ورزش در دنیای مدرن یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای موجود است. شگفت آنکه در هزاره سوم این ابزار قدرتمند در بسیاری از نقاط جهان هنوز نادیده گرفته می شود. این در حالی است که باید جز اولویت های هر جامعه ای باشد.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۷۵
تاخت و تاز ورزش در دنیای مدرن

به گزارش جام جم آنلاین ، در هزاره سوم ورزش نقش بسیار مهمی در هر جامعه مدنی ایفا می کند و در زندگی بسیاری از مردمان نقش مستقیم دارد. حالا بیشتر از هر زمان دیگری رقابت های ورزشی سرتیترهای خبری را به خود اختصاص می دهد و البته ورزشکاران رشته های مختلف به قهرمانان ملت خود تبدیل می شوند. در حالی که ورزش نقش بسیار مهمی برای هر جامعه بشری ایفا می کند وقت آن رسیده تا به سوال های مهمی در این زمینه پاسخ بدهیم. مهم ترین سوال این است: ورزش فقط ویژگی های مثبت دارد؟ یعنی نمی توان برای آن هیچ ویژگی منفی قائل شد؟

در ابتدا از منظر اجتماعی باید به این سوال پاسخ داد. یکی از بزرگ ترین ویژگی های مثبت ورزش این است که «اتحاد» مردم را رقم می زند. یک مثال بسیار ساده در اینباره وجود دارد. فقط به این موضوع نگاه کنید که چندین میلیون نفر از مردم جهان طرفدار تیمی مثل منچستریونایتد هستند. برای دیدارهای همین تیم، هزاران نفر به ورزشگاه می روند و یک صدا و متحد این تیم و بازیکنانش را تشویق می کنند. این یعنی اینکه مردم در ورزش به خوبی می توانند کنار یکدیگر قرار بگیرند و جامعه ای متحد تشکیل بدهند و برای یک هدف تلاش کنند. اما به هر حال ویژگی های منفی هم زیاد است. باز هم در اینجا مثال های زیادی وجود دارد. همانند خشونتی که در ورزش وجود دارد که درگیری طرفداران دو تیم می تواند زیر مجموعه ای از همین خشونت باشد.

بسیاری از زیرشاخه های تحصیلی نیز بر روی ورزش و آنچه که در آن وجود دارد تمرکز می کند. ورزش در زندگی هر کودک باید به شکل پررنگی وجود داشته باشد و بخش مهم این ورزش را در مدرسه خود باید ببیند. جوامع پیشرفته به بهترین شکل ممکن به این نتیجه رسیده اند که ورزش چگونه از لحاظ ذهنی و فیزیکی بر روی کودکان تاثیر گذاری دارد.

کودکان و نوجوانان از ورزش چیزهای زیادی را می آموزند مثلا با قرار گرفتن در قالب ورزش های تیمی تعامل و همکاری را می آموزند و علاوه بر آن سلامت جسمانی خود را تقویت می کنند. ایرادی که اینجا وارد می شود این است که بسیاری از کودکان در جهان ناتوانی های جسمانی به شکل های مختلف دارند و به همین دلیل ممکن است با دیدن دیگر کودکان فعال در ورزش احساس بدی به آنها دست بدهد اما در جوامع پیشرفته باز هم راه حل های مختلفی برای این کودکان وجود دارد و راه های بسیار زیادی برای ورزش کردن پیش روی آنها قرار داده می شود.

ورزش در دنیای مدرن از نقطه نظر اقتصادی نیز اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا ورزش بهترین ابزار موجود برای درآمدزایی است. در اینجا مجددا مثالی عنوان می شود. تصور کنید از برگزاری لیگ فوتبال اسپانیا (موسوم به لالیگا) چقدر اسپانسر جذب تیم های مختلف می شود و چقدر هزینه های هنگفت بابت حق پخش تلویزیونی پرداخت می شود، رویه ای که در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا در جریان است. ورزش و درآمدهایش باعث می شود تا جریان های ورزشی در سراسر جهان روز به روز گسترده تر شود.

از تمام این حرف ها گذشته ورزش در عصر مدرن از آنجایی بیشتر مهم تلقی می شود که عنصر مهم «آینده نگری» وجود دارد، عنصری که مدام به مردم یادآوری می کند اگر ورزش کنند آینده سالم تر و بهتری در انتظار آنها خواهد بود.

در پایان باید به دلایل پراهمیت شمردن ورزش در عصر مدرن اشاره کنیم:

تضمین نسبی سلامت افراد
درآمدزایی
ایجاد سرگرمی
پایین آوردن نرخ جرم و جنایت
ایجاد فرصت های شغلی
ایجاد همبستگی و صلح
از بین بردن معضلات روحی هزاره سوم
شکوفا کردن استعدادهای هر فرد
ایجاد موقعیت های تحصیلی
توجه به موضوعات جامعه شناختی

منبع: sciaga / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها