وزیر بازرگانی کشورمان از اختصاص هشت میلیارد دلار اعتبار برای انجام سرمایهگذاریها در بودجه سال جاری ، خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۱

"سید مسعود میرکاظمی" روز دوشنبه در نخستین همایش تاثیر صادرات خدمات فنی و مهندسی در اقتصاد ملی در تهران افزود: از مجموع اعتبار تخصیص یافته سه میلیارد دلار ویژه صادرات در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: بانکهای تجاری میتوانند از پنج میلیارد دلار باقی مانده که برای سایر سرمایهگذاریها اختصاص یافته است ، جهت ارایه تسهیلات مورد نیاز طرحهای حمایت از صادرات ، استفاده کنند . وزیر بازرگانی تصریح کرد:در بودجه سال برنامههای حمایتی همچون ارایه تسهیلات ، دادن ضمانت نامههای لازم و تقویت صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرات کشور مد نظر قرار گرفته است . به عقیده میرکاظمی ، با افزایش سرمایه میتوان به کاهش خطر پذیری سرمایه گذاران ایرانی در کشورهای هدف ، کمک کرد . وزیر بازرگانی با بیان اینکه عزم دولت بر حمایت و هدایت صادرات خدمات فنی و مهندسی است، تصریح کرد: در عرصه صادرات در این بخش شاهد جهش مناسبی هستیم که با حمایتهای لازم میتوان آن را رشد داد.
وی با استناد به میزان میلیون دلاری صدور خدمات فنی و مهندسی در سال و ارتقا آن به 1.5 میلیارد دلار در سال گذشته تصریح کرد: ظرفیت و توان کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی بدون تردید بیش از این میزان است.
میرکاظمی سپس میزان پیش بینی شده کل صادرات خدمات کشور را در سال گذشته پنج میلیارد و میلیون دلار بیان کرد و گفت :براین اساس باید صادرات خدمات فنی ومهندسی به یک میلیارد و میلیون دلار میرسید که مااز برنامه تعیین شده فراتر رفتیم و این رقم به 1.5 میلیارد دلار رسید . وی تصریح کرد : براساس پیش بینی برنامه ، امسال نیز باید ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به 1.5 میلیارد دلار برسد که با توجه به جهشی که از سال گذشتهایجاد شده ، انتظارمی رود این رقم به سطح میلیارد دلار برسد.
وزیر بازرگانی همچنین از پیش بینی یک میلیارد و میلیون دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا این میزان به سه میلیارد دلار ارتقا یابد.
میرکاظمی در ادامه گفت : در برنامهها باید بتوانیم ارتباط منطقی بین توانمندیهای داخل و نیازمندیهای بینالمللی ایجاد کنیم که این امر مستلزم شناخت توان داخلی و رصد نیازهای بازارهای بینالمللی است . وزیر بازرگانی سپس افزایش میزان توانمندیهای داخلی را در گرو توسعه دانش روز ، توسعه مهارتهای شرکتهای خصوصی ، قطب بندی کردن دانشگاهها در داخل برای تخصصی کردن مهارتها و برخورداری از پشتوانه قوی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست . به گفته وی، با توجه به وجود انواع خدماتی که هم اکنون در عرصه جهانی ارایه میشود،میتوان با بهرهگیری از خدمات ساختمانی، فنی و مهندسی، گسترش خدمات آموزشی در کشورهای همزبان با ایران، توسعه خدمات مالی در کشورهای همسایه ، حمل و نقل و لجستیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، زیست محیطی و گردشگری به توسعه فعالیت در دیگر کشورها پرداخت . وی گفت : سازمان توسعه تجارت باید با کمک سایر حوزهها در مسیر اصولی و صحیح در جهت افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام کند.
وزیر بازرگانی حضور مبتنی بر الگوهای شناخت بازار با همکاری دولت ، انجمنها و بخشهای خصوصی را مورد توجه قرار داد و گفت: پس از مدون شدن شناختها ، میتوان در خصوص نحوه حضور شرکتها وارد عمل شد . به اعتقاد میرکاظمی ، باید برای حضور در کشورهایی که از دانش فنی بالایی برخوردار هستند ، از شرکتهای با توان بالا استفاده کرد و بالعکس در کشور هایی که از توان دانش فنی کمتری برخوردارند، شرکتهایی را که حداقل استاندارد را رعایت میکنند ، بهره گرفت . وی اطلاع رسانی در داخل برای شرکتهای متقاضی برای مشارکت در پروژهها را تعیینکننده دانست و گفت : در صورت چنین شرایطی امتیاز خاصی برای شرکتها لحاظ نمیشود.
میرکاظمی با اشاره به لزوم توجه لازم در برنامه امسال در جهت ایجاد ضمانتهای لازم برای کاهش خطرهای سرمایهگذاری گفت : با توجه بهاینکه اکثر فعالیتهای شرکتهای ایرانی در کشورهای پر مخاطره است ، باید با کمک صندوق ضمانت صادرات بر میزان حمایتها افزود.
هم اکنون بخش عمده شرکتهای خدمات فنی و مهندسی کشورمان در آسیای میانه ، خاورمیانه ، آفریقا و آمریکای لاتین مشغول فعالیت هستند . وی تصریح کرد : برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ضمن بازنگری در طرح جامع توسعه صادرات این بخش، باید در جهت افزایش مشوقهای صادراتی ، امکان دستیابی به اطلاعات پروژه در همه شرکتها، ایجاد کمیسیونهای مشترک با سایر کشورها به طور جدیتر اقدام کرد . میرکاظمی از ارسال نامهای توسط وزارت بازرگانی به رییس جمهوری خبر داد و گفت : در این نامه از دکتر احمدی نژاد خواسته شده است دستور دهند تا از طریق ارتباط بانک مرکزی کشورمان از بانکهای کشورهای اسیای میانه برای حضور در ایران و آشنایی با توانمندیهای کشورمان دعوت شود.
وی معتقداست :اطلاعات اندک جامعه مشترک المنافع کشورهای مستقل از ایران باعث شده تا آنها بخش عمده فعالیتهای مشارکتی خود را با اروپا انجام دهند که ایجاد شناخت جدید ، به گسترش بازارهای ایران کمک میکند.
میرکاظمی افزود:انعقاد توافقنامههای گمرکی ، امضای موافقتنامههای امنیت سرمایهگذاری ، انعقاد موافقتنامههای مورد نیاز برای استاندارد ، درجه بندی شرکتها ، برگزاری نمایشگاههای تخصصی در کشورهای هدف وانجام سرمایهگذاریهای مشترک ، کشور را در رسیدن به اهداف صادراتی در بخش خدمات فنی و مهندسی یاری میکند .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها