید حجم اورانیوم غنی شده شما از 300 کیلوگرم بیشتر می‌شود که این خلاف برجام است و به صورت غیرمستقیم حرف آمریکایی‌ها این بود که غنی‌سازی نکنید.

ایزدی خاطرنشان کرد: یک انتخاب ایران در برابر بیانیه آمریکای‌ها این بود که حرف آنها را گوش کرده و غنی‌سازی را متوقف کند و اگر هم نمی‌خواستند غنی‌سازی را متوقف کنند چون در عمل امکان صادرات نبود حجم اورانیوم غنی‌شده در کشور افزایش پیدا می‌کرد و به همین دلیل اقدام برجامی که الان ایران کرده همان چیزی است که آمریکا او را مجبور کرده است و کمترین کاری بود که می‌توانست انجام شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش فشار آمریکای‌ها در ماه‌های گذشته را پرداخت نکردن هزینه برای فعالیت‌های ضدایرانی آنها دانست و خاطرنشان کرد: الان یک هزینه کوچکی برای آمریکای‌ها تعریف شده که امیدواریم اگر توسط طرف مقابل حرکت مثبتی در برابر آن انجام نشود شاهد تحمیل شدن این هزینه به طرف مقابل باشیم و در برابر بدعهدی طرف مقابل همانطوری که آقای رئیس‌جمهور گفتند قدم‌های بعدی هم برداشته شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکای‌ها تا دیروز حرف مقامات دولت ایران را جدی نمی‌گرفتند خاطرنشان کرد: نه ماه بود که آقایان در دولت می‌گفتند صبر ما به سر رسیده ولی اقدام خاصی نمی‌کردند و نتیجه آن این شد که آمریکایی‌ها احساس کردند فعالیت‌های ضدایرانی هزینه ندارد؛ به همین دلیل حرکتی که امروز انجام شد روند اشتباهی را که ما در سیاست خارجی داشتیم اصلاح کرده است.

وی بخشی از تهدیدات آمریکای‌ها برای تقابل نظامی با ایران را عملیات روانی دانست و اظهار کرد: آنها می‌خواهند با این عملیات روانی طرف مقابل خود را بترسانند با این حال یک بخش دیگر این تهدیدات هم مربوط به عملکرد ما می‌شود و اگر کشور بترسد یا نفوذ منطقه‌ای خود را کم کند هزینه حمله آمریکا به ایران را کم می‌کند.

ایزدی با تاکید براینکه یکی از دلایلی که آمریکای‌ها به ایران حمله نکرده‌اند هزینه بالای این حمله است ادامه داد: یکی از دلایلی که هزینه حمله بالاست این است که نیروهای ایرانی و هم‌پیمان آنها در منطقه می‌توانند آمریکایی‌ها را هدف قرار بدهند اما اگر نفوذ منطقه‌ای ایران کم شود هزینه آمریکایی‌ها هم کاهش پیدا می‌کند و احتمال جنگ افزایش پیدا می‌کند یا اگر قدرت موشکی ایران کاهش پیدا کند، هزینه آمریکای‌ها کاهش پیدا می‌کند و احتمال جنگ افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید براینکه میزان هزینه‌ آمریکایی‌ها و عملکرد ما موضوعات اساسی هستند که مانع جنگ هستند خاطرنشان کرد: اگر ما در برابر آمریکای‌ها تمکین کنیم قطعا جنگ می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه در ایالات متحده برای ورود به جنگ با ایران آمادگی لازم وجود ندارد اظهار کرد: به همین دلیل ما باید برای آمریکای‌ها هزینه‌های را تعریف کنیم تا مجموعه‌ای که آمادگی جنگ با ایران را ندارند متوجه شوند حمله به ما موضوع ساده‌ای نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه عده‌ای در آمریکا هستند که می‌گویند اگر به ایران حمله کنید ایران جواب نمی‌دهد تاکید کرد: براین اساس باید با تعریف کردن هزینه برای آمریکای‌ها این عده را منزوی کنیم تا تهدیدات آنها لغو شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها