یک کارشناس صنعت لبنیات در گفت و گو با جام جم آنلاین، عنوان کرد:

نیازمند نظارت جدی دولت در حوزه لبنیات هستیم

خاک پور تاکید کرد: گران شدن مواد اولیه ظروف مورد نیاز در صنعت لبنیات، به دلیل عرضه پایین و افزایش قیمت فرآوردهای‌ پتروشیمی، اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت در حوزه صنعت لبنیات است.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۱۷
نیازمند نظارت جدی دولت در حوزه لبنیات هستیم

به گزارش جام جم آنلاین، نرخ شیر خام در یک سال اخیر رشد زیادی داشته و باوجود تعیین نرخ توسط سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، برخی دامداران شیر خام را باقیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

با توجه به قدرت خرید پایین مردم، تلاش دامداران و شرکت‌های لبنی در جهت افزایش نرخ محصولات فقط باعث کاهش فروش شده و درنهایت علاوه بر آسیب به این صنعت، باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و به طور کلی آسیب جدی به سلامت جامعه نیز می‌شود.

آراز خاک پور، کارشناس صنعت لبنیات، افزایش قیمت نهاد‌های دامی که باعث افزایش قیمت شیرخام و به تبع افزایش فرآورده‌های لبنی می‌شود را از دیگر دلایل افزایش قیمت لبنیات عنوان کرد و ادامه داد: خوراک دام مانند ذرت و سویا و همچنین مواد دارویی دام‌ها، وارداتی است و افزایش قیمت دلار باعث بالا رفتن این مواد و افزایش قیمت تمام شده شیر خام شده است.

وی بالارفتن کرایه حمل و نقل که به دلیل افزایش قیمت قطعات در صنعت خودرو اتفاق افتاده است را دیگر عامل بالا رفتن قیمت در صنعت لبنیات ارزیابی کرد و گفت: بالا رفتن کرایه حمل و نقل توسط کامیون‌ها باعث بالارفتن هزینه‌ها و افزایش قیمت تمام شده لبنیات می‌شود.

این کارشناس، ضمن اشاره به گران شدن هزینه تمام شده لبنیات برای کارخانه‌ها، قیمت هر کیلو شیر خام را 1900 تا 2000 تومان اعلام کرد و تصریح کرد: این قیمت در دامداری‌های مختلف متفاوت است و گاهی بیشتر هم می‌شود.

وی اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمت در صنعت لبنیات را بالا رفتن قیمت مواد اولیه اعلام کرد و افزود: گران شدن مواد اولیه ظروف مورد نیاز در صنعت لبنیات، به دلیل عرضه پایین و افزایش قیمت فرآورده های‌ پتروشیمی، اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت در حوزه صنعت لبنیات است.

این کارشناس صنعت لبنیات تاکید کرد: نقش نهادهای نظارتی در کنترل بازار لبنیات را، اعلام سقف قیمتی عنوان کرد و افزود: برخی قیمت‌های اعلام شده توسط نهادهای نظارتی برای کارخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارد و عملا منجر به عدم تولید خواهد شد.

وی ، ضمن انتقاد از نهادهای نظارتی، قیمت‌های اعلام شده توسط این نهادها را غیرکارشناسی توصیف و ابراز امیدواری کرد: با توجه به هزینه‌های افزایش دهنده قیمت لبنیات، نظارت بر این موارد بتواند قیمت لبنیات را تا حد مطلوبی کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها