عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اجلاس ورشو نشان دهنده افزایش روزافزون هزینه‌ دشمنی با ایران است

نشست ورشو که به میزبانی مشترک آمریکا و لهستان از روز چهارشنبه به مدت دو روز برگزار شد، از نگاه بسیاری از کارشناسان و رسانه های بین المللی فاقد برنامه مشخص و اجماع بود و در پایان نیز در مسیر شکست قرار گرفت تا بار دیگر این پیام را به آمریکایی ها برساند که بایستی از تاریخ درس گرفت و در مسیر اشتباهات گذشته قدم بر نداشت.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۴۴
تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلافی پوشالی علیه ایران بی نتیجه بود

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، پس از ماه ها گمانه زنی درباره نشست ورشو بالاخره این نشست برگزار شد. نشستی که خیلی ها معتقد بودند که به دلایل بسیاری از جمله استقبال سرد مقام های کشورهای جهان ناکام خواهد بود.

این نشست دو روزه که قرار بود علیه ایران باشد و در لابه لای این نشست بارها طرف های آمریکایی و صهیونیستی ادعاهای واهی علیه ایران مطرح کردند، اما در نهایت، آمریکا به اهداف خود نرسید و در بیانیه پایانی هم نامی از ایران برده نشد.

واکنش ها در خصوص این نشست و به ویژه ناکامی آمریکا برای فشار و تبلیغ علیه ایران گسترده بود و بسیاری از رسانه ها از همان ابتدا این نشست را محکوم به شکست خوانده بودند.

روزنامه گلوبال تایمز چین از نشست ورشو به عنوان «کنفرانس شکست خورده» نام برد و افزود: این نشست درس عبرتی برای آمریکا است.

این روزنامه نوشت: نشست ورشو که به میزبانی آمریکا و به منظور فشار بر ایران برگزار شد با واکنش تلخ متحدان این کشور مواجه شد، کارشناسان چینی معتقدند که این می تواند یک درس بزرگ برای دولت ترامپ باشد تا در سیاست های خصمانه خود نسبت به ایران تجدید نظر کند.

شبکه خبری الجزیره قطر نیز در مطلبی به نقل از کارشناسان و تحلیل گران امور آمریکا نوشت: برگزاری نشست ورشو درباره خاورمیانه در لهستان نشانگر ضعف و ناتوانی واشنگتن و محکوم به شکست است.

به گزارش الجزیره، میزان مشارکت اندک کشورها در نشست ورشو نشان می دهد که وقتی موضوع به فلسطین و ایران مربوط می شود، بسیاری از کشورها حاضر به حضور در آن نیستند و این نشانگر انزوای دولت آمریکا در اتخاذ سیاست هایی علیه ایران و فلسطین است.

همچنین رادیو بین المللی فرانسه درباره نشست ورشو گفت: دستور کار این نشست دو روزه قدری مبهم به نظر می رسد. اما، عمده مباحث و خطوط اساسی آن را مایک پمئو، مایک پنس و بنیامین نتانیاهو در سخنرانی های خود در روز پنجشنبه مطرح خواهند کرد.

شبکه لبنانی المیادین نیز در مقاله ای که در صفحه نخست تارنمای خود درباره نشست ورشو نوشت: آمریکا از اجماع علیه ایران در این نشست، ناتوان است و نمی تواند تهران را تسلیم دیکته های کاخ سفید و شرکایش کند.

بر اساس این گزارش، به رغم امتیازات سیاسی که کاخ سفید به کشورهای اروپایی داد، نتوانست رهبران قاره سبز را برای حضور در نشست ورشو راضی کند؛ فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا از حضور در این نشست سر باز زدند.

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی از شکست تلاش های وزیر امور خارجه آمریکا در جلب نظر همتایان غربی اش برای شرکت در نشست ورشو و شکاف بین واشنگتن و اروپا خبر داده است.

این روزنامه، عدم حضور وزرای امور خارجه کشورهای غربی در این نشست را نشانه ای از اختلاف بین واشنگتن و متحدان اروپایی اش در مورد ایران برشمرد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز در تحلیلی اعتراف کرد که کنفرانس صلح خاورمیانه در لهستان شاید بتواند موجب تقویت روابط اعراب و اسرائیل شود، اما نمی تواند ائتلافی علیه ایران به وجود آورد.

در این تحلیل به قلم «زیوی بَرِل» آمده است: « سران آمریکا، کشورهای اروپایی، اعراب و اسراییل پنجشنبه در ورشو پایتخت لهستان گرد هم آمدند تا با تشکیل یک ائتلاف بین المللی بتوانند هم بر ایران فشار وارد کنند و هم به کشورهایی که با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کردند، فشار آوردند تا بیشتر و بهتر بتوانند با این ائتلاف همراهی کنند.

اما از شواهد امر چنان بر می آید که این نشست بیشتر شبیه به یک مراسم ضیافت معمولی باشد، چرا که اغلب کسانی که وارد این میهمانی شده اند با پوشیدن نقابی بر صورت سعی دارند خود را از یک «بوی بد» حاکم بر این محیط میهمانی دور نگهدارند.

مرکز خبری مانیتور خاورمیانه هم نوشت: نشست ورشو که قرار بود با محوریت تلاش آمریکا علیه ایران برگزار شود، در حالی امروز چهارشنبه آغاز به کار کرد که از طرف نمایندگان اروپایی با بی اعتنایی تمام همراه بوده است.

روزنامه اتریشی «دی پرسه» نیز در مطلبی با اشاره به برگزاری نشستی با عنوان آینده صلح و امنیت درخاورمیانه در ورشو نوشت:این نشست موجب تشکیل دو جبهه در مواجهه با سیاست های آمریکا شده است، یکی جبهه اروپای غربی و روسیه و دیگری کشورهای اروپای مرکزی و دیگران.

خبرگزاری رسمی چین در مطلبی تحلیلی از نقشه های مختلف آمریکا از جمله برگزاری نشست ورشو درباره ایران به عنوان «نمایش هیچ و پوچ» یاد کرد و نوشت: واشنگتن همچنان بر درهای بسته می کوبد و چیزی نصیبش نمی شود.

روزنامه القدس العربی گزارش داد که اردن موضع تحفظ نسبت به نشست ورشو دست پخت آمریکا و اسرائیل در پیش گرفته و از نظر امان مساله فلسطین اولویت منطقه بوده و مشارکت ندادن فلسطینیان در این اجلاس تلاش راست افراطی آمریکایی و اسرائیلی برای نابودی آن در لوای مواجهه با ایران است.

روزنامه «الشروق» مصر در ستون مقالات خود مطلبی را به قلم «عبدالله السناوی» منتشر کرد که در آن با ذکر دلایلی پایان تلخی را برای تل آویو و واشنگتن در نشست ورشو ترسیم کرد.

در این مطلب آمده است که آمریکا با ادعای «ترویج صلح و امنیت در خاورمیانه» نشستی را در ورشو برگزار کرده تا در گام اول بتواند دایره تحریم های اقتصادی و سیاسی خود عیله ایران را توسعه دهد و سپس با قلدرمآبی، معامله قرن خود را در خاورمیانه پیش ببرد.

روزنامه الاهرام مصر ضمن اختصاص صفحه اول خود به کنفرانس ورشو که از آن به عنوان سیرک یاد می شود، نوشت: غیاب فرانسه و آلمان در ورشو نشانگر آن است که اروپا از افزایش تنش ها با ایران بیم دارد و نمی خواهد در بیانیه پایانی و ضدایرانی این کنفرانس سهیم باشد.

از سوی دیگر شماری از شخصیت ها و گروه ها نیز با بی معنا خواندن برگزاری چنین نشستی به خاطر اختلاف نظرهای عمیق و نگاه متفاوت کشورها به مسائل منطقه ای و جهانی، خواستار تغییر رفتار دولت آمریکا شدند.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نشست ورشو را فاقد ارزش دانست و گفت: ائتلاف سازی علیه کشور یا دیگران حلال مسایل متعددی که در خاورمیانه با آن مواجه هستیم، نخواهد بود.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل عرب در مطلبی نوشت:استقبال نشدن از نشست ورشو که آمریکا در آن به دنبال ائتلافی ضد ایران بود، نشان دهنده شکست سیاست های این کشور در خاورمیانه و تلاش برای تامین مالی پروژه آمریکایی- اسرائیلی معامله قرن از سوی اعراب است.

«اوغوز چلیک کول» دیپلمات سرشناس ترکیه که پیش از این سفیر ترکیه در واشنگتن، تل آویو، آتن، دمشق و نماینده دایمی ترکیه نزد سازمان ملل بود، گفت: نشست ورشو نشانگر عمق اختلافات آمریکا و اروپا در مورد خاورمیانه است.

وی که با شبکه خبری سی ان ان ترک صحبت می کرد، با اشاره به اینکه آلمان و فرانسه در سطح وزیر خارجه در نشست شرکت ندارند و کمیسیر عالی امور خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست حضور ندارد، گفت: اولین بار است که اختلاف بین آمریکا و اروپا این گونه آشکار می شود.

اوزترک ییلماز نماینده منفرد مجلس ملی ترکیه گفت: هدف آمریکا تجزیه منطقه خاورمیانه به محور شیعه و سنی و افزایش تعداد دوستان اسراییل است.

در همین حال محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در بیانیه ای اعلام کرد که نشست ورشو تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست ها در سوریه و عراق و کاهش خسارت های وارد به همپیمانان آمریکا در منطقه است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که دیدار برخی سران اعراب با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ورشو ، این نشست را به لکه ننگی بر پیشانی آن ها تبدیل کرد.

نشست ورشو سرانجام پس از گمانه زنی ها فراوان درباره موضوع و اهداف این نشست پایان یافت و با اینکه دولت ترامپ تلاش زیادی انجام داد تا بتواند یک ائتلاف بزرگ علیه ایرانی تشکیل دهد؛ اما این نقشه به نظر می رسد که عملی نشده و باردیگر تلاش های کاخ سفید علیه ایران بی نتیجه ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها