کارشناس مسائل شبه‌قاره هند اظهار کرد: عوامل مهمی مانند وجود شکاف مذهبی و البته فاصله شدید فرهنگی و امکانات و نبود رفاه در این منطقه و البته بازار آزاد سرمایه‌گذاری اقتصادی در این منطقه می‌تواند زمینه را برای حضور برخی گروه‌های مخالف فراهم کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۹۷
سه مؤلفه مهم تهدید چابهار مذهب، فقر و رقابت اقتصادی درمنطقه است

پیرمحمد ملازهی کارشناس شبه‌قاره هند در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به حادثه تروریستی روز پنجشنبه در چابهار سه علت مهم را عامل بروز چنین حادثه‌ای دانست و اظهار کرد: اگر حادثه تروریستی چابهار را بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم از سه جهت قابل‌بررسی است، که محلی مانند چابهار برای این‌گونه حادثه انتخاب شود.

وی افزود: اولین دلیل، مسئله داخل ایران و دوقطبی بودن منطقه چابهار و تقسیم شدن آن به منطقه آزاد و حاشیه‌نشین است، منطقه آزاد مرفه و همراه با امکانات است و مناطق حاشیه چابهار که در فقر و محرومیت به سر می‌برند که البته نسبت به جمعیت آن منطقه بزرگ‌ترین منطقه محروم کشور هم محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره بابیان اینکه دوقطبی شدن این منطقه محرک ایجاد انگیزه برای گروه‌های تروریستی است گفت: این مسئله زمینه را ایجاد می‌کند تا تروریست‌ها بتوانند در بین مردم نفوذ کنند و از بین قشر فقیر جامعه یارگیری کنند، که دولت می‌تواند با ایجاد سیاست مثبت و همه‌جانبه کردن توسعه این دوقطبی بودن را از بین ببرد.

ملازهی با تأکید بر اینکه فقط عوامل داخلی علت بروز این حادثه تروریستی نیست تصریح کرد: متأسفانه بین عربستان و ایران یک تضاد سیاسی ایجادشده که متأسفانه در ادامه به یک تضاد مذهبی تبدیل‌شده و مسئله شیعه و سنی را در برخی مناطق مانند سیستان، به‌صورت جدی پررنگ کرده است.

وی ادامه داد: ساست تفرقه‌افکنی بین دو مذهب شیعه و سنی از طرف عربستان به‌صورت جدی دنبال می‌شود و گروهایی مانند، انصار الفرقان که بیانیه داده‌اند و مسئولیت این حمله را برعهده‌گرفته‌اند معمولاً از این شکاف‌ها و فاصله‌های ایجادشده استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، تبعیض علیه اهل سنت و قوم بلوچ را یکی از بهانه‌های اصلی گروه‌های تروریستی عنوان کرد و ادامه داد:‌ گروه‌های دنباله‌رو سیاست‌های مذهبی عربستان، با پررنگ کردن این بهانه‌ها و تحریک احساسات مذهبی برخی از مردم اهل سنت و بلوچ، از این شکاف میان ایران و عربستان سوءاستفاده و از این زاویه بهره‌برداری می‌کنند.

ملازهی مسئله رقابت تجاری میان قدرت‌های اقتصادی منطقه را از عوامل مهم بروز این حادثه دانست و تصریح کرد: برخی کشورها مانند چین و هند در منطقه چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، که همین امر باعث بروز برخی اتفاقات مانند عملیات تروریستی سفارت چین در کراچی شد.

وی افزود: طبیعتاً آمریکایی‌ها تمایلی ندارند ، با توجه به مشکلاتی که با دولت پاکستان دارند و قطع شدن کمک‌ها، کشور چین پاکستان را کنار خود داشته باشد. ازاین‌رو تلاش می‌کنند با انجام عملیات تروریستی این همکاری‌ها را با تنش روبرو کنند.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره هند تصور، دست داشتن پاکستان در برخی عملیات و تحرکاتی که در این منطقه رخ می‌دهد دور از ذهن نداست و تأکید کرد: هند و پاکستان با یکدیگر تضاد منافع دارند هند و چین هم با یکدیگر رقابت دارند، با توجه به نزدیکی روابط هند و آمریکا، به نظر می‌رسد بعد از تحریم ایران و به دنبال درخواست هند برای معافیت از ممنوعیت ارتباط مالی و تجاری با ایران، آمریکایی‌ها خط فکری هند را تغییر داده‌اند و عملاً چابهار را استثنا کرده‌اند.

وی ادامه داد: هند و پاکستان رقابتشان در حدی هست که چین و امریکا وجود دارد، ایران می‌تواند هوشیارانه از این موقعیت استفاده کند، اعلام آمادگی چین برای سرمایه‌گذاری خط لوله و هند برای سرمایه‌گذاری در خطوط راه‌آهن، می‌تواند برای ایران یک فرصت بزرگ و مثبت باشد.

ملازهی در پایان بابیان اینکه حضور پدیده تروریسم در حال تبدیل‌شدن به یک موضوع جهانی است خاطرنشان کرد: تروریسم و به دنبال آن عملیات انتحاری_تروریستی مختص منطقه چابهار و مرزهای شرقی و غربی ایران نیست، اما عوامل داخلی و منطقه‌ای این زمینه را تشدید می‌کند.

وی همچنین گفت: در تروریستی بودن حادثه چابهار هیچ شکی وجود ندارد، عملیات انتحاری بوده و این اتفاق در همه جای دنیا یک عملیات تروریستی شناخته می‌شود، چه توجیه داشته باشد و چه نداشته باشد، علل و موجبات وجود این شکاف مهم است و سو استفاده‌هایی که از این شکاف می‌شود اهمیت دارد که دولتمردان وظیفه‌دارند این فاصله‌ها را جبران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها