عضو قدیمی فدائیان اسلام در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

قتل رزم‌آرا توسط فدائیان اسلام، نفت را ملی کرد

عضو قدیمی فدائیان اسلام با بیان اینکه 18 اسفند 1329 نواب صفوی با مرکب قرمز به تمام نمایندگان مجلس نامه نوشت که اگر به ملی شدن نفت رای ندهید سرنوشت رزم‌آرا را پیدا خواهید کرد، خاطرنشان کرد: چند روز بعد از این نامه در 24 اسفند آقای دکتر مصدق ماده واحده‌ای را به همان مجلس شورای ملی تقدیم کرد که به رزم‌آرا 91 رای اعتماد داده بود و در این ماده واحده آورده بود برای سعادت ملت ایران نفت در سراسر کشور ملی اعلام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۶۰۱۰
قتل رزم‌آرا توسط فدائیان اسلام، نفت را ملی کرد

محمد مهدی عبدخدایی از مبارزان قدیمی و اعضای فعال جمعیت فدائیان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص نقش جمعیت فدائیان اسلام با اشاره به اینکه فدائیان اسلام در بخش‌های مختلف نهضت ملی شدن صنعت نفت مانند نقش اساسی داشتند اظهار کرد: شهید سید عبدالحسین واحدی در سخنرانی 11 اسفند 1329 در مسجد امام به رزم‌آرا اخطار کرد که برو و الا روانه‌ات می‌کنیم.

عبدخدایی با بیان اینکه عبدخدایی در آن سخنرانی تاکید کرده بود نفت سرمایه ملی است و باید ملی اعلام شود خاطرنشان کرد: رزم‌آرا با وجود اخطاری که داده شده بود نرفت و در نتیجه 16 اسفند سال 1329 درحالی که برای شرکت در ختم آیت‌الله فیض از مراجع قم به مسجد امام رفته بود با سه گلوله استاد خلیل طهماسبی کشته شد.

وی در ادامه یادآور شد: بعد از کشته شدن رزم‌آرا در شب 17 اسفند سهام بریتیش پترولیوم انگلستان ده درصد در تمام بورس‌ها تنزل کرد و تمام خبرگزاری‌ها مخابره کردند که قشریون مذهبی رزم‌آرا را برای ملی شدن نفت کشتند.

این عضو قدیمی جمعیت فدائیان اسلام با اشاره به اینکه خلیل طهماسبی در ابتدایی دستگیری خود را عبدالله واحد رستگار معرفی کرده بود اظهار کرد: فردای آن روزی که رزم‌آرا کشته شد روزنامه نبرد ملت سخنگوی رسمی فدائیان اسلام نوشت رزم‌آرا به جهنم و سایر خائنین بدنبال آن رهسپار می‌شوند.

وی ادامه: در روز شنبه 18 اسفند 1329 نواب صفوی اعلامیه‌ای داد با متن اینکه اعلام ما به دشمنان اسلام، غاصبین حکومت اسلامی ایران شاه و دولت است و در این اعلامیه تذکر داد که اولا نفت باید ملی شود و همچنین استاد خلیل طهماسبی از زندان آزاد شود.

وی بابیان اینکه 18 اسفند 1329 نواب صفوی با مرکب قرمز به تمام نمایندگان مجلس نامه نوشت که اگر به ملی شدن نفت رأی ندهید سرنوشت رزم‌آرا را پیدا خواهید کرد، خاطرنشان کرد: چند روز بعدازاین نامه در 24 اسفند آقای دکتر مصدق ماده‌واحده‌ای را به همان مجلس شورای ملی تقدیم کرد که به رزم‌آرا 91 رأی اعتماد داده بود و در این ماده‌واحده آورده بود برای سعادت ملت ایران نفت در سراسر کشور ملی اعلام می‌شود.

عبد خدایی تأکید کرد: دلیل اینکه در ماده‌واحده ملی شدن صنعت نفت نوشته‌شده بود در سراسر ایران باید ملی شود این بود که حزب توده در آن زمان می‌گفت نفت جنوب را ملی کنید و نفت شمال را به روس‌ها بدهید.

وی ادامه داد: همان مجلسی که رزم‌آرا در صحن آن گفته بود این ملت که نمی‌تواند لول هنگ بسازد چطور می‌خواهد پالایشگاه آبادان را اداره کند، به‌اتفاق آرا ملی شدن صنعت نفت را تصویب کرد و در 29 اسفند هم مجلس سنا این ماده‌واحده را تصویب کرد تا 29 اسفند نفت در سراسر کشور ملی اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ملی شدن صنعت نفت کمیسیون خلع ید تشکیل شد که بر اساس آن آقای حسین مکی به آبادان رفت و دست انگلیسی‌ها را از شرکت نفت قطع کرد تا در دوره هفدهم به نام سرباز فداکار به‌عنوان اولین نماینده تهران انتخاب شود.

این عضو قدیمی جمعیت فدائیان اسلام در بخش دیگری از گفت‌وگو اظهار کرد: آیت‌الله طالقانی در 14 اسفند سال 1357 برسر قبر مصدق درحالی‌که آقای دکتر شایگان و متین دفتری خواهرزاده دکتر مصدق هم حضور داشتند گفت اقدامات انقلابی فدائیان اسلام موجب شد تا وکلای مردم به مجلس راه یابند و نفت ملی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه همه روزنامه‌ها 17 اسفند 1329 به‌اتفاق نوشته بودند فدائیان اسلام به خاطر ملی شدن صنعت نفت رزم‌آرا را زدند گفت: درحالی‌که اگر رزم‌آرا در 24 اسفند کشته نمی‌شد مجلس رأی به ملی شدن صنعت نفت نمی‌داد، متأسفانه بعدها نویسندگان جبهه ملی برای اینکه این مسئله را مخدوش کنند حرف‌های عجیب‌وغریبی مانند این مطرح کردند که رزم‌آرا توسط فدائیان اسلام کشته نشده است.

عبد خدایی در پایان تأکید کرد: اگر تاریخ را به‌درستی نگاه کنید متوجه می‌شوید اگر رزم‌آرا کشته نمی‌شد نفت هم ملی نمی‌شد و به همین جهت همه ملی شدن صنعت نفت را به فدائیان اسلام برای کشتن رزم‌آرا نسبت می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها