در عصری زندگی می کنیم که از آن ، به عناوینی چون «جامعه پساصنعتی» ، «جامعه اطلاعاتی» و «جامعه ارتباطی» نام می برند که بیانگر گسترش ارتباطات و فناوری های مربوط به آن است که بی گمان از مهمترین شاخصهای دوران زندگی ماست.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۸

تنوع ، رقابت و فراگیری 3 ویژگی «انقلاب دیجیتال» محسوب می شود. در چنین عصر و عرصه ای ، رسانه ملی در جمهوری اسلامی نقش بس خطیر و پراهمیتی را به عهده دارد. باز تعریف مولفه های گفتمان رسانه ملی ، گامی مهم برای شناخت توانایی ها و لزوم عزم ملی مسوولان برای تامین نیازهای آن در جهت دستیابی به رسانه ای موثر و کارآمد به شمار می رود. بر این اساس اهم مولفه های گفتمان رسانه ملی را باید در موارد زیر مشاهده کرد:
1- مردمی : رسانه ملی خود را متعلق به آحاد مردم می داند. برنامه سازی در رسانه برای یک قشر خاص نیست ، امروز 109 شبکه به 31 زبان فراملی که بعضا به صورت شبانه روزی فعالند ، در حال برنامه سازی برای مخاطبان هستند و دفاع از حقوق مردم ، پاسداری از استقلال ملی و تمامیت ارضی را در صدر وظایف خود می دانند.
2- چندصدایی : رسانه ، چندصدایی را نمادی از مردم سالاری دینی با تکیه بر فراهم کردن تضارب آرائ و بهره گیری از اندیشه های مختلف برای نیل به آنچه قرآن کریم از آن به «جدال احسن» یاد می کند ، می داند و جابه جایی قدرت در فراز و فرود جریانات سیاسی و شکل گیری اقلیت و اکثریت مساله ای عادی در رقابت سیاسی محسوب می شود. رسانه ملی پژواک منتقدان ، موافقان اکثریت و اقلیت است. انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ، برگ زرینی بر کارنامه مدیریت رسانه ملی در دوران جدید است.
3- نظارت عمومی : رسانه ملی در جهت فریضه امر به معروف و نهی از منکر ، تعمیم نظارت عمومی ، اشاعه و نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری متعهدانه مردم و پاسخگویی مسوولانه مقامات ، برنامه های مختلفی ارائه می کند. اگر به انعکاس خدمات و اقدامات دولتمردان در قوه مجریه یا نمایندگان در قوه مقننه و یا قوه قضاییه می پردازد ، در عین حال به نقد و ارزیابی آنان نیز اهتمام می ورزد. بی تردید آنچه افکار عمومی به قضاوت درست از آن برسد ، همان آیینه تمام نمای چرخه پرسشگری رسانه و پاسخگویی مسوولان تلقی می شود.
4- فراجناحی و مستقل : رسانه ، فراتر از قدرتها و جریانات سیاسی و مستقل از قوای سه گانه و زیرنظر اول شخص نظام اداره می شود. دولتها می آیند و می روند. قدرتها جابه جا می شوند اما رسانه است که ثابت و استوار و مستقل از این فراز و فرودها و آمدوشدهاست. بر همین اساس است که به آن رسانه ملی و نه دولتی می گویند.
5- اعتمادسازی : بی شک بزرگترین سرمایه رسانه ، اعتماد مخاطبان است. اخبار رسانه را مردم با ضریب اطمینان بالایی دریافت و باور می کنند. بایدها و نبایدهایی را که بعضا به دلیل ضرورت حرفه ای کار در رسانه در معرض داوری مردم قرار می گیرد ، می پذیرند و این گونه است که مدیریت و خادمان رسانه ملی تلاش بایسته ای در راستگویی ، صداقت ، امانتداری ، اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی را در خانواده بزرگ رسانه در صدر وظایف خود تعریف کرده اند.
6- دینمداری : رسانه ، بنیاد و شالوده و اساس خود را برپایه دینمداری قرار داده است. امروزه در سریال های پربیننده که نمونه های آن را در ماه مبارک رمضان مشاهده کردیم ، عالی ترین مفاهیم آسمانی و دینی به زبان قابل فهم و درک برای عموم مخاطبان جای دارد. عمل به آموزه های دینی و قرآنی ، اصول عقاید ، فروع دین ، نماز ، روزه ، حجاب ، راستگویی ، امانتداری ، صداقت ، ادای حقوق مردم ، پاکدامنی و... را مردم فهیم و آگاه ایران اسلامی در طول سال و بخصوص در ماه مبارک رمضان در قالب 4 سریال پربیننده به نظاره نشستند ، بیش از 800 نفر از مجتهدان و روحانیون متعهد در سراسر کشور از صداوسیما به بیان احکام و تبلیغ معارف اسلامی پرداختند که در راس آنان از مراجع بزرگواری چون حضرات آیات مکارم شیرازی و مظاهری باید یاد کرد و این همه با همراهی شبکه های قرآنی در تهران و مراکز استان ها کامل شد.
7- حضور در همه عرصه ها : رسانه ملی امروز در خط مقدم در همه صحنه ها و عرصه هاست. اگر اشغالگران امریکایی و متحدانش ، به کشور مسلمان و برادر عراق تجاوز می کنند تا به این وسیله به زعم خود با کشتار بیرحمانه مردم ، دموکراسی و آزادی غربی را به مردم بی پناه عراق هدیه کنند ، این رسانه ملی است که در اولین ساعات به بازتاب این تجاوز می پردازد. در جریان جنگ 33 روزه و دفاع قهرمانانه حزب الله در برابر رژیم اشغالگر قدس رسانه همپای رزمندگان جنایت رژیم نژادپرست اسرائیل را منعکس می کند. در این سوی مرز و داخل کشور انتخابات ، سیل ، زلزله ، اقدامات عمومی چون آمارگیری ، واکسیناسیون ، سوادآموزی و... باز هم این رسانه است که ایفاگر نقش اول است . گفتنی است ، انقلاب دیجیتال باعث پدید آمدن عصر دیجیتال شده ؛ عصری که در آن فناوری های دیجیتال بسرعت به همه عرصه های زندگی انسان نفوذ کرده و قاعده بازی را در همه عرصه ها از جمله فعالیت های مربوط به اقتصاد ، تجارت ، آموزش و یادگیری ، سرگرمی ، معاشرت ، ارتباطات ، کار ، فراغت ، جنگ و هنر تغییر داده است . با این همه ، مدیریت و تیم همراه در تلاش شبانه روزی برای پویایی ، کارآمدی و تاثیرگذاری و با مردم بودن را عملیاتی می کند. در این میان ، وظیفه مجلس شورای اسلامی و دولت برای حمایت و پشتیبانی از این عزم ملی چیست؛

علی دارابی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها