سوئیس می‏‌گوید در حال تکمیل پروسه‎ای است که به ایجاد کانال مالی منجر خواهد شد که حین تحریم، فروش اقلام غذایی و دارویی به ایران را میسر می‎کند.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۳۲
آمادگی سوئیس برای ایجاد مکانیسم مالی با ایران

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، فایننشال تایمز در گزارشی از آمادگی سوئیس برای ایجاد کانال مالی خبر داد که به شرکت‌های تجاری اجازه فروش غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را می‌دهد.

چنانچه این فرایند تکمیل شود، این نخستین بار بعد از اعمال تحریم‌ های ضد ایرانی آمریکا خواهد بود که چنین مکانیسمی عملی می‌شود.

«طرح حمایت بشردوستانه» سوئیس در حالی مطرح می‌شود که قدرت‌های اتحادیه اروپا هفته‌ها است که به دنبال مکانیسمی گسترده‌تر برای تامین مالی تجارت با ایران هستند.

گفتنی است اقدام سوئیس با ادعای واشنگتن مبنی بر اجازه تداوم تجارت موارد بشردوستانه با ایران، همخوانی دارد حال آنکه آمریکا تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ممانعت از قدرت بازدارندگی تحریم‌های ضدایرانی در حوزه صنایع را برنمی‌تابد.

وزارت اقتصاد سوئیس ابراز امیدواری کرده است که کانال مالی بشردوستانه با ایران، هرچه زودتر عملی شود اما تاریخ دقیقی اعلام نکرد.

از آنجا که سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست و قطب داروسازی محسوب می‌شود و سیاستی خنثی در عرصه بین‌الملل اتخاذ کرده، می‌تواند میزبان مکانیسم مالی بشردوستانه باشد.

ظاهراً وزارت خارجه آمریکا هم به مکانیسم سوئیس روی خوش نشان داده حال آنکه «برایان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران مدعی است تهران برای برخورداری از چنین مکانیسمی نیازمند ایجاد یک حوزه مالی شفاف است.

همزمان، اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده که مکانسیم مالی گسترده‌تری که مبتنی بر حذف دلار از تجارت با ایران است، تا پایان ماه میلادی جاری عملی شود حال آنکه مشکلات تکنیکی و عدم تمایل اعضا به میزبانی از این مکانیسم، حصول آن را به تاخیر می‌اندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها