هشتاد سالگی کنفرانس تهران
روزی که سرنوشت نهایی جنگ جهانی دوم رقم خورد

هشتاد سالگی کنفرانس تهران

امروز چی داریم؟

خانه «فرنگیس» کجاست؟

اول برویم سراغ صفحات 10 و 11 که بسیار خواندنی است. هفته گذشته، درست یک روز قبل از این‌که زلزله دوباره شهرهای استان کرمانشاه را بلرزاند، صابر محمدی، خبرنگار کاردرست گروه فرهنگ و هنر به قصد دیدار با فرنگیس حیدرپور راهی این استان شده بود. فرنگیس را که به خاطر دارید؟ همان شیرزن ایرانی که در روزگار جوانی و ایام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک سرباز عراقی را با تبر کشته و دیگری را هم اسیر کرده بود. محمدی با فرنگیس مفصل گپ زده و البته در فضای مناطقی که سال گذشته زلزله به آنها آسیب‌هایی وارد کرد هم سری زده و مشاهدات عینی خود را نوشته است. این‌که هنوز بسیاری از مردم از جمله فرنگیس در کانکس‌ها زندگی می‌کنند و خانه ندارند، از جمله مشاهدات تلخ اوست که می‌توانید توضیحات کاملش را خودتان مطالعه کنید.
کد خبر: ۱۱۹۵۷۸۴

در همین صفحه هم محمدصادق علیزاده، دبیر گروه فرهنگ و هنر یک سفر تاریخی انجام داده و رفته به کنفرانسی که در جریان جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری آن اهمیت فراوانی داشته و تاثیر زیادی هم بر این رویداد گذاشته است.
حتما می‌پرسید این چه ربطی به ایران دارد؛ از آنجا که ما مردم تاریخ‌خوانی نیستیم، احتمالا خیلی‌ها نمی‌دانند که کنفرانس مذکور در همین تهران خودمان برگزار شده و در دنیا هم با نام کنفرانس تهران شناخته شده است. جالب است بدانید که روزولت، چرچیل و استالین، رهبران آمریکا، بریتانیا و شوروی بدون این که دولت ایران خبر داشته باشد، برای برگزاری کنفرانس تهران به ایران سفر کردند و برخلاف قواعد بین‌الملل مانند مهمان‌های ناخوانده از راه رسیدند و گردهمایی‌شان را همین‌جا در پایتخت ما انجام دادند، بی‌آن‌که حکومت وقت را حتی به‌رسمیت بشناسند و به آن اطلاع دهند! این مطلب را حتما بخوانید و واکاوی این رویداد تاریخی را از دست ندهید.
در صفحه 12 هم فاطمه شهدوست رفته سراغ دست‌اندرکاران یازدهمین جشنواره تجسمی فجر؛ جشنواره‌ای که امسال 11 ساله می‌شود و هنوز آن‌طور که باید نتوانسته خود را میان هنرمندان تثبیت کرده و به جایگاهی که باید برسد. درحالی که 11 سال برای یک جشنواره در سطح ملی عمر کوتاهی نیست و این رویداد باید در مسیری حرکت کند که هرچه زودتر به شرایطی با ثبات رسیده و رضایت و توجه هنرمندان این عرصه و همچنین منتقدان را به خود جلب کند. در این گزارش سعی شده به این معضلات و همچنین راهکارهای آن پرداخته شود. در این صفحه سراغ واکنش محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی به گزارش جام‌جم درباره سلطان کنسرت هم رفته‌ایم. موضوع سلطان کنسرت را اولین‌بار این خواننده مطرح کرده بود و آذر مهاجر درباره‌اش گزارش مفصل و خوبی نوشت که مورد توجه معتمدی قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها