کد خبر: ۱۱۹۴۵۷۶
حباب قیمت سکه چیست؟

بسیاری از مردم برای سرمایه گذاری اقدام به خرید سکه می کنند. زیرا قیمت روز سکه همراه با رشد قیمت جهانی طلا و قیمت دلار رشد می کند. بنابراین همزمان با تورم موجود ارزش پول آنها حفظ می شود. اما ارزش واقعی سکه طلا را چطور اندازه گیری می کنند؟

به گزارش روزنامه اقتصادی فرصت امروز همانطور که می دانیم وزن سکه بهار آزادی و سکه امامی برابر است با ۸.۱۳۳ گرم. فرمول محاسبه قیمت واقعی سکه عبارت است از:

ضریب وزن خالص سکه( عیار ۹۰۰ ) در قیمت هر گرم طلا به علاوه ۵۰۰۰ تومان کارمزد ضرب سکه(برخی 7000 تومان محاسبه در نظر می گیرند). می توانیم با یک مثال این موضوع را بیشتر روشن کنیم. فرض کنید قیمت جهانی طلا هم اکنون 1331.05 دلار برای هر انس است و قیمت روز دلار نیز 12970 تومان می باشد(دوم اسفند 1397). به این ترتیب قیمت واقعی سکه برابر 4067736 تومان می شود. اما در بسیاری اوقات می بینیم که قیمت سکه در بازار بیشتر از این است و قیمت سکه طرح جدید و طرح قدیم با هم تفاوت دارد با اینکه وزن آنها و عیارشان یکی است. این موضوع به چه دلیل است؟

علت عرضه و تقاضا در بازار سکه است. وقتی تقاضای افراد برای خرید سکه افزایش می یابد قیمت سکه رو به بالا حرکت می کند. با اینکه قیمت جهانی طلا تغییری نکرده و قیمت دلار نیز تغییری نداشته است.

مثلا در زمانهایی که به اعیاد نزدیک می شویم و یا در شرایط تورمی بطور گسترده ای تقاضا برای سکه افزایش می یابد و همین امر در شرایطی که عرضه ثابت است منجر به افزایش قیمت سکه می شود. به اعتقاد برخی از کارشناسان به این تفاوت بین ارزش واقعی سکه و قیمت سکه در بازار حباب سکه گفته می شود. در مثال بالا اگر قیمت سکه در بازار در آن روز(دوم اسفند 97) 4750000 تومان باشد به این ترتیب حباب سکه برابر 507264 تومان می شود.

تفاوت بین قیمت سکه طرح امامی و سکه طرح قدیم هم بر می گردد به عرضه و تقاضای متفاوت آنها که منجر به تفاوت ارزش حباب آنها می شود. بطور معمول میزان حباب سکه طرح امامی به دلیل تقاضای بیشتر آن بیشتر از سکه طرح قدیم است.

این محاسبه به راحتی برای قیمت نیم سکه و ربع سکه هم قابل اجرا است. با اینکه قیمت نیم سکه دقیقا نصف تمام سکه(وزن سکه نیم برابر است با ۴.۰۶۶ گرم) و ربع سکه برابر یک چهارم تمام سکه(وزن سکه ربع برابر است با ۲.۰۳۳ گرم) است می بینیم که قیمت نیم سکه بیشتر از نصف تمام سکه و ارزش ربع سکه بیشتر از یک چهارم تمام سکه است. این به دلیل تقاضای بیشتر برای نیم سکه و ربع سکه به دلیل قیمت پایینتر آنهاست. حباب آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

البته برخی این ارزش واقعی با فرمولی که بیان شد را ارزش تئوریک می نامند و ارزش دیگری را بنام ارزش داتی سکه معرفی می کنند. در این محاسبه چنانچه اشخاص قیمت جهانی طلا را رو به رشد پیش بینی کنند، قیمت ذاتی سکه کمی بالاتر معامله می گردد.

به طور مثال چنانچه سرمایه گذاری قیمت جهانی طلا و نرخ دلار در ۶ ماه بعد را بالاتر پیش بینی کند , قیمت ذاتی بیشتر از قیمت تئوریک می شود. برخی اعتقاد دارند تفاوت بین قیمت ذاتی و قیمت بازار حباب سکه است. در این شرایط هر کس بر اساس پیش بینی خود از آینده بازار میزانی که برای حباب سکه تعیین می کند متفاوت است.

بدیهی است که کارشناسان خرید سکه به منظور سرمایه گذاری را در زمانی که حباب سکه بالا است به هیچ عنوان توصیه نمی کنند زیرا در این شرایط قیمت واقعی سکه کمتر است و بسیار محتمل است که این حباب از بین برود. بهترین زمان خرید سکه وقتی است که حباب سکه وجود نداشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها