معاون سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

به‌زودی قیمت‌های مصوب اعلام خواهد شد/ برخورد قاطعانه با متخلفان پس از اعلام نرخ‌های جدید

حسین ابراهیمی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛

برای جبران افزایش قیمت لبنیات باید یارانه در نظر گرفته شود

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان می گوید که افزایش بی رویه قیمت انواع لبنیات به خصوص شیر به هیچ عنوان منطقی نیست.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۷۶
برای جبران افزایش قیمت لبنیات باید یارانه در نظر گرفته شود

به گزارش جام جم آنلاین ، حسین ابراهیمی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با نقش این انجمن در کاهش قیمت لبنیات گفت: «انجمن قدرت اجرایی ندارد و فقط در بحث حمایتی و نظارتی عمل می کند. جایی که باید پاسخگو باشد سازمان های دولتی هستند که هم حمایت کننده به شمار می روند و هم نظارت کننده. ما مصرف کننده هستیم و در واقع شاکی محسوب می شویم. سازمان هایی که در اینباره باید پاسخگو باشند سازمان حمایت از مصرف کننده هست و وزارت جهاد کشاورزی هستند.»

ابراهیمی افزود: «نظارت بر روی قیمت در سازمان های دولتی بسیار ضعیف است. آنها باید به وظیفه تعریف شده خود عمل و قیمت تمام شده را بررسی کنند که این کار انجانم نمی شود. وقتی کالایی قرار است به بازار عرضه شود، بدون ارزیابی و نظارت نباید راهی برای ورود به بازار پیدا کند به خصوص مواد غذایی. شیر و لبنیات نیز جز مواد غذایی به شمار می روند که تحت کنترل دولت قرار دارند و روال در این زمینه اینگونه نیست که هر فردی به هر میزان که خواست آن را به فروش برساند.»

این مقام مسئول عنوان کرد: « مقوله تنظیم بازار باید در شرایط کنونی به بازار ورود کند و از سویی دیگر هم سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این مساله رسیدگی کنند. این دو سازمان باید دلایل افزایش بی رویه لبنیات را مورد بررسی قرار بدهند و به مردم اعلام کنند چه اتفاقی در بازار افتاده و در زمینه قیمت تمام شده شیر چه تغییراتی به وجود آمده است؟ آیا از مواد وارداتی جهت تامین خوراک دام استفاده می شود که این گرانی در عرصه لبنیات رخ داده است؟ یا اصلا باید محاسبه کرد که چند درصد از این خوراکی که برای دام در نظر گرفته می شود، خارجی است. این "چند درصد" بر روی آیتم های افزایش قیمت لبنیات تاثیرگذار است.»

ابراهیمی در ادامه گفت: « ما به شدت نسبت به این موضوع معترض هستیم و این اعتراض را بارها اعلام کرده ایم. افزایش قیمت در شرایط کنونی توجیه ندارد و اگر هم قرار است افزایش یابد دولت باید ورود و برای جبران یارانه پرداخت کند چون در غیراینصورت از مصرف سرانه شیر و لبنیات مردم کم می شود. این موضوع ضررهای جسمانی برای مردم و به ویژه کودکان به دنبال خواهد داشت. در این ارتباط باید تصمیمات جدی گرفته شود. »

وی در پاسخ به این سوال که انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان چه تدبیری برای جلوگیری از افزایش قیمت ها دارد، گفت: «ما راهکار ارائه نداده ایم. چیزی که باید عرضه شود باید بر مبنای قیمت تمام شده باشد. این سیستم نظارتی و قیمت گذار است که باید نظرش را صراحتا اعلام کند.

اگر وزارت جهاد کشوری و یا سازمان حمایت از مصرف کننده در طول سال قیمت گذاری ندارد باید این موضوع به صراحت اعلام شود اما ما اعتقاد داریم این قیمت گذاری وجود دارد و سیستم تنظیم بازار موظف است قیمت شیر را بر مبنای آنالیزی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ، تنظیم کند.»

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در پایان گفت: «ما اعتراض خودمان را در رابطه با افزایش قیمت لبنیات در مصاحبه با رسانه ها به صراحت اعلام کردیم. وظیفه ما اطلاع رسانی در این زمینه از طریق رسانه هاست. اگر لازم باشد در این خصوص قطعا نامه ای می نویسیم و به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کننده ارجاع می دهیم و اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت ها اعلام می کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها