تاکنون مسئولان وزارت بهداشت در رابطه با ادامه و تکمیل طرح تحول سلامت شعارهای بسیاری داده‌اند. آنها نسبت به اقدامات مثبت برای کاهش هزینه‌های بیماران و ارتقای خدمات درمانی بیمارستان‌ها قول‌هایی فراوان داده‌اند، اقداماتی از این دست که اگر در بیمارستان دولتی بیمار بستری برای تهیه دارو به بیرون بیمارستان ارجاع شود مسئول مربوطه صد‌در‌صد برکنار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۷۰
عبور آسان از خط قرمز

با این‌که هدایت بیمار و خانواده‌اش برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان و مراکز درمانی تخلف است، اما همچنان این تخلفات صورت می‌گیرد و بسیاری از بیمارستان‌ها از خط قرمز وزارت بهداشت بدون هیچ ترس یا برخوردی رد می‌شوند.

در این راستا به نظر میرسد که بیمارستانها و مراکز درمانی در زمینه تولید، واردات و پخش دارو مشکلات فراوانی دارند. علت اصلی این مشکلات نیز کمبود و تامین نکردن منابع و نپرداختن مطالبات بیمارستانها به خصوص در حوزه دارویی است. به هرحال امروزه مشکلات کمبود بودجه به طرح تحول سلامت نیز نفوذ پیدا کرده و اکنون یکی از چالشهای عمده طرح تحول سلامت کمبود منایع مالی است. دغدغه اصلی این است که این مشکلات و کمبودهای مالی در حوزه تجهیزات دارو نماد بیشتری پیدا کرده و درنهایت گریبان بیماران و خانوادهها را گرفته است.

با توجه به این که در نهایت بیشتر بار مشکلات کمبود بودجه بیمارستانها بردوش خانوادهها است. بر این اساس دولت موظف است تامین منابع مالی بیمارستانها را در دستور کار قرار دهد. باید به این نکته توجه داشت که تامین دارو و امکانات برای بیمار در بیمارستان جزو ضرورتهاست ونباید نادیده گرفته شود.

بنابراین بهتر است سازمان غذا و دارو و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلسات برگزار کرده و به دنبال رفع مشکلات بیمار و بیمارستانها باشند. برای گرفتن نتیجه مطلوب بهتر است همگی دست به دست هم دهند و در جهت رفع مشکلات بیماران و خانوادههایشان قدم بردارند. بخصوص با فضایی که امروزه در جامعه بینالمللی بعد از خروج آمریکا از برجام ایجاد شده و بیاعتمادیهایی را در حوزههای مختلف بینالمللی به وجود آورده است، این قدمها باید محکمتر برداشته شود. زیرا بحث تولید و تامین دارو به هیچ عنوان شوخیبردار نیست و نباید براحتی از آن عبور کرد.

محمد حسین قربانی

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها