وزارت امور خارجه فرانسه پنجشنبه شب با انتشار بیانیه ای ضمن درخواست بازنگری رژیم صهیونیستی در تصمیم اخیر برای ساخت بیش از دو هزار واحد مسکونی در شهرک های جدید در کرانه باختری رود اردن، این اقدام را محکوم کرد.
کد خبر: ۱۱۸۱۳۳۹
فرانسه شهرک سازی صهیونیست ها را محکوم کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، فرانسه ضمن اشاره به نقض حقوق بین الملل از سوی تل آویو اعلام کرد: پاریس این تصمیم را که منجر به افزایش فعالیت شهرکسازی در کرانه باختری شود، محکوم می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: شهرکسازی، اساس تشکیل دو دولت مستقل را که تنها راه برقراری صلح پایدار و عادلانه میان اسرائیل و فلسطینیان است، از بین می برد و منجر به افزایش تنش میان آنها می شود.

کمیته عالی برنامه ریزی رژیم صهیونیستی در 25 و 26 دسامبر (چهارم و پنجم دی) با ساخت دو هزار و 191 واحد مسکونی جدید در شهرک های صهیونیستی موافقت کرد.

500 هزار شهرکنشین صهیونیست در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس که اسرائیل در سال 1967 میلادی اشغال کرد، به سر می برند.

این اقدام صهیونیست ها در حالی است که شورای امنیت 23 دسامبر 2016 (سوم دی ماه 95) قطعنامه 2334 را تصویب کرد که در آن خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی شد.

این قطعنامه خواستار توقف تمامی فعالیت های شهرکسازی در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی شد.

14عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چهار عضو دائم آن شامل چین، فرانسه، روسیه و انگلیس به این قطعنامه رأی مثبت دادند و تنها نماینده باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای نخستین بار به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

با وجود آن که این قطعنامه، شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته است، اما رژیم صهیونیستی نه تنها اقدامی برای توقف شهرک سازی های غیر قانونی انجام نداد، بلکه با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» و حمایت همه جانبه واشنگتن از تل آویو، روند ساخت آن شدت گرفت.

به باور بسیاری از تحلیلگران مسائل فلسطین، موضوع شهرک سازی های غیرقانونی رژیم صهیونیستی ، مانع اصلی بر سر راه مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی است که از سال 2014 با کارشکنی رژیم آپارتاید اسرائیل متوقف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها