مشاور امنیت ملی اوباما در مقاله‌ای به شدت به محمد بن سلمان تاخته و گفته که دیوانه‌بازی‌های وی ثابت کرده که نمی‌تواند متحد قابل‌اطمینانی برای آمریکا باشد و با وجود خطرناک بودن اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی بن‌سلمان، باید وی را تنبیه کرد.
کد خبر: ۱۱۷۳۶۴۶
محمد بن سلمان قابل‌ اطمینان نیست؛ باید تنبیهش کنیم

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سوزان رایس، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقاله‌ای به بررسی روابط آمریکا و عربستان سعودی پرداخته و از اتحاد با مهره‌ای مانند «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به شدت انتقاد کرده است.

سوزان رایس در ابتدای یادداشت خود در نیویورک‌تایمز، به دلیل اصلی نامناسب بودن اتحاد با بن‌سلمان پرداخته؛ موضوع عبارت است از دست داشتن ولی‌عهد جوان سعودی در تکه تکه شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول.

سوزان رایس نوشته: «قتل جمال خاشقچی سوالی را به اذهان متبادر کرده که دولت ترامپ همیشه مانع طرحش می‌شد: آیا ایالات متحده می‌تواند همکاری خود با ولی‌عهد محمد بن سلمان را ادامه بدهد؟ تقریباً مطمئنیم که او در قتل خاشقچی دست داشته و این موضوع نشان‌دهنده بی‌مبالاتی و بی اخلاقی شدید اوست؛ وی همچنین خود را شریکی خطرناک و غیرقابل اعتماد نشان داده است.»

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، به مخفی‌کاری عربستان پس از قتل خاشقچی هم پرداخته و نوشته: «شوکه می‌شویم وقتی می‌بینیم که قتل آقای خاشقچی چقدر شنیع و دروغ‌های سعودی‌ها چقدر بی‌شرمانه بود.»

صبح روز قتل خاشقچی، 15 سعودی وارد استانبول شدند و عصر همان روز خارج شدند. در وسائل این افراد که 7 نفرشان از محافظان شخصی محمد بن سلمان بودند، ارّه جراحی هم بوده است. عربستان چند هفته می‌گفت که همه این مسافران ارّه‌دار یک روزه، توریست بوده‌اند. یک روز پس از گردن گرفتن قتل خاشقچی، عربستان گفت که این افراد را دستگیر کرده است.

سوزان رایس به سفر بن‌سلمان به آمریکا و استقبال از وی توسط رهبران شرکت‌های پیشروی فن‌آوری در سیلیکون ولی هم اشاره کرده و گفته که آنها بازیچه کمپین تبلیغاتی تبدیل بن‌سلمان به پادشاه آینده سعودی‌ها شده‌اند.

سوزان رایس نوشته که پیش از دیدن ژست‌های اصلاح‌گرایانه بن‌سلمان در سیلیکون ولی، باز هم به راحتی می‌شد چهره واقعی ولی‌عهد سعودی را دید؛ رایس نوشته که «بدترین بحران انسانی دنیا که حاصل جنگ یمن و عربستان سعودی مسئول مستقیم آن است» اولین راهنما برای شناختن چهره واقعی ولی‌عهد سعودی بوده است.

دلائل دیگری که سوزان رایس برای غیرقابل‌اطمینان بودن بن‌سلمان آورده عبارتند از «دستگیری گسترده فعالان اجتماعی در داخل عربستان، دستگیری شاهزاده‌های سعودی و پول گرفتن در ازای آزادی آنها، ربودن سعد حریری نخست‌وزیر لبنان توسط بن‌سلمان و تکذیب این مسئله از سوی شاهزاده جوان، تلاش برای به جنگ کشاندن آمریکا و ایران و کاهش ناگهانی سطح روابط با کانادا در نتیجه انتشار دو توئیت انتقادی ملایم.»

سوزان رایس پس از اشاره به این مسائل، نوشته: «این کلکسیون دیوانه‌بازی‌ها نشان می‌دهد که شاهزاده محمد دیگر شریکی قابل‌اطمینان و منطقی برای ایالات‌متحده و متحدان ما نیست و نخواهد بود. اگر به جای تنبیه مستقیم او، به تنبیه اطرافیانش بپردازیم، پرروتر می‌شود و باز هم به اقدامات افراطی دست می‌زند. اگر او را تنبیه کنیم - که باید این کار را بکنیم - احتمال دارد که شاهزاده مغرور، رفتارهای بی‌منطق‌تری از خود نشان دهد تا استقلالش را به رخ ما بکشد و حتی علیه شرکای غربی‌اش مقابله به مثل کند.»

سوزان رایس به پدر محمد بن سلمان یعنی «ملک سلمان» که این روزها پادشاه عربستان است هم تاخته و نوشته: «متأسفانه ملک سلمان یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد که پسر سرکشش را کنترل کند. کار ایالات متحده در بستن واگن خود به شاهزاده محمد اشتباه بود ولی اشتباه احمقانه‌تر آن است که این کار را ادامه بدهیم.»

سوزان رایس گفته که دولت ترامپ باید ابتدا از تحقیقات بین‌المللی در خصوص قتل خاشقچی حمایت کند؛ در گام دوم، حمایت نظامی از جنگ یمن را متوقف کند و نهایتاً از پیروی کورکورانه از بن‌سلمان دست بردارد.

رایس حتی تلویحاً به لزوم سرمایه‌گذاری روی چهره‌های سیاسی دیگری در داخل عربستان هم اشاره کرده و نوشته: «نباید دیگر روابط کوشنر و بن سلمان را به دیگر مسائل ترجیح بدهیم؛ باید بالاخره خلأ سفارتمان در سعودی را پر کنیم و با طیف گسترده‌تری از مقامات ارشد این کشور، تعامل داشته باشیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها