پیرامون توافق سازش تشکیلات خودگردان مطرح شد؛

تل‌آویو به دنبال تشکیل دولت پادشاهی فلسطین است

کارشناس مسائل سیاسی هدف از شکل‌گیری طرح‌های سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را شکست حلقه محاصره محور مقاومت در منطقه دانست و گفت: پروژه معامله بزرگ قرن زاییده مذاکرات صلح بوده و کاخ سفید تلاش دارد نام فلسطین را از صحنه روزگار محو کند.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۲۶
تل‌آویو به دنبال تشکیل دولت پادشاهی فلسطین  است

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر احمد بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین درباره طرح سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل و تأثیر آن بر منطقه خاورمیانه و نیز فرجام آن برای مردم فلسطین اظهار کرد: خاورمیانه یکی از مناطق استراتژیک و مهم جهان است که دو مسئله در آن از اهمیت بارزی برخوردار است، یکی موضوع نفت که عملاً منابع انرژی جهان را سیراب می‌کند و دیگری مسئله فلسطین و اسراییل بشمار می‌رود که با تشکیل یک حکومت نامشروع در این کشور یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های منطقه‌ای در دهه‌های اخیر را میان اعراب و جهان اسلام رقم‌زده است.

وی افزود: تعدادی از کشورها که در برابر سیاست‌های سازش برخی مقامات فلسطینی جبهه مقاومت در خاورمیانه را تشکیل دادند این امکان را فراهم آورده‌اند تا کشورهای اسلامی را حول محور مبارزه با سلطه گری اسرائیل متحد کرده‌اند. چنانچه این وحدت رویه با هوشیاری جمهوری اسلامی ایران به وجود نیامده بود امروز افزون بر فلسطین دیگر کشورهای عربی هم دربند اشغالگری رژیم صهیونیستی گرفتارشده بودند. اما در سوی مقابل اسرائیل تلاش می‌کند با برخی از کشورهای عربی مذاکرات سازش و صلح برگزار کند تا با پیوند با سران این دولت‌ها حلقه محاصره‌ای محور مقاومت را به خیال خود در هم شکند.

بخشایشی تصریح کرد: در این راستا شاهد هستیم امروز ایلات متحده و شخص دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور تاکنون خوش‌خدمتی‌های فراوانی برای تثبیت حاکمیت نامشروع صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس از خود نشان داده است. واقعیت عرصه سیاست بین‌الملل آن است، ذات آمریکا با پول و سرمایه‌داری اجین شده لذا به این نتیجه رسیده‌اند برای حفظ کار تل‌های تجاری که در آمریکا مستقر هستند و مالکیت آن‌ها نیز به عهده صهیونیست بین‌الملل است هزینه‌های هنگفتی صرف کند. ازاین‌رو باید گفت دولت کنونی آمریکا بی‌سابقه‌ترین حمایت‌های مالی معنوی برای تداوم ماهیت نامشروع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از را خود نشان داده است.

وی در همین ارتباط با اشاره به حمایت سیاسی واشنگتن از تل‌آویو برای انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس خاطرنشان کرد: ترامپ با اجرایی کردن قرارداد سی سال پیش و با جابه‌جا کردن سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس بزرگ‌ترین خوش‌خدمتی چند دهه گذشته دولت آمریکا را به مقامات صهیونیستی پیش کش کرد.به‌نحوی‌که به دلیل تبعاتی که برای آمریکا داشت هیچ‌کس پیش از ترامپ حاضر نبود این کار را انجام دهد به‌عنوان‌مثال: یکی از تبعات آن این بود که آمریکا را از بی‌طرفی ظاهری خود در مناقشه اعراب و اسرائیل خارج می‌کرد اما اقدام اخیر آمریکا در کمک به انتقال سفارت صهیونیست‌ها به بیت‌المقدس پرده از سال‌ها جانب‌داری کاخ سفید از خوی اشغالگری تل‌آویو برداشت.

بخشایشی در ادامه بابیان اینکه توطئه ضد فلسطینی معامله بزرگ قرن زاییده طرح‌های سازش‌کارانه سران فلسطینی با مقامات اسرائیلی است گفت: محوریت معامله بزرگ قرن این است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌گویند مسئله فلسطین را باید حل کنیم، حال به چه نوحی؟ در این معامله اسرائیل بیاید بخش‌هایی از چند روستای کوچک را در اختیار حکومت خودگردان قرار دهد و در مقابل مرزهای اسرائیل را در سرزمین‌های اشغالی تا بیش از 90درصد تثبیت کند. اما مشکل اینجاست فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس معنا دارد است اما اشغالگران می‌خواهند با تسلط بر این منطقه عملاً در چند سال آینده نامی از فلسطین و مردم فلسطین باقی نماند.

وی به بعد دیگر توطئه این معامله اشاره کرد و افزود: یکی از طرح‌های به‌اصطلاح صلح فلسطین و اسرائیل بازگشت آوارگان و مهاجران فلسطینی به سرزمین مادری خودشان است اما معامله بزرگ قرن می‌گوید، فعلاً منطقه قدس و بیت‌المقدس را کلاً پایتخت اسرائیل قرار دهد و جمعیت مهاجرین را هم حق بازگشت ندارند. چون در عمل جمعیت فلسطینی‌ها زیاد می‌شود و در ادامه راه بحران جمعیتی میان اعراب و یهود گریبان صهیونیست‌ها را خواهد گرفت. چون همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر فقط ۳ میلیون اسرائیلی در فلسطین به‌طور غیرقانونی اسکان داده‌شده‌اند.

بخشایشی گفت: نباید در این میان نقش سعودی‌ها را نادیده گرفت. در مقابل امتیازاتی که محمد سلمان ولیعهد سعودی به اسرائیلی‌ها می‌دهد به این معامله مشروعیت می‌دهد، اما در برابر این امتیازات، پادشاهی محمد سلمان تحت هر شرایطی توسط آمریکا و اسرائیل تضمین و پذیرفته می‌شود.

وی تنها راه مقابله باسیاست‌های توسعه طلبانه اسرائیل و آمریکا را محور مقاومت دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به تشکیل جبهه مقاومت اعتقاد داشته و دارد و هرگونه طرح سازش با صهیونیست‌ها را مردود می‌داند. لذا تنها راه مبارزه با اسرائیل مقاومت است چون این رژیم فقط زبان زور را می‌فهمد. جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه نشان داد اسرائیلی‌ها بسیار شکننده هستند و یمن پوشالی آن‌ها در این دو جنگ بشدت زیر سؤال رفت.

این کارشناس سیاسی هدف طرح‌های سازش‌کارانه اسرائیل با دولت خودگردان فلسطین را تثبیت قلمرو صهیونیست‌ها در کنار یک نظام پادشاهی در داخل مرزهای فلسطین بشمار آورد و بیان کرد: تل‌آویو تلاش دارد یک حکومت پادشاهی نظیر آنچه در اردن –بحرین- عربستان سعودی و...به سران تشکیلات خودگردان اعطا کند تا با رشوه‌ای که به آن‌ها می‌دهد با خیالی آسوده بر تمام اعراب منطقه حکمرانی کند. در مقابل مقامات خودگردان هم بر این به اروند ما روی کار باشیم، اسرائیل هم در کنار ما به سیاست‌های تجاوزکارانه خود ادامه دهد؛ این خیانت بزرگی در حق مردم فلسطین است. سیاستی که سال‌هاست جمهوری اسلامی ایران و دیگر نظام‌های آزاده دنیا نسبت به آن هشدار داده‌اند.

وی افزود: آنچه مسلم است رژیم صهیونیستی با همکاری گروه‌های سازش گر فلسطینی فعلاً بر حاکمیت نامشروع خود ادامه خواهد داد اما ایستادگی جنبش‌های آزادی‌بخش و محور مقاومت مادامی‌که سرپا هستند اجازه نمی‌دهند این رژیم به ماهیت غیرقانونی خود در منطقه ادامه دهد.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها