این که برخی از دولتی‌ها می‌گویند انتشار فهرست تمام دریافت‌کنندگان ارز 4200 در طول چهار ماه گذشته به مصلحت کشور نیست و برخی از موارد این فهرست همچنان در فهرست محرمانه‌ها قرار دارد نوعی فرار به جلو و نگرانی از افشای مفاسد احتمالی رخ‌داده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۷۷
فهرست محرمانه‌ها

اگر نگرانیهایی در رابطه با تأثیر افشای این اسامی بر مسائل تحریمی و شناسایی کانالهای وارداتی کشور وجود دارد، میتوانند حداقل این فهرست را در اختیار تعدادی از نمایندگان مجلس یا حداقل رئیس مجلس قرار دهند تا بالاخره مشخص شود تکلیف میلیاردها دلار ارز 4200 تومانی که به ثبت سفارش و واردات کالا در ماههای اخیر منجر شد، چه شده است. متاسفانه برخی با فرافکنی قصد دارند همچنان به عدم شفافیت موجود در اقتصاد دامن بزنید چنانچه به نظر میرسد عدم شفافیت جزو سازوکار و بنیان آنها است. متاسفانه در حالی مردم را نسبت به اعلام فهرست واردکنندگان کالا با ارز 4200 تومانی نامحرم میدانند که اصرار و تمایل به عضویت در معاهداتی مانند FATF نشان میدهد برخی از این که اطلاعات کشور در اختیار بیگانگان باشد چندان نگرانی نداشته اما از قرار گرفتن این اطلاعات در اختیار مردم و نهادهای ایرانی گریزان است. اگرچه رئیسجمهور محترم در صحبتهای خودشان از انتشار این فهرست صحبت کردهاند اما عملاً اتفاقی رخ نداده و صرفاً یک ژست ضد فساد از سوی دولت در حال شکلگیری است تا با این حرفها توپ را از زمین قوه مجریه به زمین قوه قضاییه بیندازد به نحوی که اگر این فهرست منتشر نمیشود انتشار آن بر عهده قوه مجریه نیست.

با توجه به این موضوع که بر اساس بسته جدید ارزی، دولت همچنان قرار است برخی کالاها را با ارز دولتی وارد کند نبود شفافیت و عدم اعلام فهرست کامل دریافتکنندگان ارز دولتی این نگرانی را برای آینده نیز ایجاد کرده که دولت در این زمینه چندان موافق شفافیت نیست.

دکتر عبدالمجید شیخی

اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها