قدمت بحث مشاوره و بهداشت روانی در دنیا به بیش از یک قرن می رسد اما عمر این بحث در کشور ما تقریبا به یک دهه می رسد 10 سال که نتیجه آن ، نه فرهنگ سازی درست برای مراجعه مردم
کد خبر: ۱۱۵۴۹۵
به این مراکز بوده و نه حتی تشکیل و معرفی یک متولی مشخص و قوی در این حوزه است.
بحث مشاوره در کشور ما ، در شکل ابتدایی آن با حضور مشاوران معلم در آموزش و پرورش پا گرفت. اوایل دهه 70 ، دفتری با همین عنوان در بهزیستی شروع به کار کرد که تا اواسط این دهه به اداره کل مشاوره در سازمان بهزیستی تبدیل شد. تاسیس مراکز مشاوره و نظارت و تقویت آنها در بخش دولتی ، از وظایف این اداره بود که با تغییر قوانین و تصویب حضور بخش خصوصی در این حوزه ، از سال 81 این اداره اجازه صدور مجوز به مراکز غیردولتی مشاوره را به عهده گرفت . علاوه بر این اداره ، سازمان ملی جوانان نیز طبق مصوبه شورای عالی جوانان از جمله نهادهایی است که می تواند برای روان شناسان و مشاوران ، پروانه کار صادر کند. از طرفی ، با تاسیس سازمان نظام روان شناسی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در سال 82 ، این سازمان نیز خود را از متولیان اصلی این بخش می داند. درواقع هرکدام از این نهادها ، خود را متولی اصلی این بخش می دانند. این نکته زمانی حایز اهمیت می شود که یکی از شهروندان در گفتگو با «جام جم» می گوید: براساس آگهی یکی از روزنامه های پرتیراژ به مرکز مشاوره ای مراجعه کردم که بعدا فهمیدم این مرکز نه تنها هیچ مجوزی ندارد ، بلکه مشاور مربوط حتی مدرک تحصیلی هم نداشته است . مینو رفیعی ، مدیرکل دفتر مشاوره بهزیستی با اعلام این که از سال 81 تاکنون بهزیستی به 292 مرکز مشاوره مجوز داده است ، به خبرنگار ما می گوید: دفتر مشاوره بهزیستی به مراکز مشاوره که شامل یک تیم از روان شناسان و مشاوران در حوزه های مختلف است ، مجوز کار می دهد ، درواقع بهزیستی به مراکز مشاوره و نه مطب مشاوره یا روان شناس ، اجازه کار می دهد. وی درخصوص نحوه نظارت بهزیستی بر عملکرد این مراکز می گوید: در طول سال به طور دوره ای 4 بار این مراکز از سوی بازرسان ما مورد بازرسی قرار می گیرند ، بازرسان با حضور در این مراکز و بررسی پرونده های موجود و حضور در جلسات مشاوره ، بر عملکرد این مراکز نظارت می کنند. رئیس سازمان نظام روان شناسی که معتقد است با تصویب قانون تاسیس این سازمان از سوی مجلس ، تمامی امور نظارتی و اجرایی در بخش بهداشت روان باید به این سازمان سپرده شود ؛ می گوید: تاکنون بیش از 200نفر از روان شناسان و مشاوران از سازمان نظام روان شناسی مجوز گرفته اند و با توجه به این که سازمان بهزیستی و سازمان ملی جوانان طبق تصویب هیات دولت مجوز صادر می کنند و سازمان نظام روان شناسی با تصویب مجلس و طبق قانون اختیارات این حوزه را در دست گرفته ، باید همه امور این بخش در این سازمان انجام شود. علی فتحی ، نماینده وزیر بهداشت در سازمان نظام روان شناسی نیز در این خصوص به مهر می گوید: افرادی که هم اکنون عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره هستند از منتخبان و متخصصان روان شناسی و مشاوره در کشور بوده و شامل 3 بازرس ، 2 نماینده از وزارت بهداشت و وزارت علوم و نیز 11 نماینده منتخب و متخصص در زمینه روان شناسی و مشاوره کشور هستند لذا چنین جایگاهی نه در سازمان ملی جوانان و نه در سازمان بهزیستی وجود نداشته است . فتحی با اشاره به نظارت دوجانبه هیات رسیدگی به تخلفات صنفی و هیات بازرسان این سازمان ، ادامه می دهد: خوشبختانه با تقسیم بندی کشور به 9 منطقه و نظارت مراکز این مناطق بر عملکرد مراکز مشاوره در استان ها ، نظارت بسیار خوبی بر عملکرد مراکز مشاوره و روان شناسی در کشور صورت می گیرد ، ضمن این که میزان و نوع تخلفات صنفی و میزان جرایم پرداختی برای هریک از این تخلفات نیز در سازمان تعریف شده است.

تعرفه ها

در این بلبشوی بحث صدور مجوز و نظارت بر مراکز و مطبهای روان شناسان و مشاوران ، تعرفه این بخش نیز حکایت جداگانه ای دارد. طبق اعلام دفتر مشاوره بهزیستی ، تعرفه 30 تا 45 دقیقه مشاوره در بخش دولتی 900 تومان و در بخش خصوصی و مراکز غیردولتی مشاوره 9 هزار تومان است . از طرفی ، تعرفه پیشنهادی سازمان نظام روان شناسی که هنوز از سوی دولت به تصویب نرسیده است ، از 7 هزار تا 20 هزار تومان و به طور میانگین 14 هزار تومان برای کمتر از یک ساعت مشاوره در شهر تهران و 10 هزار تومان در شهرستان ها اعلام شده است اما این که واقعا چنین تعرفه ای به شکل درست در تهران و شهرستان ها اجرا می شود ، مانند بحث متولی ، بی جواب است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها