قدیری ابیانه در گفت‎وگو با جام جم آنلاین:

تصویب FATF موجب گرانی اجناس می‌شود

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی گفت: فقط 15 درصد از گرانی‌های اخیر تقصیر تحریم‌ها بوده و من معتقدم اگر FATF را تصویب کنیم قیمت‌ها افزایش پیدا می‎کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۵۴
تصویب FATF موجب گرانی اجناس می‌شود

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین گفت: از آنجایی که مسئولین FATF مقامات آمریکایی هستن که در وزارت خزانه داری آمریکا، مسئول تحریم ایران هستند؛ عضویت در FATF موجب دسترسی آمریکا به اطلاعاتی می‎شود که از آن طریق می‌تواند جلوی دور زدن تحریم‌ها را بگیرد. اگر این اتفاق بی‌افتد برمشکلات مالی ما افزوده می‌شود و در نتیجه نه تنها شاهد بهبود اوضاع نخواهیم بود، بلکه جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها موجب افزایش قیمت‌ها نیز خواهد شد.

او ادامه داد: مواردی نشان می‌دهد رئیس جمهور به آنچه گفته واقف نبوده، مثل وقتی که اعلام کرد از امروز همه تحریم‌های نفتی، بانکی، هوایی و... بالمره لغو می‌شود. به نظر می‌آید او باور داشته که لغو می شود و گرنه از لحاظ سیاسی این کار او یک نوع خودکشی محسوب می‌شود. بنابراین من مایلم باور کنم ایشان باورش این بوده و قصد فریب افکار عمومی را نداشته است.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: مواردی هم بوده که آقای روحانی مطالب غیر واقع یا ناقص مطرح کرده مثلا ایشان در روزهای تبلیغات اتخاباتی گفت سالانه 950 هزار شغل ایجاد خواهیم کرد! اما بعد از انتخابات به این قول خودش یک تبصره اضافه کرد و گفت اگر سرمایه‌گذاری خارجی بشود می‌تواند این میزان شغل ایجاد کند، او این اگر را باید پیش از انتخابات مطرح می‌کرد.

قدیری ابیانه بیان کرد: اما بدتر از آن این خواهد بود که ایشان بداند چنین اتفاقی نمی‌افتد و برای جلب افکار عمومی چنین مطالبی بیان کرده باشد. مثلا همانطور که دیدیم ایشان برای تخریب رقیبش گفت اگر به او رای بدهید در خیابان‌ها دیوار می‌کشد، در حالی که می‌دانست چنین حرفی قطع به یقین خلاف واقع است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک با اشاره به غیر قابل اعتماد و اعتنا بودن وعده رئیس جمهور پیرامون کاهش قیمت‌ها به شرط تصویب FATF گفت: آقای روحانی قبلا وعده برجامی داده بود و نه تنها محقق نشد، بلکه نقطه مقابل آن اتفاق افتاد. حتی در روزهای انتخابات هم وعده 100 روزه داد که محقق نشد، اما باز هم همان وعده دروغ را تکرار کرد. این برای رئیس جمهور خوب نیست که مدام وعده‌های نشدنی بدهد!

او همچنین در خصوص پیشنهاد روحانی برای پرسش از مردم که آیا با ارزان شدن اجناس مخالفند یا خیر تصریح کرد: اولین سوالی که باید از افکار عمومی پرسید این است که آیا وعده های قبلی آقای روحانی در خصوص برجام محقق شده است یا نه؟ خب معلوم است که مردم با ارزان شدن قیمت اجناس موافقند، اما چه کسی گفته ارزان می‌شود؟ اتفاقا من معتقدم اگر FATF را تصویب کنیم قیمت‌ها افزایش پیدا می‎کند.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: معتقدم فقط 15درصد گرانی‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها بوده و یک مقداری از آن تقصیر خود دولت است. دولت یک نمایشی درست کرد که با برجام همه چیز گل و بلبل می‌شود و حتی مشکل آب خوردن‌مان هم حل می‌شود. همین تصور غلط باعث رکود در بازار شد. چرا که همه سرمایه‌گذارها منتظر ماندند که نتیجه برجام مشخص شود، این انتظار و در نتیجه کاهش سازندگی خودش موجب رکود و کاهش ارزش پول ملی شد.

قدیری ابیانه بیان کرد: خود من به عنوان کسی که هم معمار هستم و هم در مسائل اقتصادی نظراتی دارم وقتی سوال می‌پرسیدند فلان ساختمان را بسازیم یا بگذاریم برجام نتیجه بگیرد؟ می‌گفتم کارتان را انجام بدهید و به این حرف‌ها گوش نکنید. اما خیلی‌ها منتظر ماندند تا شرایط جدید حاکم شود.

او در پایان گفت: رئیس جمهور نباید وعده های عمل نشدنی بدهد و دنبال حرف درمانی باشد، بلکه او باید دنبال عمل درمانی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها