محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روز‌های گذشته، قیمت گوشی ۲۰ درصد کاهش یافته و بنا بر ادعای وارد کنندگان موبایل، در صورت شکستن حباب قیمتی ناشی از کمبود کالا، این نرخ ۳۰ درصد دیگر ارزان می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۶۴
وزیر ارتباطات: گوشی تلفن ۵۰ درصد ارزان‌تر می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، محمدجواد آذری‌جهرمی امروز در یک نشستس خبری در نمایشگاه الکامپ نوزدهم درباره بازار تلفن همراه که در انتظار ترخیص گوشی‌ها از گمرک و کاهش نرخ ارز است، گفت: بخشی از گوشی‌های در گمرک مانده که با ارز دولتی وارد نشده بود، با هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح ترخیص شد، اما برخی از گوشی‌های در گمرک مانده متعلق به وارد کنندگانی است که اکنون پرونده تخلف مفتوح دارند یا با ارز دولتی وارد شده‌اند و هنوز درباره آن‌ها تصمیم قاطع گرفت نشده است.

وی ادامه داد: در سه روز گذشته سه بار در این رابطه صحبت کرده‌ام، اما هنوز موانع رفع نشده و در نهایت هنوز ۷۰۰ هزار گوشی که قرار بود از گمرک ترخیص شود و در بازار کمبود کالا را جبران کند، ترخیص نشده است.

جهرمی ادامه داد: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روز‌های گذشته قیمت گوشی تلفن همراه ۲۰ درصد کاهش یافت و وارد کنندگان معتقدند، اگر موانع واردات گوشی رفع شود، در نتیجه شکستن حباب ناشی از کمبود کالا، قیمت گوشی ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بازار ایران ماهانه حدود یک میلیون گوشی مصرف دارد و اکنون میزان عرضه و تقاضا همخوان نیست.

وی ادامه داد: ترخیص ۷۰۰ هزار گوشی از گمرک نیز برای مدت یک یا دو ماه می‌تواند به صورت مسکن عمل کند، اما برای رفع قطعی مشکل کمبود کالا باید محدودیت واردات را برداشت که برای این کار یا باید محدودیت تعداد واردکنندگان را بردارند و با دریافت تضمین‌هایی اجازه دهند، هر وارد کننده‌ای که توانایی ارائه گارانتی دارد بتواند در واردات فعال شود یا مشکلات واردات را برای همین وارد کنندگان فعلی رفع کند.

جهرمی با اشاره به رفع مشکل عدم اتصال سامانه ناجا و گمرک در ثبت گمرکی گوشی مسافری، گفت: این دو سامانه به یکدیگر متصل شده و از این پس گمرک می‌تواند اصالت پاسپورت یا در سفر بودن مسافر را تائید کند و دیگر شاهد ورود گوشی‌های قاچاق از مسیر گمرکی گوشی مسافری نخواهیم بود.

وی ادامه داد: اجرای صحیح فرایند‌های ثبت گمرکی گوشی مسافری از شنبه هفته پیش رو آغاز می‌شود و با توجه به قطع تخلف ورود گوشی قاچاق از سامانه گوشی مسافری حتما باید برای رفع مشکل واردات گوشی تا شنبه آینده چاره‌اندیشی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد:‌در حال حاضر واردات گوشی به صورت قانونی در حال انجام است و ارز مورد نیاز آن از سامانه نیما یا بازار آزاد تامین می‌شود.

جهرمی درباره حذف برخی اکانت‌ها در توئیتر گفت: در توئیتر انگلیسی حذف اکانت‌های فیک بار‌ها اتفاق افتاده و اخیرا توئیتر فارسی نیز بخشی از اکانت‌های غیرواقعی را حذف کرده که در این بین برخی اکانت‌های واقعی نیز حذف شده‌اند، آقای ظریف در این باره گفته‌است که اگر اکانت‌هایی که علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، مشکلی برای فعالیت ندارند، چطور اکانت‌هایی که خلاف آن‌ها فعالند، باید حذف شوند؟

وی همچنین درباره شایعه انحلال پروژه اپراتور فیبرنوری ایرانیان نت گفت: درباره انحلال این شرکت باید در مجمع آن تصمیم‌گیری شود، اما خبری مبنی بر انحلال نشنیده‌ام و در مجموع در بخش ثابت معتقدیم شرکت‌های ارتباطات ثابت باید با هم ادغام شوند تا سرمایه‌های آن‌ها تجمیع شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که در مدت فعالیت شما میزان فیلترینگ کمتر شده، گفت: با توجه به ثبات قوانین مربوط به فیلترینگ برداشتی از رشد یا نزول میزان فیلترینگ ندارم.

جهرمی درباره بررسی موضوع مذاکرات محرمانه دولت با تلگرام در کمیسیون صنایع مجلس، گفت: موضوع به طرح تحقیق و تفحص مجلس از مذاکرات دولت با تلگرام اختصاص دارد که قبلا توضیح داده‌ایم، مذاکرات محرمانه نبوده و با دستور دادستان و مصوبه کارگروه فیلترینگ انجام شده واگر لازم باشد، دوباره به سؤالات پاسخ می‌دهیم، اما معتقدیم پشت این سؤال اهداف سیاسی است.

وی درباره ماجرای کلاهبرداری اخیر ۳۵ میلیارد تومانی سرویس‌های ارزش افزوده از ۲ میلیون مشترک همراه اول گفت: چندی پیش متوجه شدیم، تعداد شکایت مردم از سرویس‌های ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات ۴ برابر شده و به این موضوع مشکوک شدیم. پس از بررسی مشخص شد، به دلیل بروز اختلال در زیرساخت فنی سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول این مشکل به وجود آمده که البته دلیل اختلال مورد سؤال و باید بررسی شود که در نهایت ۳۵ میلیارد تومان از ۲ میلیون مشترک بدون رضایت دریافت شده بود که روز شنبه هفته جاری به آن‌ها پرداخت شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:‌پرونده ۶ شرکت ارزش افزوده نیز در دادسرا مفتوح شده است که پس از حصول نتیجه گزارش آن منتشر خواهد شد.

جهرمی همچنین درباره اختلال اخیر در سامانه GPS گفت: شاهد اختلال GPS هستیم که متوجه شدیم، اختلالی در حال اعمال روی شبکه است که این سینگال مختل کننده در داخل تهران فعال بود.

وی ادامه داد:سیستم‌های نظارتی و رگولاتوری فعال شدند و منطقه حدودی ایجاد اختلال را تشخیص دادند که این اختلال اکنون رفع شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نمی‌دانیم این اطلاعات ناخواسته یا عمدی بوده، اما رگولاتوری در این زمینه شکایتی را طرح کرده و شکایت رگولاتری نیز مورد تائید قرار گرفته و نیازمند کمک دستگاه‌های امنیتی برای رفع این مشکل هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها