جام جم در گفت و گو با پلیس مضروب جزئیاتی از حمله راننده خاطی به مامور قانون را منتشر کرد

روایت دست اول از معرکه «دشت ارژن»

تحقیقات پلیس برای دستگیری مرد مهاجم که در حادثه واژگونی خودروی لندکروز در دشت ارژن، مامور پلیس راهور را مورد ضرب و شتم قرار داده بود آغاز شد. پلیس از مرد مهاجم به اتهام هتک حرمت و ضرب و جرح شکایت کرده است. قانونگذار مجازات سنگینی را برای توهین به مامور دولت و ضرب و جرح پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۹۱

به گزارش جامجم، ماجرا از انتشار فیلمی در فضای مجازی آغاز شد. فیلم کوتاهی که در آن
در کنار خودروی لندکروز چپ شدهای، مردی جوان به سمت مامور پلیس راهور حمله میکند و او را کتک میزند. راننده جوان با فحاشی به مامور راهور میگوید؛ نمیدانی یک میلیارد چقدره؟ در ادامه با دخالت رانندههای دیگر مامور پلیس از زیر مشت و لگدهای راننده خشمگین نجات پیدا میکند . فیلم صحنه این درگیری در فضای مجازی منتشر شد و برخی را مامور پلیس را مقصر حادثه اعلام کردند. گروهی هم معتقد بودند که خودروی لندکروز در جریان تعقیب و گریز با پلیس چپ کرده است.

اصل ماجرا چه بود

آنطور که شاهدان ماجرا گفتهاند، این حادثه اواخر هفته گذشته در دشت ارژن در جاده
شیراز -کازرون رخ داده بود. خودروی پژو 206 در جاده خراب میشود و سرنشین آن نمیتواند خودرو را به کنار جاده منتقل کند. راننده پژو با مشاهده خودروی گشت مگان پلیس راهور درخواست کمک میکند.

در این هنگام خودروی لندکروزی که با سرعت در حال عبور از لاین مخالف بود، نتوانست خودرو را کنترل کند و در حاشیه جاده چپ کرد. با حضور مامور راهور در محل حادثه، مرد جوانی که به نظر میرسد از سرنشینان لندکروز بود، به سمت مامور پلیس حمله ور شد و شروع به فحاشی و ضرب و شتم او کرد.

آغاز تحقیقات پلیس

سخنگوی ناجا دیروز از آغاز تحقیقات پلیس برای دستگیری راننده لندکروز با دستور قضایی خبر داد. سردار احمد نوریان در گفتوگو با جامجم تاکید کرد: هرگونه برخورد فیزیکی و توهین به پلیس حین ماموریت و انجام وظیفه جرم است و پیگرد قانونی دارد. وی با اشاره به شناسایی فرد ضارب ادامه داد: مجوز قضایی برای دستگیری فردی که با رفتار هنجارشکنانه خود به پلیس جسارت کرده است، اخذ شده و قطعا بر اساس قانون با این فرد هتاک برخورد میشود. مامور پلیسی که هنگام کمک به هموطن در راه مانده مورد حمله و فحاشی این ضارب سابقهدار و جوان قرار میگیرد از کارکنان وظیفهشناس پلیس راهنمایی و رانندگی و در آستانه بازنشستگی است.

سردار نوریان، اقدام به تصویربرداری و انتشار فیلم چنین صحنههایی بهمنظور تخریب اقتدار و چهره اجتماعی پلیس را مذبوحانه و غیرقانونی برشمرد و گفت: بهطور قطع شناسایی و دستگیری فرد یا افرادی که در چنین مواقعی بهجای کمک و یاری رساندن به هموطنان سانحهدیده و در معرض خطر، با رفتاری غیرانسانی و غیراخلاقی بهدنبال تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار فیلم این رویدادها هستند نیز در دستور کار پلیس فتا قرار خواهد گرفت. وی یادآور شد: درگیری با ماموران انتظامی از جرایم عمومی محسوب میشود و قانون برای فردی که به مامور پلیس حین انجام وظیفه و ماموریت توهین کند، مجازات حبس در نظر گرفته است و این موضوع تا برخورد قانونی و قضایی با فرد ضارب، توسط نیروی انتظامی دنبال و پیگیری میشود. بررسی سوابق این فرد از ارتکاب وی به اعمال مجرمانه دیگر در گذشته حکایت دارد.

مجازات مرد مهاجم

در این ماجرا راننده خشمگین در حالی به سوی مامور پلیس حمله میکند که قانونگذار ماموران رسمی، دولتی، انتظامی و نظامی را حین انجام وظیفه را در پناه قانون قرار داده و برای افرادی که به ماموران توهین کنند یا آنها را مورد ضرب و جرح قرار دهند مجازات سنگینی در نظر گرفته است. شاهرخ صالحی کرهرودی، حقوقدان در این باره میگوید: درخصوص ضرب و جرح مامور راهور در ماده 614 قانون مجازات آمده است، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت وامنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد. درباره توهین هم ماده 609 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیزات) این موضوع را جرم دانسته و آورده است: «هرکس باتوجه به سمت... کارکنان وزارتخانهها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند به سه تا شش ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود.»

نخواستم از سلاح استفاده کنم

28 سال سابقه خدمت در راهور دارد و کارشناس تصادفات منطقه است. علیرضا رئیسی، ماموری که انتشار فیلم کتک خوردنش در جاده شیراز - کازرون خبرساز شد، میگوید: در حالی که مرد مهاجم فحاشی میکرد و کتک میزد، سعی کردم فضا را متشنج نکنم و هنوز هم نمیدانم چرا به سمت من حمله کرد. پسر من قهرمان پارالمپیک و دارای چند مدال قهرمانی است. ما خانواده آبروداری هستیم و در این سالها در لباس پلیس راهور فقط به مردم کمک کردم. وی در گفتوگو با جامجم به تشریح این ماجرا پرداخت.

این حادثه چه زمانی رخ داد؟

روز پنجشنبه، یکم شهریور امسال در جاده شیراز - کازرون در حال کنترل سرعت خودروها بودیم که متوجه خرابی خودروی پژو 206 در میان جاده و ایجاد ترافیک شدیم. به بررسی خودرو پرداختم و متوجه دود از داخل موتور شدم. خودرو را نمیشد حرکت داد، به همین علت از راننده خواستم به حاشیه جاده بیاید. با کمک هم خودرو را به کنار جاده منتقل کردیم. قصد داشتم شماره امدادخودرو را به راننده بدهم که یکی از سرنشینان پژو فریاد زد «تصادف، تصادف» ناگهان خودروی لندکروزی در لاین مخالف از مسیر خود منحرف و در حاشیه جاده واژگون شد.

پس این حادثه ارتباطی با شما نداشت؟

نه. لندکروز 400 متر بعد از ما و در لاین مخالف واژگون و این حادثه هیچ ارتباطی به خودروی ما و پژو 206 نداشت.

پس چرا راننده به سمت شما حمله کرد؟

آن فردی که حمله کرد راننده نبود. راننده لندکروز مرد آرامی بود. وقتی لندکروز چپ کرد، به محل حادثه رفتم. کارشناس تصادفات بودم و برای اینکه ترافیک سنگین در آن محور ایجاد نشود، سریع خود را به لندکروز رساندم. با راننده صحبت کردم و مشخصات او را گرفتم. بعد در حال یادداشت مشخصات خودرو بودم که مردی به سمتم حمله کرد و مدعی شد، لندکروز چپ کرده کلی خسارت دیده، حالا میخواهی جریمه کنی؟

او فکر کرده بود من قصد جریمه خودرو را دارم و به این خاطر به سمت من حملهور شد در حالی که من قصد داشتم سریع به حادثه رسیدگی کنم که برداشت اشتباه او، این ماجرا را رقم زد. او ابتدا شروع به فحاشی و بعد اقدام به ضرب و شتم کرد.

چه آسیبی دیدید؟

پای چپم در آتل است اما احتمال میدهند شکسته باشد و صورتم هم دچار جراحتهایی شده است.

از مرد مهاجم شکایت کردهاید؟

بله. نیروی انتظامی پیگیر این ماجراست. ناجا به اتهام هتک حرمت و ضرب و شتم از مرد مهاجم شکایت کرده است.

علت حادثه رخ داده برای لندکروز چه بود؟

من بعد از این ماجرا به بیمارستان منتقل شدم اما همکاران سرعت 137 کیلومتر را ثبت کردهاند. لندکروز یک بار به شانه خاکی میرود، بعد به آسفالت برگشته و دوباره به سمت خاکی رفته و چپ میکند.

چرا وسیله دفاعی نداشتید؟

من مسلح بودم اما استفاده از سلاح در آن وضعیت میتوانست فضا را متشنج کند و اتفاقی تلختر رخ دهد.

محمد غمخوار
حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها