سفیر ایران در بغداد تشریح کرد

اهمیت سفر نخست وزیر عراق به ایران

سفیر ایران در بغداد با بیان این که سفر نخست وزیر عراق به ایران اولین سفر دو جانبه‌ی «عادل عبدالمهدی» در مقام نخست وزیر است و این موضوع بر اهمیت این سفر که دارای پیام‌های مختلفی نیز است، می‌افزاید، اعلام کرد: نخست وزیر عراق در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی، اقتصادی و نظامی صبح روز شنبه ۱۷ فروردین ماه به دعوت حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۹۲۶۵
اهمیت سفر نخست وزیر عراق به ایران

به گزارش جام جم آنلاین، ایرج مسجدی، در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه در جریان این سفر برخی از مقامات ارشد دولت عراق از جمله وزیران نفت، دارایی، خارجه، برنامه ریزی، تجارت، برق و منابع آبی، مشاور امنیت ملی عراق، رئیس ستاد ارتش این کشور، قائم مقام وزیر کشور، رئیس گذرگا ه های مرزی و چند تن از نمایندگان مجلس عراق، نخست وزیر این کشور همسایه را همراهی می‌کنند، خاطر نشان کرد: در این سفر یک هیأت از بخش خصوصی عراق نیز حضور دارند که در این ارتباط می‌توان به حضور خانم دکتر «ازهار حسین صالح» رئیس سندیکای مهندسین عراق، «سید راغب بلیبل» رئیس اتحادیه تجار عراق، و.... اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در بغداد با بیان اینکه برای هیأت بلند پایه‌ همراه نخست وزیر عراق برنامه‌ های خوبی در نظر گرفته شده و آنها قرار است با همتایان ایرانی خود گفت و گو ها و دیدارهایی را داشته باشند، افزود: سفر آقای عادل عبدالمهدی به تهران دو روزه خواهد بود و او در روز یک شنبه در سومین نشست اقتصادی مشترک دو کشور شرکت می‌کند؛ در این راستا شاهد این بودیم که در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین سفر حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به عراق نشست اول و دوم بخش خصوصی تجار دو کشور برگزار شد.

وی همچنان با بیان اینکه در جریان این سفر توافق‌نامه‌ها و یادداشت تفاهم‌های امضا شده بین دو کشور در جریان سفر رئیس جمهور به عراق مورد بررسی و روند پیشرفت آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به رفت و آمدهای اخیر یبن مقامات عالی رتبه دو کشور ایران و عراق، می‌توان گفت روابط دو کشور همسایه وارد فاز جدیدی از همکاری‌های سیاسی و اقتصادی شده و این موضوع بر افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی دو کشور نیز تأثیر مثبت گذاشته است.

مسجدی در تشریح علل گسترش روابط دو کشور ایران و عراق در دو سال اخیر خاطر نشان کرد: در جریان مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق همکاری‌ها و تعاملات ایران و عراق ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و در واقع حمایت مستشاری ایران از عراق در برابر گروه تروریستی داعش باعث اعتماد بیشتر مردم و دولت عراق به جمهوری اسلامی ایران شد.

وی به آغاز روند بازسازی در عراق اشاره و تصریح کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران حاضرند در بازسازی عراق مشارکت جدی داشته باشند و این کشور می‌تواند از خدمات فنی و مهندسی شرکت‌ها و متخصصان ایرانی برای بازسازی خود بهره برداری کند و این موضوعی است که با استقبال مقامات عراقی نیز روبرو شده است.

سفیر ایران در بغداد ادامه داد: در جریان سفر ماه گذشته آقای روحانی و قبل از آن سفر دکتر ظریف به عراق نیز توافقات خوبی بین دو کشور حاصل شد چنانکه می‌توان از این سفرها به عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور که به نفع دو ملت ایران و عراق است، یاد کرد.

مسجدی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال گسترش صلح، برادری و امنیت در منطقه است و در همین راستا به دنبال منطقه‌ای توسعه یافته می‌باشد، و در این چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای خود را تعریف می‌کند

این دیپلمات ارشد ایرانی در همین چارچوب افزود: ما معتقدیم ایجاد امنیت، صلح و توسعه در عراق به ایجاد منطقه‌ای امن در خاورمیانه کمک می‌کند ودر همین چارچوب از اهداف دولت عراق در این زمینه حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته را می‌توان سالی استثنایی در روابط دو کشور نامید چرا که در این سال علاوه بر سفر مهم رئیس جمهور کشورمان به عراق شاهد سفر مقامات ارشد عراقی به ایران از جمله رئیس، رئیس مجلس و چند وزیر عراقی به کشورمان بودیم از طرف جمهوری اسلامی ایران نیز علاوه بر رئیس محترم جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزرای دفاع، خارجه، کشور، نفت و...... از عراق دیدار کردند و تبادل تجاری بین دو کشور به شدت افزایش یافت.

مسجدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی از دستاوردهای سفر اسفند ماه حسن روحانی به عراق اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر دو کشور بر اجرای معاهده مرزی ۱۹۷۵، تاکید کرده و توافق کردند هزینه‌ی روادید برای شهروندان دو کشور حذف شود که این موضوع اکنون اجرایی شده است و این اقدام به نفع مردم دو کشور است.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه مقامات دولت بغداد بارها اعلام کرده‌اند از تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنند و در همین چارچوب به خرید برق و گاز از ایران ادامه می‌دهند، افزود: در سال ۱۳۹۷ ارزش صادرات ایران به عراق حدود ۵۰% در حوزه‌ی کالاهای غیر نفتی افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر میزان صادرات ما به عراق حدود ۸.۵ میلیارد است.

وی با بیان اینکه دو کشور بر این موضوع تاکید دارند که سقف تعاملات تجاری خود را در آینده نزدیک به مرز ۲۰ میلیارد دلار برسانند، ادامه داد: در طی سالهای اخیر شاهد افزایش سفر شهروندان دو کشور به ایران و عراق بوده‌ایم که جلوه‌ی آن را در جریان برگزاری راهپیمایی اربعین مشاهده کرده‌ایم. چنانکه در دو سال گذشته در جریان برگزاری این راهپیمایی باشکوه شاهد کمترین مشکلات امنیتی بوده‌ایم.

مسجدی با بیان اینکه بر اساس استقبال خوب مردمی از گسترش تعاملات دو کشور شاهد این هستیم که سالانه حدود ۷ میلیون مسافر بین دو کشور در حال رفت و آمد هستند، اظهار کرد: در همین چارچوب شاهد افزایش مبادلات علمی و دانشگاهی بین دو کشور نیز هستیم چنانکه در حال حاضر هزاران نفر دانشجوی عراق در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه چالش‌های امنیتی بین مرزهای دو کشور در طی سالهای اخیر به حداقل رسیده و مرزهای دو کشور به مرزهای دوستی و صلح تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر روابط خوب ایران و عراق می‌تواند الگویی مناسب از روابط برای دیگر کشورهای منطقه باشد و امیدواریم دیگر کشورهای منطقه و جهان از روابط دوستانه ایران و عراق در توسعه روابط الگو بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها