جراح شیرازی موفق به خروج یک کیست بزرگ از مغز کودک ۷ ساله شد.
کد خبر: ۱۱۸۶۷۷۰
خروج کیست بزرگ از مغز یک کودک

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، یک پزشک جراح مغز و اعصاب در شیراز موفق به جداسازی کیست بزرگ از سر یک پسربچه ۷ ساله شد.

علی نعمتی پزشک جراح مغز و اعصاب در شیراز درخصوص وضعیت این پسربچه اظهار کرد: بیمار که یک پسر ۷ ساله و از اهالی روستا‌های نورآباد ممسنی بود مدت‌ها دچار مشکل و کاهش بینایی شده بود.

وی اضافه کرد: بیمار به علت مشکلاتی که در کودکی داشت (کام شکری) همچنین به خوبی نیز حرف نمی‌زد و مدت‌ها برای کاهش بینایی به چندین پزشک متخصص چشم مراجعه کرده بود.

این جراح مغز و اعصاب بیان کرد: در نهایت زمانی که بیمار برای معاینه نزد یک فوق تخصص شبکیه در بیمارستان دکتر خدادوست شیراز برده می‌شود و با انجام «ام آر آی» از مغزش متوجه وجود یک کیست ۱۲ سانتی می‌شوند.

نعمتی افزود: در پی این بررسی‌ها، کیست هیداتیک بسیار بزرگی که لُب‌های مغزی تمپورال، اکسیپیتال و پریتال سمت چپ را درگیر کرده بود، مشاهده شد.

وی با توصیف این نوع کیست گفت: کیست هیداتیک، یک بیماری انگلی اکینوکوکوس است و با خوردن آب، غذا و سبزیجات آلوده ایجاد می‌شود.

این جراح مغز و اعصاب اضافه کرد: تخم‌های این انگل با تماس حیوان آلوده مانند سگ، روباه و گرگ باعث ایجاد کیست در کبد و در درجه بعد ریه‌ها و به طور خیلی نادر مغز را درگیر می‌کند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
این جراح مغز بر روش‌های پیشگیری از بروز این کیست تاکید کرد، بیان کرد: ضدعفونی کردن سبزیجات، درمان و واکسینه کردن سگ‌های مشکوک از این موارد است.

نعمتی عمل جراحی این نوع کیست را پر خطر دانست و گفت: به علت نازک بودن دیواره کیست و خطر پاره شدن و پخش شدن آن در کل مغز جراحی بسیار حساس است.

وی از کمک به این بیمار برای پرداخت هزینه‌های عمل خبر داد و افزود: با حمایت از این بیمار هزینه جراح تقریباً رایگان و با در نظر گرفتن تخفیفی از سوی بیمارستان، جراحی در بیمارستان مرکزی شیراز با موفقیت به انجام رسید.

این متخصص و جراح مغز و ستون فقرات از پزشکان متخصص چشم درخواست کرد: چنانچه بیمارانی با کاهش پیش‌رونده بینایی و وجود ورم در ته چشم بیمار به این متخصصان مراجعه می‌کنند برای تشخیص بهتر حتما به وجود بیماری مغزی شک کرده و آن‌ها را برای انجام «ام آر آی» مغزی ارجاع بدهند.

در جراحی مورد نظر طی یک عمل جراحی سنگین و طاقت‌فرسا کیست مذکور بدون هیچ مشکلی و به طور کامل خارج شد و با بهبودی نسبی دید چشمان، بیمار با حال عمومی کاملا خوب از بیمارستان ترخیص شد.

حدود ۱۰ سال پیش نیز یک مورد از همین کیست در مغز پسر بچه افغانی توسط دکتر نعمتی خارج شد و توضیحات این عمل موفقیت‌آمیز در مقالات خارجی نیز به چاپ رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها