کسانی که به علم معماری و طراحی داخلی علاقه‌مند بوده یا در این زمینه به شکل خیلی جدی فعالیت می‌کنند همواره در پی یافتن راه یا ابزارهایی هستند که به شیوه‌های مدرن و البته جذابی در فضاهای داخلی یک ساختمان تغییرات ایجاد کند یا از نمای بیرونی توجه بیشتری را جلب کرده و به‌اصطلاح چشمگیر باشد.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۰۲
ابزاری نوین، زیبا و کاملاً متفاوت برای داشتن فضای داخلی شاداب و نمای بیرونی چشمگیر

تمایل زیاد معماران به یافتن روش و ابزارهای جدید و جذاب برای ایجاد تغییر در فضاهای داخلی و خارجی از میل بی‌مرز انسان به زیبایی ناشی می‌شود.

همه‌ ما دوست داریم در فضاهایی زندگی یا کارکنیم که از هر نظر باروح زیبایی پسند ما تناسب داشته باشد.

علم زنده‌ معماری و طراحی داخلی و ابزارهای مدرن امروزی نیز هرروز چنین امکانی را برای انسان فراهم می‌کند.

بدون شک طبیعت بهترین تأمین‌کننده‌ی نیازهای روحی انسان است. آنچه در طبیعت به‌عنوان المان‌های زنده وجود دارد می‌تواند از هر نظر مایه‌ی آرامش انسان شده و حس خوب زندگی، زنده‌بودن و جریان حیات را در او پدید آورد یا به آن قدرت دهد.

حذف تدریجی و اجباری گلدان‌های طبیعی از محیط‌های داخلی

گلدان‌ها همیشه بخش جدایی‌ناپذیر خانه و محل‌های کاری ما بوده‌اند. قرار دادن یک عنصر زنده‌ی زیبا در محیطی که انسان در آن حضور دارد تأثیرات مثبت زیادی روی کیفیت هوا، لطافت روح و زیبایی محیط دارد.

به‌جز این موارد، زندگی خشک ماشینی و غرق شدن انسان در میان لوازم پیشرفته‌ الکترونیکی لزوم استفاده از عناصر طبیعی در محیط را به‌خوبی توجیه و نیاز به استفاده از آن‌ها را چند برابر کرده است. عناصر طبیعی به‌شدت موجب ایجاد تعادل در فضا می‌شوند.



اما اکنون نگهداری و مراقبت از گل و گیاهان طبیعی و گلدان‌ها به چند دلیل موجه کار دشواری است. یکی از این دلایل محدودیت در فضا است. هر گلدان گل برای آن‌که خوب رشد کند نیاز به فضا و هوای کافی دارد. اما مشکل دیگری که این روزها کار نگهداری ازگل‌های طبیعی را دشوار کرده است کمبود آب است.

به‌جز این موارد عدم انعطاف‌پذیری گل و گلدان‌های طبیعی و دشوار بودن ایجاد تناسب میان آن‌ها و فضایی که می‌خواهیم در آن گلدان نگهداری کنیم باعث شده است که به‌مرور از خیر استفاده از آن‌ها در محیط‌های داخلی بگذریم.

ضمن آن‌که کمبود نور در آپارتمان‌هایی که ما مجبوریم در آن‌ها زندگی یا کارکنیم دلیل دیگری برای حذف تدریجی گلدان‌های طبیعی از محیط بوده اند.

دیوار سبز یا Green Wall زنده‌ترین ابزار برای طراحی داخلی و خارجی

دیوار سبز یا باغ‌های عمودی راه‌حلی قطعی برای رفع مشکل فوق هستند. Green Wall صفحاتی نه‌چندان قطور و بزرگ هستند که می‌توان آن‌ها را در هر ابعاد و با هر شکلی که کاملاً متناسب با فضای موردنظر باشد طراحی کرد. به‌جز این مورد می‌توان یک دیوار سبز را با هر گیاه متناسبی تزئین کرد.


البته نوع گیاهانی که برای باغ‌های عمودی یا دیوارهای سبز مورداستفاده قرار می‌گیرد کمی خاص است. در حقیقت برای تزئین دیوار سبز با گیاهان زنده باید نوعی از گل انتخاب شود که کمترین نیاز به نور، آب و رسیدگی مداوم را داشته باشد. ضمن آن‌که چنین گیاهی نباید زرد شود یا به خاطر نوع و ویژگی‌هایش، پتانسیل زیادی برای جذب حشرات داشته باشد.

از تأثیر دیوار سبز داخلی بر تقویت حس زیبایی‌شناختی تا کاهش مصرف انرژی

استفاده از دیوار سبز برای طراحی داخلی ساختمان به‌جز موضوع زیبایی‌شناختی آن مزیت‌های دیگری نیز دارد. به‌طور مثال می‌توان از تأثیر فوق‌العاده‌ی استفاده از دیوار زنده در کیفیت هوای داخلی ساختمان نام برد.

کاهش سروصدای محیط یکی دیگر از مزیت‌های مهم استفاده از دیوار سبز در فضاهای داخلی ساختمان است. دیوار سبز می‌تواند درست مانند یک عایق صدا عمل کند.جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ی دنیا که سال‌ها است از دیوار سبز به‌عنوان یک عنصر زنده برای طراحی داخلی استفاده می‌کنند، استفاده از باغ عمودی در مکان‌هایی که نزدیک بزرگراه‌های پر رفت‌وآمد یا فرودگاه‌ها است رواج بسیاری دارد.

عملکرد دیوار سبز به‌عنوان عایق روی کاهش مصرف انرژی نیز نقش مؤثری دارد. خنک نگه‌داشتن هوای محیط‌های داخلی توسط گیاهان زنده باعث می‌شود در فصول گرم سال نیاز کمتری به استفاده از لوازم خنک‌کننده وجود داشته باشد.ضمناً همین دیوار می‌تواند مانع خوبی برای انتقال هوای سرد به محیط داخلی شود.

دیوار سبز خارجی، ابزاری کم دردسر برای زیباتر کردن نمای بیرونی ساختمان و تمام شهر

یکی از جذابیت‌های غیرقابل‌انکار باغ‌های عمودی یا دیوارهای زنده در این است که می‌توان از آن‌ها در هر محیطی، حتی فضای خارجی ساختمان و نما نیز استفاده کرد.



ساختمانی که تمام یا بخشی از آن با گیاهان زنده پوشیده شده باشد به نمایی شاخص و چشمگیر در میان سایر ساختمان‌ها تبدیل خواهد شد؛ به‌طوری‌که چشم هر رهگذر را گریزی از تماشای آن نخواهد بود.

اگر دیوار بیرونی ساختمانی با باغ عمودی پوشانده شود بدون شک این زیبایی تأثیر غیرقابل‌انکاری روی قشنگی محله و تمام شهر خواهد داشت. ضمن آن‌که نقش عایق بودن باغ‌های عمودی در مورد دیوارهای سبزی که بیرون ساختمان و نما مورداستفاده قرار می‌گیرند همچنان پابرجا است. موضوعی که به‌شدت روی کاهش مصرف منابع انرژی نقش دارد.

شک نداشته باشید که اگر نمای بیرونی ساختمانی با دیوار زنده پوشانده شده باشد حتماً قیمت آن ساختمان یک سر و گردن از ساختمان‌های مجاور بیشتر خواهد بود.

یکی از مهم ترین سوالاتی که در ذهن خوانندگان در این رابطه شکل میگیرد نحوه محاسبه قیمت دیوار سبز است.

محاسبه قیمت دیوار سبز بر اساس مساحت دیوار، گیاهان مورد استفاده، سختی کار و ... صورت می پذیرد.

در پایان باید گفت استفاده از دیوار سبز، چه در محیط داخلی ساختمان و چه در نما یکی از بهترین و زیباترین روش‌هایی است که می‌تواند فضای کار وزندگی ما را دچار دگرگونی جذاب و شادابی نامیرایی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها