«اسید آمینه‌ها»، «فقدان»، «واحه»، «خودکشی شیرین»، «هنر بی نهایت»، «چهل بهار آزادی»، «نخجیرگاه»، «بیگانه»، «پروانه‌ها»، «صریر بازگشت»، «از یوحنای آبزیان» و «در صفر» بخشی از نمایشگاه های هنری پایتخت است که با آغاز دهه فجر کار خود را شروع می کنند.
کد خبر: ۱۱۸۹۱۳۷
گالری گردی در آغاز دهه فجر

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، گالری‌ ها و مراکز هنری تهران میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در پایتخت هستند.

پابلو پیکاسو نقاش، شاعر، طراح صحنه و پیکرتراش اسپانیایی که به همراه ژرژ براک، نقاش و پیکرتراش فرانسوی، سبک کوبیسم را پدید آورد در مورد قدرت نقاشی معتقد است: «هنرمندی که خوب کپی میکند هنرمندِ بزرگِ سارق است».

«چهل سالگی» در موزه فلسطین

همزمان با آغاز دهه فجر نمایشگاه اسناد از نهضت امام تا پیروزی انقلاب با عنوان «چهل سالگی» با 50 عکس در موزه هنرهای معاصر فلسطین چهارشنبه 10 بهمن ماه برگزار شد و تا 18 بهمن همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 برپا است.

این نمایشگاه واقع در خیابان ولیعصر خیابان بزرگمهر نبش خیابان براداران شهید مظفر پلاک 74 است.

«اسید آمینه‌ها» در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی نقاشی های وحید چمانی با عنوان «اسید آمینه‌ها» عصر جمعه 12 بهمن در گالری شیرین شماره 2 افتتاح می شود و تا چهارشنبه 24 بهمن ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک5 است.

«این زمستان را پایانی نیست» در گالری اعتماد 1

نمایشگاه انفرادی نقاشی های لیلا ویسمه با عنوان «این زمستان را پایانی نیست» جمعه 12 بهمن در گالری «اعتماد 1» افتتاح می شود و تا سه شنبه 7 اسفند ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک 25 واقع شده است.

«فقدان» در نگارخانه ماه

نمایشگاه انفرادی نقاشی های فرزین راه‌نشین عصر جمعه 12 بهمن در نگارخانه ماه افتتاح می شود و تا سه شنبه 30 بهمن ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است: «من می سازم برای آنکه تخریب کنم، من به آن حس فقدان حاصل از تخریب در کارهایم نیاز دارم. ما می سازیم و نابود می کنیم تا تبدیل به چیزی شود که شبیه به هیچ چیز نیست. فقدان کسی و یا حسی که روزی بوده و دیگر نیست و جای خالیش تبدیل به جای خالی هیچ شده.»

این نمایشگاه واقع درخیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره 26 واقع شده است.

«نقاشی های داوود موسوی» در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی نقاشی های داوود موسوی عصر جمعه 12 بهمن در گالری شیرین افتتاح می شود و تا چهارشنبه 24 بهمن ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در خیابان کریم خان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک 5 واقع شده است.

«واحه» در گالری «اُ»

نمایشگاه انفرادی «حجم، چیدمان و چاپ دستی» کلثوم صالحی جمعه 12 بهمن در گالری اُ افتتاح می شود و تا چهارشنبه 24 بهمن ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول واقع شده است.

«خودکشی شیرین» در گالری اعتماد

نمایشگاه انفرادی «حجم ها»ی مهدی رنگچی جمعه 12 بهمن در گالری اعتماد شماره 2 افتتاح می شود و تا سه شنبه 7 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

این گالری واقع در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک 25 است.

«هنر بی نهایت» در نگارخانه استاد فرشچیان

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با عنوان «هنر بی نهایت» پنج شنبه 11 بهمن ماه ساعت 16 در نگارخانه استاد فرشچیان و لرزاده برگزار می شود و تا 25 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

در این نمایشگاه 145 هنرمند با 160 اثر هنری در حوزهای تصویرسازی، مجسمه، عکاسی و نقاشی حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 به نشانی خیابان طالقانی نرسیده به میدان فلسطین خیابان برادران شهید مظفر پلاک 125 موسسه صبا نگارخانه استاد فرشچیان و لرزاده مراجعه کنند.

«چهل بهار آزادی» در برج آزادی

نمایشگاه هنرهای تجسمی، عکس و صنایع، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اجرای نمایش رادیویی و پخش و نقد فیلم برنامه‌هایی هستند که از 11 تا 19 بهمن در برج آزادی تدارک دیده شده‌ است.

جشنواره فرهنگی هنری در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی واقع در میدان آزادی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 9 تا 17 در آن شرکت کنند.

«بیگانه» گالری ویستا

نمایشگاه انفرادی نقاشی های زهرا سلطانی نژاد با عنوان «بیگانه» جمعه 12 بهمن در گالری ویستا افتتاح می شود و تا 19 بهمن ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: « بیگانه روایت تازه‌ای نیست؛داستان من است.داستان توست.داستان ماست.داستان انتخابمان و تاوان انتخابمان.داستان به ابتذال کشیدن ظالمانه‌ عظمت روحمان در فرار از خویشتنِ خویش به هیچ.»

این نمایشگاه در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11واقع شده است.

«در صفر» در گالری سیحون

نمایشگاه انفرادی حجم های صادق ادهم با عنوان «در صفر» جمعه 12 بهمن در گالری سیحون افتتاح می شود و تا چهارشنبه 24 بهمن ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «بنظر من رسالت انسان، رشد و درک مقصودش از ورود به عالم هستی است.وظیفه‌ای که من تحت عنوان «جانمایه انسانی» در آثارم به آن پرداخته ام.هر روز در هجوم انبوه تصاویر، حرفهای پراکنده، گفتگوها و بگذارید بگویم زیستن معمول با تمام پاره‌های ریز و درشتش، این رسالت کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و چنانکه انگار تاریخ مصرف داشته باشد به پایان خود نزدیک می شود.

اینها موانعی اند که باید برای دیدن حقیقت وجودمان از سر راه برداشت؛ همچون داستان حماسی رستم و سهراب، آنجا که رستم، غرور قدرت و القابش مانع از آن شد که رسالتش را از واقعیتش تمیز دهد و بهایش را با فرزند کشی پرداخت.بنظر من مهمترین رسالت انسان بازگشت به اصل خویش در صفر است. با هستی یکی شدن. نقطه ای که در آن آدمی با خالق خود یکی می شود.»

گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 است.

«نخجیرگاه» در نگارخانه نگر

نمایشگاه انفرادی نقاشی های سعید چاوری با عنوان «نخجیرگاه» 11 بهمن در نگارخانه نگر افتتاح می شود و تا چهارشنبه 17 بهمن ادامه خواهد داشت.

در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است:«مجموعه نخجیرگاه، ایران را حکایت می کند که زخم خورده در میانه تاریخ، به شکوه ایستاده است؛ به بلندای شوکت افسانه ای اساطیر و به تیر ترکش حوادث روزگار.نخجیرگاه رازی نیست مستور یا دور از دسترس کلمات، معادل عاطفی یک تاریخ است، یک ملت، یک سرگذشت میان حال و آینده.»

این نمایشگاه در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33 واقع شده است.

«از یوحنای آبزیان» در گالری آتبین

نمایشگاه انفرادی نقاشی های فائزه بهارلو با عنوان «از یوحنای آبزیان» جمعه 12 بهمن ماه در گالری آتبین افتتاح می شود و تا سه شنبه 23 بهمن ادامه خواهد داشت.

دربخشی از بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است: «روایت زندگیِ آبزی گونه ایست در قعر چیزی،یا در قعر خود زندگی،ساییدن ماهی ها به هم،سایش و فرسایش،خفه گی و دم خور هم زیستان خود بودن، خسته شدن، کندن و فرار کردن از قعر و آنوقت تک افتادنشان و مرگ یا تناسخشان به چیز دیگری، یا شورش و فرار دسته جمعی ازان قعروبعد یا مرگ»

این نمایشگاه واقع در خیابان ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک 42 است.

«صریر بازگشت» در گالری ایده پارسی

نمایشگاه گروهی خوشنویسی با عنوان «صریر بازگشت» که توسط امیرعباس نصیری گردآوری شده است عصر جمعه 12 بهمن افتتاح می شود و تا چهارشنبه 17 بهمن ادامه خواهد داشت.

در بخشی از توضیح این نمایشگاه نوشته شده است: «خط نستعلیق نشانه‌ای بارز از طبع و سلیقه زیبایی‌شناختی ایرانیان و بی‌شک زیباترین و ظریف‌ترین خط در میان خطوط اسلامی است، تا جایی که آن را «عروس خطوط اسلامی» نامیده‌اند.

از آغاز پیدایش خط نستعلیق به مدت یک قرن و نیم، ستاره درخشان آسمان خوشنویسی نستعلیق، میرعلی هروی بود؛ اما در نیمه دوم قرن 10 ق. هنرمندی دیگر نستعلیق را به اوج تکامل و زیبایی رساند. «میرعماد الحسنی» خوشنویسی توانمند بود که آثار گذشتگان، حتی میرعلی هروی، را تحت‌الشعاع قدرت و صلابت قلم خود قرار داد.

وی با ابتکار و خلاقیت خود و مهارت بالایی که در نستعلیق بدست آورد دارای سبک و مکتبی شد که خوشنویسان سالیان بسیار پس از او از شیوه وی پیروی کردند. این پیروی تاکنون و نزدیک به 400 سال است که همچنان ادامه دارد.

این نمایشگاه در خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه‌راه نشاط ، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک 28 واقع شده است.

«نقاشی های علی گلستانه» در نگارخانه هور

نمایشگاه انفرادی آثار علی گلستانه جمعه 12 بهمن در نگارخانه هور افتتاح می شود و تا سه شنبه 30 بهمن ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در همین نقش‌ها و مناظر کلی حرف دارم که بزنم. اگر بتوانم یک کوچه‌ خلوت را وسط گرمای ظهر تابسـتان در بیاورم، کلی لـذت دارد و کلی هـنر است و حرف زده‌ام. از برخورد منظره و آدم و تنوع شـکل ها‌ست که حرفم را می‌زنم. من عاشـق طبیعت نیستم؛ از کار خودم روی درخت ‌ها خوشم می‌آید. شکل درخت و شکل خانه و شکل آسمان را مثل سه حجم کنارهم می‌گذارم.

این دیدی است وسـیع به طبیعت و منظره و من این دید را دوست دارم. اصلاً نقاشی کردن، صـدای کشیده شدن قلم، کشیدن منحنی‌ها و شکسته‌ها، لذت دارد؛ در آوردن سایه روشن لذت دارد؛ خش خش قلم‌مو و مدادرنگی است که لذت دارد.»

این نمایشگاه در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12واقع شده است.

«نقاشی‌خط» در گالری ایده

نمایشگاه انفرادی آثار رحیم حسن نائینی جمعه 12 بهمن در گالری ایده افتتاح می شود و تا چهارشنبه 17 بهمن ادامه خواهد داد.

این نمایشگاه در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک26 واقع شده است.

«پروانه‌ها» در گالری فرشته

نمایشگاه انفرادی نقاشی های مهشید رحیم‌تبریزی عصر جمعه 12 بهمن در گالری فرشته افتتاح می شود و تا سه شنبه 23 بهمن ادامه خواهد داشت.

بهنام کامرانی در توضیح کارهای این هنرمند نوشته است:«پروانه های مهشید رحیم تبریزی تصاویری مابین انتزاع و طبیعت هستند . آنها هم بیانگری های نقاشان اکسپرسیونیست را دارند هم رفتارهای کنشی نقاشان انتزاعی را، با این همه پارچه ها و نگارگری های ایرانی را هم به ذهن می آورند.

او در مجموعه اخیر خویش پروانه و دگردیسی های آن را از گذرگاه همین دلمشغولی ها گذر داده و به چشم اندازی تازه رسیده است.خال هایی شناور و طبیعتی تکه تکه و آب و خاک و آسمانی که از گذاشتن و خراشیدن رنگ ها و تنشی درونی نشأت گرفته، این نقاشی ها را در فضایی تازه قرار می دهد که هر تکه و هر عنصر از پشت دیگری جلوه گری می کنند و در حال شدن هستند.»

این نمایشگاه در خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، جنب شهر کتاب فرشته، پلاک 1671 واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها