شرکت هواپیماسازی ای تی آر اعلام کرد، ناگزیر است برنامه تحویل مابقی هواپیماهای سفارش ایران را به دلیل تحریم های جدید آمریکا متوقف کند.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۶۲
ای تی آر تحویل هواپیما به ایران را متوقف کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرس تی وی، شرکت هواپیماسازی ای تی آر اعلام کرد، ناگزیر است برنامه تحویل مابقی هواپیماهای سفارش ایران را به دلیل تحریم های جدید آمریکا متوقف کند و اگر نتواند از دولت آمریکا معافیت بگیرد، ناگزیر خواهد بود 12 فروند از این هواپیماها را مجددا طبقه بندی کند.

کریستین شرر، مدیرعامل شرکت ای تی آر گفت: «در سال 2018، هدفگذاری تحویل هواپیماها ممکن است از تحریم های ایران تاثیر بپذیرد.»

شرکت ایران ایر در آوریل 2017 قراردادی با شرکت ای تی آر برای خرید 20 فروند هواپیمای توربوپراپ به امضا رسانده بود.

شرر که شرکت وی متعلق به شرکت ایرباس فرانسه و لئوناردوی ایتالیاست گفت: «از 80 فروند هواپیمایی که قرار است در سال 2018 تحویل دهیم، 12 فروند مربوط به ایران است که تعداد زیادی است.»

ایران در ماه می سال گذشته 4 فرود هواپیمای ای تی آر تحویل گرفت و در ماه سپتامبر نیز 2 فروند هواپیمای دیگر را از این شرکت اروپایی تحویل گرفت. همچنین دو فروند ای تی آر دیگر در ماه دسامبر به ایران تحویل داده شده و مابقی هواپیماها قرار بود تا پایان سال 2018 به ایران تحویل داده شود.

شرر افزود، ایرانی ها می خواهند هواپیماها را تحویل بگیرند، اما «ای تی آر هیچ گونه ریسکی مبنی بر قرار گرفتن سهامدارانش یعنی لئوناردو و ایرباس در فهرست تحریم های آمریکا را نخواهد پذیرفت.»

وی افزود، فروند از هواپیماهای ایران قبلا تکمیل شده اند، 6 فروند در حال مونتاژ است و 4 فروند دیگر نیز ساخته شده و برای پرواز در مناطق کوهستانی ایران مناسب سازی شده است. از این رو «طبقه بندی مجدد این هواپیماها دشوار خواهد بود.»

وی گفت، ای تی آر برای اینکه بتواند این هواپیماها را به ایران تحویل دهد همچنان در تلاش برای گرفتن معافیت است اما «کاملا مطمئن نیست» که بتواند چنین معافیتی از دولت آمریکا بگیرد.

به گفته مدیر شرکت ای تی آر، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، آمریکایی ها 3 ماه (می تا اوت) به شرکت ها فرصت داده اند تا محصولاتی را که برای ایران تولید کرده بودند را تحویل دهند، اما این فرصت برای صنعت هوانوردی خیلی کوتاه است.

وی همچنین گفت، قصد دارد روی کمک دولت فرانسه جهت حفاظت از منافع شرکت های فرانسوی حساب باز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها