بازار سرمایه تحت تاثیر مولفه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی در روزهای اخیر شاهد رشد چشمگیر بوده است؛ اما قطعا عامل تاثیرگذار عمده که این روزها سبب رکوردشکنی شاخص بورس شده و سهام شرکت‌های صادرات‌محور را وارد فاز رشد کرده، افزایش نرخ ارز است.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۶۹
مولفه‌های تاثیرگذار بر بورس

علیرغم این که در چندماهه اخیر شاهد افزایش نرخ دلار بودیم، ابتدا واکنش عمدهای از بازار سرمایه ندیدیم که دلیل خاص خود را داشت، زیرا بازار در انتظار تصمیمات ارزی دولت بود. مثلا به محض اینکه سامانه نیما برقرار شد و دولت به شرکتهای صادراتی تکلیف کرد که درآمدهای ارزی خود را به نرخ 4200 تومان به این سامانه تحویل بدهند، خوشبینی در بازار سرمایه از بین رفت. اما پس از آن که کمتر شرکتی ارز خود را به نرخ 4200 تومان در سامانه نیما عرضه کرد و خیلیها هم اصلا عرضه نکردند و نهایتا سامانه نیما به اهدافش نرسید، دولت تصمیم گرفت سیاستهای ارزی را تغییر دهد. بدین ترتیب دولت بازار ثانویه را راه انداخت که هرچند هنوز عملیاتی نشده، اما خوشبینی نسبت به این که شرکتهای صادراتی، ارز خود را به قیمتهای بالا در این بازار عرضه کنند، موجب رشد بازار سرمایه شده است چرا که افزایش نرخ ارز موجب سودآوری بسیار مناسب شرکتهای صادراتمحور خواهد شد. اگر شرکتهای صادراتی بتوانند درآمدهای صادراتی خود را با نرخهای فعلی ارز، بفروشند، سودآوری آنها حتما ادامه خواهد داشت و هنوز جا برای رشد سهام شرکتها باقی است.

نکته مهم دیگر آن که ارزش جایگزینی شرکتها با توجه به افزایش نرخ ارز، دو تا سه برابر شده است. یعنی تورم حاصل از گرانی دلار، بر ارزش شرکتها تاثیر خواهد گذاشت. اما بازار سرمایه باید مولفه احتمال تحریمها را در نظر بگیرد و احتمالا ظرف هفتههای آینده از رشد بورس کاسته خواهد شد. با این حال شاید شاهد افت و ریزش سریع بازار سرمایه نخواهیم بود. اما باید ملاحظه مسائل سیاسی قریبالوقوع را داشته باشیم؛ و اینکه از این به بعد چه خواهد شد و شرکتهای صادراتی با محدودیتهای تحریمی مواجه خواهند شد یا خیر، چندان مشخص نیست اما احتمالا این رشد سریع، ادامه نخواهد داشت.

حمید میرمعینی

تحلیلگر بازار سرمایه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها