عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

جایگاه ویژه صنایع غذایی در شرایط تحریم

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با اشاره به جایگاه ایران در تولید انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی اعلام کرد: این پتانسیل می‌تواند امتیازی قابل‌توجه در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان باشد که باید درست از آن استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۲۴۴۶
جایگاه ویژه صنایع غذایی در شرایط تحریم

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مهدی کریمی تفرشی، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران در این زمینه گفت: بازارهای مصرف گسترده در اطراف ایران و همچنین وجود منابع قابل‌توجه محصولات کشاورزی که همان مواد اولیه موردنیاز صنایع غذایی هستند می‌تواند زمینه‌ساز اقتصاد بدون نفت ایران در شرایط فعلی باشد.

وی اظهار کرد: در ایران حدود 50 میلیون هکتار زمین زراعی مناسب وجود دارد که 20 میلیون هکتار از آن زیر کشت است و سالانه بیش از صد میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می‌شود که باید با توجه به جایگاه صنایع غذایی در ایجاد ارزش‌افزوده بالا به آنها در این زمینه برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.

به گفته وی کشور ما در حال حاضر در تولید بیشتر محصولات استراتژیک مانند برنج، چای، چغندرقند و دانه‌های روغنی مثل کلزا در مسیر خودکفایی قرار دارد که تکمیل‌کننده این راه را می‌توان در رونق منطقی و مناسب صنایع غذایی دانست.

تفرشی در ادامه تأکید کرد: ازآنجاکه مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برای تولیدکنندگان محصولات غذایی در رقابت بازارهای جهانی تأمین مواد اولیه کیفی باقیمت مناسب است می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه نیز داشته باشیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه بی‌توجهی به این پتانسیل و عدم برنامه‌ریزی برای آن باعث شده تا صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی یا همان صنایع غذایی مشکلاتی را طی چند سال اخیر تجربه کرده باشند و اکنون توان بالایی برای رقابت با سایر محصولات خارجی نداشته باشند، درصورتی‌که می‌دانیم امتیازات ویژه‌ای در این بخش‌داریم.

تفرشی درباره راهکارهای مدیریتی در این زمینه نیز به خبرنگار ما گفت: اصولاً با در نظر گرفتن فصلی بودن تولیدات کشاورزی ورود یک‌باره آنها به بازار امکان خرید اقساطی برای صاحبان صنایع تبدیلی و صنایع غذایی وجود ندارد و همه مبادلات به‌صورت نقدی انجام می‌شود، به همین دلیل لازم است توان مالی واحدهای تولیدی را بالا ببریم تا بتوانند محصول موردنیاز را به‌موقع و با حجم مناسب خریداری کنند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران معتقد است با در نظر گرفتن روند مشکلات ارزی در اقتصاد کشورمان متأسفانه صنایع درگیر مسائل حاشیه‌ای شده‌اند و از رسالت اصلی خود که تولید بوده‌اند تقریباً فاصله گرفته و این معضل در اقتصاد خودنمایی کرده و می‌کند ازاین‌رو لازمه بازگشت به مسیر اصلی آنها ثبات نرخ ارز در اقتصاد کشورمان است.

به گفته تفرشی بی‌توجهی به ثبات نرخ ارز در تولید و صنعت ایران می‌تواند علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری به حفظ اشتغال عاملی در کاهش فرصت‌های شغلی شده و واحدهای تولیدی را یکی پس از دیگری زمین‌گیر کند.

وی تصریح کرد: نوسان‌های ارزی علاوه بر اثرگذاری در بخش تولید؛ تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات یا برخی مواد اولیه موردنیاز را برای واحدهای تولید با چالش روبرو کرده است درحالی‌که می‌توانیم با توجه به ارتباطات مناسب سیاسی و اقتصادی با برخی از کشورها تسهیلاتی برای تولیدکنندگان فراهم کنیم که این تجهیزات خریداری‌شده و کیفیت یا حجم تولید در شرایط ایده‌آل قرار گیرد.

تفرشی به خبرنگار ما گفت: اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده اما نباید فراموش کنیم بسیاری از مواردی که به‌عنوان مشکلات تولید یادشده منشاء داخلی داشته و حاصل بی‌تدبیری و بی‌توجهی به مشکلات واحدهای تولیدی بوده پس بجای اینکه دائم تحریم‌ها را عامل بروز چالش بدانیم بهتر است به پتانسیل‌های داخلی و رفع موانع تولیدی دقت نظر داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دربسیاری از موارد تولیدکنندگان برای تأمین نیازهای مالی خود علی‌رغم میل باطنی ناچار به افزایش قیمت محصولات هستند که این روند می‌تواند قدرت رقابت آنها چه در بازارهای داخلی و چه خارج از مرزها را تحت تأثیر خود قرار دهد که به‌هیچ‌عنوان به صلاح نیست.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران به خبرنگار ما گفت: برای حمایت از صنایع غذایی یکی از راهکارها مدیریت واردات محصولات کشاورزی است تا با استفاده از این سیاست درواقع کشاورزان را حمایت کرده باشیم و زمینه تولید بیشتر محصولات را به‌صورت علمی ایجاد کرده باشیم، چون این اتفاق می‌تواند قیمت مواد اولیه برای کارخانه‌های صنایع غذایی را کاهش دهد.

تفرشی در پایان تأکید کرد: بخش کشاورزی و صنایع غذایی زنجیره‌ای ایجاد می‌کنند که علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال بالایی را به کشورمان هدیه خواهد داد بنابراین با استفاده ازنظر کارشناسی و البته مدنظر قرار دادن پتانسیل‌های موجود بهتر است برنامه‌ریزی دقیق و منطقی برای رونق هرچه بیشتر صنعت غذا در کشورمان داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها