راهکارهای دولت ایالات متحده برای فرار از بحران بدهی مالی؛

آمریکا به بن بست اقتصادی رسیده است؟/«ویرانه مالی» در انتظار دولت ترامپ

بر اقتصاد عربستان سعودی چه می گذرد؟ سرمایه گذاری در این کشور روند عجیبی دارد، آنقدر عجیب که سردمداران اقتصادی بدون توجه به آنچه در بازار جهانی می گذرد سرمایه گذاری می کنند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۸
چرا سرمایه گذاران از دلار آمریکایی فاصله می گیرند؟

به گزارش جام جم آنلاین ، آنچه برای دولت عربستان سعودی و سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر اقتصادش در هفته‌های اخیر پیش آمد کاملاً تحت تأثیر مرگ فجیع جمال خاشقچی در کنسول گری ترکیه بود. درواقع حتی اقتصاد و سرمایه‌گذاری سعودی‌ها تحت تأثیر یک مرگ فجیع قرارگرفته بود و توجه چندانی به بازار بین‌المللی نمی‌شد. اما حتی وقتی شما به بازار بین‌المللی معاملات و تجارت‌ها توجه نکنید این بازار بین‌المللی است که به شما توجه می‌کند.

محمد التوجیری وزیر اقتصاد عربستان به این نکته اشاره کرد که برنامه‌های خصوصی‌سازی اقتصادی دولت به‌شدت به بازارهای جهانی وابسته ادلار ست.

ماه اکتبر همیشه زمان سنتی برای آشفتگی بازار است. مهم‌ترین شاخص سهام در جهان، یعنیS & P به‌شدت کاهش یافت و تمام سود سال جاری را از بین برد. بازارهای آمریکایی شکننده هستند و کارشناسان همیشه پیش‌بینی می‌کنند که این شکنندگی معمولاً بر روی دیگر بازارهای جهانی تأثیر می‌گذارد و موجبات خسارت آنها را فراهم می‌کند. شکنندگی بازار آمریکا که درنتیجه متزلزل شدن جایگاه دلار است سقوط‌های آزادی را در ارکان مختلف اقتصادی رقم می‌زند.

نگرانی بسیار بزرگ دیگر برای دولت ایالات‌متحده آمریکا این است که تکنولوژی تأثیرگذاری شگرفی بر روی بازار اقتصادی جهان دارد. تکنولوژی فوق هوشمند باعث می‌شود تا بر اساس طی شدن سلسله فرآیندهایی اقتصادی ارزش دلار کاغذی روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند.

سهام آمازون و آلفا بت در روزهای اخیر کاهش یافته است چرا که بسیاری از سرمایه گذاران از این می ترسند که با وارد شدن به بازارهای آمریکایی ضرر کنند بنابراین ترجیح می دهند حتی به سراغ پرسودترین سهام ها مثل آمازون و یا آلفابت نروند.

در اکتبری که گذشت شاخص بورس «نزدک» 11 درصد سقوط کرد و پیش از این زنگ خطر را به صدا درآورده بود.

علاوه بر پیشرفت تکنولوژی و تاثیرگذاری منفی آن بر روی بازار ارزش سهام آمریکا موارد دیگری نیز وجود دارد که اقتصاد آمریکا را با چالش روبرو می کند. ترامپ تلاش می کند تا با ایجاد تغییر در سیاست پولی از خسارت های احتمالی بیشتر جلوگیری کند. ضرر در پی سقوط ارزش نرخ سهام بر شکنندگی بازار آمریکا افزوده است.

مساله دیگری که به شدت ارزش دلار آمریکا و بازار سهام این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد رقابت تجاری با کشور چین است، کشوری که سعی می کند یوان را در بازارهای بین المللی گسترده تر کند. هم اکنون نرخ رشد اقتصادی آمریکا چهار درصد است و به نظر می رسد تا سال آینده میلادی به راحتی قابل دسترس برای برخی از قدرت های اقتصادی دنیا به خصوص چین و روسیه باشد.

نباید این نکته را فراموش کرد که رقابت تجاری چین و آمریکا تمام اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. پیش بینی می شود بر اساس این رقابت تجاری بیش از 1.3 میلیارد دلار تحت تاثیر قرار بگیرد و خسارت های سنگینی برای سهام داران و سرمایه گذاران به وجود بیاورد.

ترامپ یک سیاستمدار دمدمی مزاج است به خصوص زمانی که پای مسائل ثبات اقتصادی و رشد آن در میان باشد. چه کسی می تواند پیش بینی کند ترامپ در زمان بحران های اقتصادی چه واکنشی از خود نشان داد؟ یکی دیگر از شکننده شدن بازار سهام آمریکا همین رفتارهای دمدمی ترامپ است. سوال دیگری که وجود دارد این است که ترامپ در مواجهه با بحران اقتصادی در عربستان سعودی که به شدت به آمریکا وابسته است چه کار خواهد کرد؟ پادشاهی عربستان سرمایه گذار بزرگی در ایالات متحده آمریکا است و از سویی سیاستمداران این کشور تصمیماتی قابل پیش بینی در حوزه های اقتصادی دارند.

سرمایه گذاری های بزرگ بر روی صنعت تکنولوژی، انرژی و زیرساخت های مختلف قطعا با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا در خطر سقوط قرار خواهند گرفت ، این را هم باید در نظر گرفت که قیمت جهانی نفت و درآمدهای نفتی عربستان سعودی که کم کم تحت تاثیر جریانات غیردلاری قرار می گیرد در سقوط های احتمالی نقش بسیار مهمی خواهد داشت. هم عربستان سعودی و هم آمریکا در زمان حساسی قرار دارند. عربستان باید تصمیم بگیرد همسو با کدام جریان اقتصادی جهان شود تا سودهای کلان خود را از دست ندهد. آمریکا نیز باید چاره ای بیندیشد تا از سقوط های کلان بازار سهام خود در نتیجه شکنندگی بازار و کاهش ارزش دلار جلوگیری کند.

کدام یک در مسیر درست گام برمی دارد؟ عربستان راه خود را تا حدودی جدا می کند و یا اینکه دولت آمریکا با اتکای بیش از اندازه بر روی خاورمیانه به خصوص عربستان به دنبال رفع بحران در بازار سهام خود است؟ زمان به این سوال پاسخ مناسبی خواهد داد هر چند با توجه به شکنندگی بازار اقتصادی آمریکا می توان پیش بینی های درستی داشت.

منبع: arabnews

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها