جامعه بین‌الملل اقدام یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی را محکوم کرد.
کد خبر: ۱۱۹۸۷۲۰
جهان اقدام رئیس جمهور آمریکا در مورد جولان را محکوم کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، سازمان ملل اعلام کرد: وضعیت جولان تغییر نکرده است. سیاست سازمان ملل درخصوص بلندی‌ های جولان در قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت منعکس شده است.

اتحادیه اروپا نیز بار دیگر موضع خود علیه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را که از سال ۱۹۶۷ میلادی اشغال شده، ابراز کرد.

عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا گفت: تلاش‌های این چنینی حقایق را تغییر نمی‌دهند. طبق قطعنامه‌های بین‌المللی بلندی‌های جولان یکی از سرزمین‌های اشغالی سوریه است.

عربستان در ادامه این بیانیه گفت: این اقدام آمریکا تأثیرات منفی قابل توجهی بر روند صلح در خاورمیانه و امنیت و ثبات این منطقه خواهد داشت.

ریاض این اقدام آمریکا را نقض فاحش منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

در همین حال ترکیه گفت: آمریکا با اقدام تازه خود به نفع اسرائیل در حقیقت قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در توییتی نوشت: آمریکا بار دیگر قوانین بین‌المللی را نادیده گرفت با این حال این تصمیم هرگز الحاق بلندی‌های جولان به اسرائیل را قانونی و مشروع نخواهد ساخت.

در همین حال، روسیه نیز اعلام کرد که موضع‌اش نسبت به بلندی‌ های جولان همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

میخائیل بوگدانف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا گفت: قبل یا بعد از این تصمیم هیچ چیز تغییر نکرده و نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده، گفت: این اقدام وضعیت در این منطقه را وخیم‌تر خواهد کرد.

در همین حال، انگلیس نیز تاکید کرد که بلندی‌ های جولان را همچنان به عنوان قلمرو اشغالی توسط اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

وزارت امور خارجه انگلیس گفت: ما الحاق بلندی‌ های جولان در سال ۱۹۸۱ به اسرائیل را به رسمیت نشناختیم و قصد نداریم موضع‌مان را تغییر دهیم.

از سوی دیگر اسپانیا اعلام کرد که طبق قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت مشروعیت این اقدام آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد.

این در حالی است که اتحادیه عرب در بیانیه‌ای این اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را نامشروع و غیرقانونی توصیف کرد و گفت: تصمیم رئیس جمهور آمریکا وضعیت قانونی جولان را تغییر نمی‌دهد.اتفاق نظر کاملی درباره حق سوریه بر اراضی اشغالی‌اش وجود دارد و این اتفاق نظر در تصمیمات آتی سران عرب در تونس به نمایش گذاشته خواهد شد.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس در غزه گفت: بلندی‌های جولان برای همیشه بخش لاینفک سوریه باقی خواهد ماند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن تصمیمات آمریکا بر قدس و جولان اشغالی، گفت: هرگونه تصمیمی که بر حق حاکمیت فلسطین بر قدس یا هر سرزمین عربی تاثیر داشته باشد، نامشروع است.

دولت سوریه نیز گفت: این اقدام ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه ملت عرب را تأیید می‌کند.

در همین حال وزارت امور خارجه سوریه مخالفت کامل و قطعی خود را با این تصمیم آمریکا اعلام کرده و گفت: جهان نمی‌تواند این واقعیت تاریخی را تغییر دهد که جولان منطقه‌ای عربی و متعلق به سوریه بوده و خواهد ماند و آزادسازی جولان و بازگشت آن به سوریه حقی غیرقابل تغییر است.

در همین حال وزارت خارجه تونس نیز در بیانه‌ای تاکید کرد: طبق تایید شورای امنیت و سازمان ملل جولان منطقه‌ای اشغالی است و تصمیم ترامپ بر خلاف قوانین بین المللی است.

همچنین دیدبان حقوق بشر در بیانه‌ای اعلام کرد: تصمیم دولت ترامپ برای نادیده گرفتن اشغال بلندی‌ های جولان توسط اسرائیل نشان دهنده این حقیقت است که این دولت حمایت لازم از ساکنان سوریه را طبق قوانین انسانی بین المللی رعایت نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها