کارشناس سیاست خارجی با ذکر مصادیقی از بدعهدی آمریکا در جریان مذاکرات با کشورهای خارجی گفت: شگرد آمریکایی ها این است که در جریان مذاکرات خود، با تحت فشار قرار دادن طرف مقابل و جنگ رسانه ای امتیازات بیشتری کسب می کنند و در نهایت به تعهدات خود عمل نمی کنند.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۸۶
آمریکا با قلدری دنبال تشدید منازعه با ایران است/ نتیجه مذاکره احتمالی از الان مشخص است

حسن هانی زاده در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص فرمول مذاکراتی ایالات متحده که رهبری انقلاب به آن اشاره داشتند، اظهار کرد: سیاست کلی دولت آمریکا در هر مذاکره ای کسب امتیاز حداکثری و ارائه امتیاز حداقلی به طرف مقابل است. در واقع همان امتیازهای حداقلی در حد وعده و وعید باقی مانده، در پیچیدگی های بدعهدی آمریکا ابتر می ماند.

وی با بیان مصادیقی تاریخی در این خصوص افزود: تا کنون بارها بین آمریکا با سه کشور چین و کره شمالی و لیبی دوران قذافی مذاکرات دو جانبه ای صورت گرفته است. اما دولت های مختلف ایالات متحده در جریان این سلسله مذاکرات که به مباحث تجاری و مبادلات اقتصادی با چین و قدرت هسته ای کره شمالی و دولت قذافی مربوط می شد، نشان داد همواره طرف قابل اعتمادی برای مذاکره نیستند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: واشنگتن در همه ادوار سیاست خارجی خود تلاش کرده در بالاترین سطح از طرف مقابل امتیاز بگیرد و در این میان هیچ تفاوتی هم نمی کند چه دولت و کشوری باشد. به‌طور نمونه سال 58 و در زمان دولت موقت مذاکرات ایران و آمریکا در قالب معاهده1981 الجزایر درباره آزادی گروگان های لانه جاسوسی آغاز شد. نتیجه این که ایران تمام 53 گروگان آمریکایی را به مقامات کاخ سفید تحویل داد، اما در مقابل آنها به هیچ یک از تعهدات خود مبنی بر رفع حصر اقتصادی و پایان بخشیدن به اقدامات خصمانه علیه ایران عمل نکردند.

وی با نگاهی به زیر پا گذاشتن توافق هسته ای توسط دولتمردان آمریکایی به خبرنگار ما گفت: ایران و گروه 1+5 در جریان مذاکراتی طولانی مدت در سال 94به توافق هسته ای یا همان برجام دست یافتند. ولی در شرایطی که این توافق یک سند بین المللی چند جانبه به لحاظ حقوق بین الملل محسوب می شود اخیرا با فرمان دونالد ترامپ شاهد خروج ایالات متحده از این توافق بودیم. این افسارگسیختگی مقامات آمریکایی در سیاست خارجی و نحوه رفتار آن افزون بر این‌که باز هم بی اعتبار بودن قول و تعهد آمریکا به طرف مقابل را گوشزد می کند، بیش از گذشته توجه ناظران و نخبگان سیاسی را به تحلیل درست رهبرمعظم انقلاب در خصوص رفتار بی ادبانه و وقیحانه کاخ سفید در مقابل سایر کشورها جلب می کند.

هانی زاده تاکید کرد: دولت آمریکا به اعتبار رفتار قلدرمأبانه خود و تسلطی که به کمک صهیونیسم بین المللی به تمام نهادهای بین المللی دارد سعی می کند طرف مذاکره کننده را از همان ابتدا در موضع ضعف قرار دهد و زمانی هم که طرف مقابل در واکنش به فضای نامتوازن اعتراض می کند، با راه اندازی جنگ روانی و رسانه ای به دنیا القاء می کند مثلا فلان کشور عزمی برای همکاری و رسیدن به حل بحران ندارد. لذا این سیاست معروف آمریکاست که در برابر دولت هایی قدرت او را به هر دلیل با چالش مواجه کرده اند بازی تشویق و امتیاز دهی راه می اندازد، اما در نهایت حتی به امضای خود پای یک معاهده چند جانبه همچون برجام پایبند نمی ماند.

وی دولت جمهوریخواه ترامپ را رژیمی قلدر و نژاد پرست خواند وافزود: دولت کنونی ایالات متحده در حال حاضر با قلدری و نژاد پرستی بی سابقه تقریبا با بیشتر دولت های خارجی از جمله جمهوری اسلامی ایران وارد منازعه و ستیز شده است و اگر دولت های دموکرات با رفتاری موذیانه در پس پرده این سیاست را اعمال می کردند ترامپ با تندروی های خود ادبیات سیاسی بی ادبانه مقامات آمریکایی را بیش از گذشتگان خود به رخ نظام بین الملل کشیده است.

هانی زاده در خاتمه در خصوص مذاکره احتمالی میان ایران و آمریکا هم بیان کرد: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با آمریکا پای میز مذاکره نخواهد نشست، چرا که هرگونه گفت و گویی به در حال حاضر به ضرر ما خواهد بود. باید تاکید کرد اگر مقامات آمریکایی حسن نیت داشتند به برجام بازمی گشتند و تعهدات روی زمین مانده خود را اجرا می کردند تا حداقل بخشی از بی اعتمادی آمریکا از این طریق جبران شود. اما با وجود همه مشکلات، همچون چهاردهه اخیر انسجام و وحدت ملی مردم ایران اجازه نخواهد داد تا نیات توسعه طلبانه کاخ سفید در ایران تحقق یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها