دارچین یکی از ادویه‌جات پر طرفدار و محبوب در ایران و سراسر جهان است و نه‌تنها در غذاها و شیرینی‌ها به وفور استفاده می‌شود، بلکه امروزه در بسیاری از رژیم‌های لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید توجه داشته باشید مصرف بیش از حد آن ممکن است علائمی شبیه آلرژی در شما ایجاد کند. حتی برخی افراد ممکن است بدون خوردن آن دچار این علائم شوند که برخی از شایع‌ترین آنها عبارتند از آبریزش بینی، درد، قرمزی و آبریزش چشم، تورم لب‌ها یا زبان و حالت تهوع. این علائم معمولا آزاردهنده و حاد نبوده و به‌راحتی قابل درمان هستند.
کد خبر: ۱۱۸۸۴۴۶

علائم آلرژی به دارچین در افراد متفاوت است. برخی از این علائم ممکن است به‌صورت شدید در افراد بروز کند که عبارتند از التهابات پوستی، ناراحتی‌های گوارشی التهاب صورت که ممکن است همراه با سرفه و استفراغ باشد. در حالت‌های بسیار نادر ممکن است فرد پس از مصرف دارچین دچار شوک آنافیلاکتیک شود که علائم آن ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، افت ناگهانی فشارخون و از دست دادن هوشیاری است. افرادی که دچار این علائم می‌شوند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.
آلرژی در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. سیستم ایمنی برخی کودکان دارچین را به‌عنوان عامل بیگانه می‌شناسد و شروع به ترشح آنتی‌بادی و هیستامین می‌کند که با ایجاد التهاب و تحریک در کودکان همراه است. پس اگر علائمی این چنینی پس از مصرف غذاهای حاوی دارچین در کودک خود مشاهده کردید آن را جدی بگیرید. اولین نشانه، تورم و قرمزی پوست است که با شست‌وشو با آب و صابون رفع می‌شود. علائم پیشرفته آلرژی به دارچین در کودکان و نوزادان عبارت است از اسهال، استفراغ، درد معده، آسم و مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و خس خس کردن.
در صورتی که خود یا فرزندتان به دارچین آلرژی دارید چند مورد را در نظر بگیرید:
برچسب مواد غذایی نظیر آدامس‌ها، شیرینی ‌جات و محصولات پخت نظیر نان‌ها، دسرها و بستنی، ادویه‌جات مخلوط، سوپ‌ها و سس‌ها، قهوه و برخی نوشیدنی‌های دیگر را بخوانید.
مراقب برخی لوازم آرایشی بهداشتی حاوی دارچین نظیر خمیر دندان، شوینده‌های دهان و عطر و ادکلن‌ها باشید
ادویه جات کم خطر دیگری را جایگزین دارچین کنید.
همواره تحت مراقبت پزشک باشید.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها