رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی در گفتگو با "جام جم آنلاین":

افزایش بی برنامه قیمت بنزین بحران بدی را در جامعه ایجاد می کند

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

افزایش قیمت بنزین در این شرایط اقتصادی، اشتباه ترین کار ممکن است

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: حذف کارت سوخت توسط دولت روحانی اقدام بسیار اشتباهی بود و اشتباه تر از آن گران کردن قیمت بنزین در این شرایط اقتصادی نابسامان است.
کد خبر: ۱۱۷۳۸۳۹
افزایش قیمت بنزین در این شرایط اقتصادی، اشتباه ترین کار ممکن است

محمدعلی خطیبی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: مقایسه بنزین با قیمت های بین المللی به هیچ عنوان کار مناسبی نیست؛ چرا که قدرت خرید مردم در هر کشور متفاوت است. همچنین متوسط درآمد سرانه کشورها با یکدیگر فرق دارد به عبارتی دیگر کشوری که درآمد سرانه‌اش 40 هزار دلار است با کشوری که درآمد سرانه‌اش 5 هزار دلار است مسلما مردمانشان از نظر توانایی و قدرت خرید باهم تفاوت دارند.

وی در ادامه افزود: مردم سایر کشورها بر مبنای دلار درآمد کسب می‌کند اما ایرانی ها اینگونه نیستند درنتیجه مقایسه قیمت بنزین با کشور های اروپایی که لیتری 2 یا 3 دلار است، صحیح نیست.

خطیبی متذکر شد: بنزین یک ماده با ارزش است و هیچکس موافق بر افزایش بی رویه مصرف آن نیست اما از طرفی دیگر افزایش قیمت بنزین نیز تنها راه حل برای مدیریت مصرف نیست. با اینکه در چند مرحله به ویژه در دولت سازندگی و اصلاحات، بنزین بسیار گران شد و همچنین در دولت قبل نیز شاهد این موضوع بودیم اما تاثیر مثبتی در این خصوص لمس نکردیم. با گران شدن بنزین مردم در مدت کوتاهی مصرف آن را کنترل می‌کنند و با گذر زمان مجددا میزان مصرف افزایش می‌یابد.

نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است گرانی بنزین تنها راه حل نیست چرا که فشارهای اقتصادی، اجتماعی و حتی روانی بسیاری را بخصوص برای اقشار ضعیف جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در ایران مقایسه قیمت هر کالا متناسب با دلار اشتباه ترین کار ممکن است؛ چرا که درآمد مردم با ریال است نه دلار. اینکه دائما نوسانات ارز را بر روی قیمت کالا ها اعمال می کنیم، پیامد های بسیاری را از سوی مردم به همراه خواهد داشت.

خطیبی معتقد است دولت باید برای اقشار عادی کشور یک میزان مصرف منطقی و معقول و همراه با یک قیمت مناسب در نظر گیرد و افزایش یکباره و غیرعادی بنزین به هیچ عنوان راهکار مناسبی برای مدیریت سوخت در کشور نیست.

به گفته وی، ارزانی بنزین در مقایسه با کشورهای همسایه تبعات خاص خود را دارد و قاچاق سوخت یکی از بارزترین مشکلات در این خصوص است؛ لذا بهترین راهکار برای مدیریت این موضوع و عدم قاچاق بنزین استفاده از کارت های سوخت است.

نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت: برای اجرایی شدن طرح کارت سوخت دولت وقت زیر ساخت های سنگینی متقبل شد، برای مثال در کشور تمامی پمپ بنزین ها به یکدیگر متصل شدند تا طرح مدیریت مصرف به بهترین نحوی صورت گیرد. متاسفانه با روی کار آمدن دولت روحانی تمام این موارد نادیده گرفته شد و هزینه گزافی که بابت زیرساخت ها پرداخته شد همگی هدر رفت و در نهایت کارت سوخت به کلی منتفی شد. در صورتی که دولت می توانست با استفاده از کارت مدیریت مصرف را کنترل کند و قیمت ها را متعادل نگه دارد.

وی برداشتن کارت سوخت را تنها به نفع قاچاقچیان دانست و گفت: متاسفانه دولت پس از گذشت چند سال و هدر رفتن سوخت و هزینه های زیرساخت ها به این نتیجه رسیده است که کارتهای سوخت را احیا کند. حذف کارت سوخت اقدام بسیار اشتباهی بود که دولت روحانی مرتکب شد و اشتباه تر از آن گران کردن قیمت بنزین در این شرایط اقتصادی نابسامان است.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد : بر اساس آمارها قبل از اجرایی شدن طرح کارت سوخت، واردات بنزین در حدود 25 کشتی بود و دیگر بنادر قادر به واردات بیش از آن نبودند لذا آنجا بود که ایده کارت سوخت برای مدیریت مصرف مطرح گردید و پس از آن نیز 25 کشتی به 1 یا 2 کشتی کاهش پیدا کرد و در حدود 100 میلیارد دلار به نفع کشور شد.

وی در پایان افزود: در نتیجه احیای کارت سوخت باعث مدیریت مصرف، کاهش فشار اقتصادی بر مردم ، عدم قاچاق و واردات می‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها